MónTerrassa
Les sancions a vehicles dins la ZBE de Terrassa començaran l’u de desembre

Un cop aprovat definitivament en el ple municipal d’octubre d’aquest divendres la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Terrassa amb l’ampliació fins a l’avinguda Àngel Sallent, l’equip de govern ha decidit que el moment clau per començar a aplicar sancions és el pròxim u de desembre. Aquest mes de novembre, hi haurà una campanya informativa i, donat que es concediran 24 dies anuals d’autorització per als vehicles que no disposin de l’etiqueta mediambiental, les primeres multes no arribaran en realitat fins al febrer. L’Ajuntament enviarà setmanalment els avisos als propietaris dels vehicles sense etiqueta que hagin detectat les càmeres circulant per aquesta zona en dies laborables de 7h a 20h, si no són residents, amb previsió d’autoritzacions si es posseeix un aparcament en aquest perímetre.

Aprovada l’ampliació (que incrementa del 9 al 12% el perímetre de sòl urbà), aquest queda delimitat per l’avinguda Àngel Sallent i el carrer de Santa Maria Mazzarello, a l’oest, el passeig 22 de Juliol, al nord, el parc de Vallparadís, a l’est, i les carreteres de Montcada i Martorell, al sud. Els turismes i furgonetes de gasolina de més de 24 anys i els de dièsel de més de 19, així com els camions de més de 19, els ciclomotors de més de 23 i les motos de més de 21 no hi podran circular entre setmana durant el dia. En queden exempts els habitants dins la ZBE i aquells que tinguin una plaça d’aparcament en propietat, abonament o lloguer. També les persones amb mobilitat reduïda, els vehicles estrangers i els especials o d’emergències mèdiques.

24 dies anuals d’autorització per a vehicles sense etiqueta

Per a la resta, es faciliten aquests 24 dies anuals d’autorització. Com que les sancions han de començar el mes de desembre, a partir de gener es tornarà a posar el marcador a zero i encara hi haurà tot el mes de marge abans d’aplicar les primeres multes, que seran de 200 euros i 100 si es paga amb anticipació. Els no residents amb aparcaments a la zona, hauran d’efectuar la demanda a través de la web catalana www.zbe.cat, que els redirigirà als serveis municipals de Terrassa, o presencialment a l’Oficina d’Atenció Ciutadana del carrer Pantà, 20.

Senyalització de la ZBE al carrer de Faraday amb Infant Martí, a Ca n’Aurell | JMO

Per a realitzar els controls específics de la ZBE, l’Ajuntament disposa de 19 càmeres connectades a una plataforma de l’Agència del Transport Metropolità (ATM) i, el 2026, se n’hi han d’afegir dues més per l’ampliació fins a Àngel Sallent. Amb les proves que ja s’han fent aquests darrers mesos, els tècnics municipals detecten al voltant d’un 3% de vehicles no autoritzats que circulen dins d’aquest perímetre, tot i que a Terrassa n’estan censats un 13%. Una cosa que aquests tècnics atribueixen a què el parc més envellit surt menys del garatge i, a més, es va renovant.

Des del maig passat, la ZBE ja està en marxa permanentment amb senyalització als carrers però serà ara quan s’haurà de fer la feina de major de conscienciació si arriben les multes. El 6 i 10 de novembre, s’han previst dues sessions informatives amb responsables de l’Ajuntament per explicar tot el dispositiu. I, a partir de l’u de desembre, durant vuit dies hi haurà personal municipal sobre el terreny informant als conductors.

Vox ho portarà al Tribunal Contenciós Administratiu

En el ple d’aquest divendres, la cap del grup de Vox, Alicia Tomás, va anunciar que portaria la ZBE terrassenca al Tribunal Contenciós Administratiu. El grup ultradretà havia presentat al·legacions contra l’ampliació fins a Àngel Sallent, que van ser rebutjades només amb l’abstenció del PP. Segons Tomás, “no s’han fet els estudis de l’impacte ambiental, econòmic i de com afectarà els comerços aquesta ampliació, perquè tampoc es podrien justificar”, en el seu raonament que la ZBE en si mateixa “és discriminatòria i classista”.

“Sabem pel grup municipal de Vox que això s’acabarà en un contenciós”, va contestar el portaveu de l’equip de govern i tinent d’alcalde de Territori, Xavier Cardona. “I estem tranquils perquè la feina està ben feta, tenim bons professionals que vetllen perquè aquest ajuntament garanteixi la legalitat en tots els seus moviments”, va prosseguir Cardona per a qui “està justificat que aquesta zona se situï en el Centre” de la ciutat.

Raonament al qual van donar suport la resta de partits del consistori, excepte el PP que el mes de setembre havia presentat una moció per estendre una excepció temporal de la ZBE a tota la ciutat. El socialista Marc Armengol va considerar també que és el Centre qui pateix més la contaminació dels vehicles (amb carrers estrets i el 30% de l’alumnat), Meritxell Lluís, de Junts, va criticar “una judialització política de Vox”, mentre que Josep Forn, d’ERC, va afirmar que la ZBE es queda curta però va desitjar que “aquesta vegada sí que s’apliqui”.

Per la seva part, l’associació Que No Ens Pugin Els Fums, de Ca n’Aurell centre, que ha lluitat per aquesta ampliació de la ZBE del carrer Faraday fins a Àngel Sallent, es mostra satisfeta però alerta del control en aquest sector més a l’oest. “El que volem és que el sistema per a les sancions estigui muntat, que les càmeres estiguin instal·lades a l’avinguda Àngel Sallent quan el dispositiu es posi en marxa”, reclama el seu portaveu, Xavier Massallé. “No n’hi ha prou que hi hagi una senyalització”, afegeix tenint en compte que pressupostàriament les dues noves càmeres no estan previstes que arribin fins al 2026.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Marga a octubre 31, 2025 | 17:45
    Marga octubre 31, 2025 | 17:45
    ¿Porqué cada vez prohiben más cosas a todos los que no disponen de miles o decenas de miles de euros para hacerlas de otra manera? Y precisamente los ayuntamientos que más fardan de ecologistas, luego fingen quejarse de que cada vez hay más gente pobre, y hablan de que se ha estropeado el ascensor social y todas esas... cosas que les llenan la boca pero promueven en el día a día. Que sí, que sale ganando "el planeta" y todo lo que quieras, pero a costa de los que no estamos forrados. Si no podemos entrar con el coche ahí (pero los pijos sí), estos ayuntamientos empeoran nuestra calidad de vida. Ballart, espero que el 2027 te saque de tu actual puesto de trabajo.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa