MónTerrassa
Terrassa participa en el llibre “Más allá del juego: Gamificando de la A-Z”

Aquest desembre, el món educatiu rebrà una nova i emocionant aportació amb el llançament del llibre “Más allá del juego: Gamificando de la A-Z”. Aquesta obra, editada per Edicions Algorfa, representa el resultat d’una col·laboració apassionada entre vint professionals de l’educació que han trobat en la gamificació una eina poderosa per transformar l’aprenentatge i motivar els estudiants.

Coordinada per Mireia Portero, mestra del Col·legi Santa Teresa de Jesús de Terrassa, juntament amb Fernando Boillos, Bernardo Jareño, Iñaki Ibargoyen i Sara Navarro, aquesta obra no només destaca pel seu contingut innovador, sinó també pel seu compromís amb la societat, ja que els beneficis de la seva venda es destinaran íntegrament a la Fundació Aladina, una organització que dona suport a infants malalts de càncer.

El llibre reuneix les aportacions de vint docents que han aplicat la gamificació en àmbits educatius molt diversos, des d’educació infantil fins a nivells universitaris. Els participants que han contribuït a aquesta publicació són Alfons Nàcher, Adrián Fernández, Beatriz Cerdán, Enrique Subirás, Daniel Martínez, Elena Gozálvez, Antonio Torres, Jerónimo García, Mireia Portero, Luis de Mena, Pedro Antonio Martínez, Fernando Boillos, Simón Gil, Bernardo Jareño, Fernando Martí, Inmaculada Pérez, Juan José Domínguez, María José Amador, Sara Navarro i Iñaki Ibargoyen. Cada capítol del llibre reflecteix la diversitat i riquesa d’aquestes experiències, que van des de la integració de jocs de rol fins a l’ús de narratives interactives i projectes interdisciplinaris.

El llibre ofereix una perspectiva completa sobre com la gamificació pot redefinir l’educació, combinant teoria i pràctica per inspirar els docents a innovar en les seves aules. A més, inclou codis QR que permeten accedir a materials d’aula i evidències reals de les experiències descrites, cosa que el converteix en una guia accessible per a qualsevol docent, independentment del seu nivell d’experiència amb aquesta metodologia. És una invitació a transformar el procés d’aprenentatge en una experiència dinàmica, participativa i emocionant per a l’alumnat.

Entre els projectes destacats, “Alianza Tierra Koi” de Juan José Domínguez promou la consciència ambiental i la col·laboració a través d’una aventura interdisciplinària per protegir el planeta. “Lectures per Somriures”, liderat per Alfons Nàcher, combina lectura i solidaritat, involucrant més de 30.000 alumnes en desbloquejar cofres solidaris amb llibres llegits.

Finalment, “Les aventures de Sherlock Ort” de Fernando Martí transforma l’aprenentatge de l’ortografia en una experiència detectivesca gamificada, millorant la comprensió lectora i l’escriptura amb reptes interactius i narracions captivadores.

També destaca l’aportació de Mireia Portero des del Col·legi Santa Teresa de Jesús de Terrassa, amb el seu projecte basat en l’univers de Harry Potter. Aquesta iniciativa combina hàbits saludables, activitat física i elements narratius per captar l’atenció dels nens i nenes i motivar-los a adoptar estils de vida més saludables. Inspirats per les cartes d’acceptació a Hogwarts i activitats que imiten el Quidditch, l’alumnat no només aprèn sobre nutrició i exercici, sinó que també desenvolupa habilitats socials i emocionals en un entorn lúdic i creatiu.

Entre els projectes, també trobem “Los talismanes matemágicos” de Pedro A. Martínez-Ortiz, que submergeix l’alumnat en el món fantàstic de Mathland per superar reptes gamificats que fomenten la creativitat i el pensament crític; “The Broken Machine” de Sara Navarro i Iñaki Ibargoyen, que connecta escoles mitjançant una experiència medieval que millora competències d’anglès i coneixements històrics; i “GamiSaxSchool” de Bernardo Jareño, que transforma el centre educatiu en una aventura immersiva amb missions cooperatives. Aquests exemples evidencien el potencial de la gamificació per convertir l’aprenentatge en una experiència enriquidora i motivadora.

Terrassa, gràcies a la participació destacada de Mireia Portero i el Col·legi Santa Teresa de Jesús, es converteix en un referent en aquesta revolució educativa. La ciutat no només aporta una de les seves docents més innovadores, sinó també un exemple de com l’educació pot evolucionar per respondre als reptes del segle XXI. Amb aquesta publicació, es reforça el paper de Terrassa com a ciutat pionera en innovació pedagògica.

“Más allá del juego: Gamificando de la A-Z” no només inspira els docents a explorar noves metodologies, sinó que també fa una crida a redefinir l’aprenentatge com una experiència apassionant i significativa per a tothom. Aquesta obra, que combina teoria, pràctica i un compromís social profund, promet transformar les aules i, alhora, fer una contribució positiva a la societat. Un llibre que no només ensenya, sinó que també inspira i connecta les comunitats educatives d’arreu.

Comparteix

Icona de pantalla completa