Aquest ha estat un tema recurrent i protagonista en els dos darrers plens municipals de Matadepera i Terrassa aquesta setmana passada. El canvi de la línia principal d’autobusos M8 (fins ara M8A) entre les dues poblacions, que a partir del 9 de desembre retalla sis parades de les vuit per acabar el seu recorregut al nord de la ciutat, a l’estació Nacions Unides dels Ferrocarrils de la Generalitat, no elimina el bus llançadora M8D cada mitja hora a l’Estació del Nord de la Renfe de Terrassa. Així ho va assegurar el regidor de Mobilitat i Via Pública matadeperenc, Francesc Llobet, en el ple de dilluns passat a preguntes de l’oposició. Per la seva part, regidors de l’oposició terrassenca també van mostrar la mateixa inquietud divendres, mentre que el tinent d’alcalde de Territori, Xavier Cardona, va manifestar que es buscarà que “Terrassa segueixi sent competitiva en aquesta línia”.
De fet, Cardona va anunciar per als propers dies una reunió entre els ajuntaments de Terrassa i Matadepera, Transports Generals d’Olesa -l’empresa concessionària- i la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Susi López, per tractar el tema. I ja se n’han produït altres anteriorment amb la directora general i TGO quan l’Ajuntament de Terrassa es va assabentar del canvi. Una el mateix divendres passat.

En el ple matadeperenc, el portaveu de Suma’t Matadepera i exalcalde, Nil López, va preguntar si aquesta modificació en la línia M8 suposava eliminar el bus llançadora a l’Estació del Nord. En aquell moment, Llobet li va contestar que no. “Augmentem la freqüència de la M8 i la connexió amb l’Estació del Nord està garantida amb la línia M8D cada mitja hora”, va contestar el regidor de Som Matadepera, afegint que “no es deixa orfe ningú de poder accedir a l’estació de Renfe i la intermodalitat amb els dos operadors principals de ferrocarrils”. Al mateix temps, Llobet va admetre una falta d’informació sobre com quedava el bus llançadora. “Hem d’assumir que no s’ha explicat suficientment bé”, va reconèixer.
Al mateix temps, va justificar uns canvis en la línia principal que s’estan treballant des del juliol del 2024. “S’incrementa la freqüència en un cinquanta per cent perquè passem d’un autobús a l’hora a, de manera alternativa, un cada 30 o 45 minuts”, va detallar el regidor sobre l’augment de 16 trajectes (15 els diumenges i festius) a 25 tant d’anada com de tornada. “Els tècnics de TGO ens diuen que el temps actual de desplaçament de la línia M8A, per dins de Terrassa, suposa de l’ordre de 30 minuts de baixada i uns 35 minuts de pujada”, va seguir precisant. “Aquest recorregut és poc operatiu pel centre de Terrassa i potser respon a una època en què la connexió amb els Ferrocarrils Catalans només estava ubicada a la Rambla de Terrassa”, va voler recordar el regidor matadeperenc. Actualment, l’itinerari arriba a l’Estació d’Autobusos de Terrassa, al capdavall de la Rambla amb carretera Montcada passant per l’Estació del Nord.
“Pretenem oferir un millor servei i, alhora, captar nous usuaris que, potser amb les freqüències tan aïllades, no consideraven l’autobús com un mitjà òptim”, va continuar defensant Llobet. L’equip de govern també destaca que es crea una parada anterior a Nacions Unides al Pla del Bon Aire i que aquests canvis s’han consensuat amb l’Institut Matadepera i l’escola Montcau-La Mola, grans usuaris d’aquest servei que, a primera hora del matí, omplen completament els busos amb un nombre total de passatgers diaris de 800, però una mitjana de vint per trajecte.
En aquest sentit, el cap de l’oposició López va demanar que es consensuï amb l’Ajuntament de Terrassa diferents opcions per mantenir l’arribada de la línia regular a l’Estació del Nord. “Ja sigui semaforitzacions o un carril preferent per l’itinerari de l’autobús perquè sigui més ràpid”, va especificar.
Crítiques des de Terrassa i reclamació d’una altra solució
En el seu cas, a l’Ajuntament de Terrassa van ser els regidores del PP María Carmen Vaya i del PSC Marc Armengol els qui van treure el tema. “Aquesta reducció del nombre de parades de vuit a dos afecta a molts usuaris”, es va queixar Vaya preguntant a l’equip de govern si havia previst fer alguna cosa. “Matadepera ha demanat més freqüència de pas i això serà a costa de la cobertura que es presta dins de la ciutat de Terrassa”, va criticar Armengol. “Jo pregaria que Terrassa faci valer el seu pes i que no doni per bona aquesta solució i que, com a mínim, el punt de partida no sigui al nord de la ciutat sinó en un punt més central com l’Estació del Nord, que ens sembla un node molt més ben intercomunicat”, va proposar.

En el torn de resposta, el tinent d’alcalde Cardona va fer la relació de reunions fetes i previstes per abordar aquest tema amb les diferents parts afectades i va afirmar que, “amb les dades”, s’intentarà convèncer que Terrassa mantingui la competitivitat de la línia. “No ha estat mala fe per part de cap de les administracions, sinó que de vegades les presses no són bones”, va considerar.


