Virals Terrassa va néixer amb l’objectiu que els joves poguessin explicar com se senten de manera totalment lliure, i fer-ho d’una manera creativa, a través de les diferents disciplines artístiques. I justament el concepte “llibertat” és el que més subratllen i aprecien els seus participants. Així ho han remarcat en l’acte de presentació d’aquest programa, inclòs dins de les subvencions del Terrassa Crea, i que ha arribat a un total de disset joves procedents de set instituts de la nostra ciutat: Mont Perdut, Cavall Bernat, Can Roca, Jaume Cabré, Santa Eulàlia, INS Terrassa, i Torre del Palau.
“Ha estat un lloc on expressar-nos amb llibertat, sense interrupcions, sense amagar-nos i podent ser com som”, ha manifestat Adriana González, de l’Institut Mont Perdut. Opina igual Naia Moreno, del mateix centre, que recalca que “ha estat un ambient molt diferent del que m’esperava, un espai on m’he pogut desfogar sense por, creant art i deixant anar tot el que tinc a dins i que en altres moments no puc mostrar”. Aquestes són només dues de les alumnes que d’entre 15 a 18 anys han format part d’un projecte que té lloc de setembre a desembre, i que clourà amb un gran acte al Teatre Principal el pròxim 12 de desembre, a les 18h. Un espectacle obert a tota la ciutadania i on els estudiants podran ensenyar o mostrar allò que han après o han vivenciat.
Han estat tres mesos amb vuit sessions, cadascuna de les quals ben diferents. “Cada setmana tinc ganes que arribi dijous, perquè sé que experimentaré alguna cosa nova i inesperada. Per mi ha suposat un abans i un després, i ha estat una excusa per conèixer nova gent”, diu Nadia Fernández de l’Institut Can Roca. “Ha estat una experiència impressionant, per mi el principal d’apuntar-me a Virals era sortir de la meva zona de confort, de la rutina, experimentar coses diferents i viure moltes sensacions”, recalca Victoria Guerrero, del mateix institut.
Aquesta sensació de nou, d’aprendre coses noves, d’experimentar, és clau per a les impulsores d’aquest projecte. Elles són l’actriu i docent Mireia Gubianas, i la docent de filosofia i consultora pedagògica Miren Icazuriaga. La llavor va sorgir en el moment de pandèmia quan van veure que calia cuidar més el benestar emocional dels adolescents i que una bona manera de fer-ho era donar-los veu i escoltar-los, i ajudar-los en aquest procés d’autodescobriment a través de manera transversal i social.

Autoconeixement i creació
Aleshores van posar-ho en pràctica, de manera pilot, a l’Institut Mont Perdut, durant sis setmanes molt intenses. El projecte va agradar i va ser així com van decidir replicar-lo a tots els instituts que ho desitgessin. Així va sorgir l’oportunitat de participar en el programa d’ajuts Terrassa Crea i fer de l’experiència més oberta. I així és com cada dijous, els disset adolescents es reuneixen a la sala Cúpula del Teatre Principal per endinsar-se en una nova sessió, sense saber què els espera ni què els tenen preparat. I així ha estat com han descobert nous formats, noves disciplines, noves maneres d’expressar-se. I sobretot de conèixer-se, entre ells i a un mateix.
Aquest autoconeixement també és un dels aspectes prioritaris per les impulsores. “Per nosaltres l’art és una eina de transformació personal i col·lectiva, i amb les diferents sessions el que hem volgut és guiar els joves en aquest procés d’autoconeixement i de creació col·lectiva”, expliquen. I els ha sortit molt bé perquè els alumnes ho reconeixen. “He pogut experimentar moltes emocions i aprendre a coneixer-me millor, a reconèixer com em sento, tant físicament com mental”, ha dit Lucía Barra, de l’Institut Mont Perdut, i ho recalca Naia Moreno, “ha estat una oportunitat per conèixer realment com són les persones, com tractar-les sense prejudicis”. Ismael Martínez, de l’Institut Torre del Palau sentencia que “ha estat com una teràpia de grup amb gent que no coneixies de res, però que enlloc de parlar dels teus problemes el que fèiem era expressar com ens sentíem de la manera que et fa sentir més viu: escrivint, dibuixant o actuant. Ha estat impressionant com amb tant poc temps han aconseguit que ens obríssim”.
I a més de les sessions extraescolars de dijous també han participat en rutes culturals, que els han portat a escoltar un concert de música clàssica, veure un espectacle de teatre documental i d’objectes, presenciar una exposició fotogràfica, o veure un espectacle de dansa.