Fruit del compromís de la Cecot pel foment de la llengua catalana en el teixit empresarial, i de la mà del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, ha dut a terme durant el primer trimestre d’enguany, un sondeig sobre l’ús del català a empreses del Vallès Occidental. L’estudi ha estat coordinat i impulsat per l’àrea d’assessorament en Responsabilitat Social, sota la denominació de projecte VALLCAT, i ha recollit la resposta d’un centenar d’empreses de menys de 50 persones treballadores. “El repte més gran que hem tingut per poder realitzar correctament la recollida de la informació ha estat aconseguir que les empreses, més focalitzades en gestionar l’impacte de la Covid-19 en el seu dia a dia, accedissin a una eina d’autodiagnosi àgil i fàcil d’utilitzar”, explica Pere Ejarque, assessor en Responsabilitat Socials de la Cecot, “amb aquesta premissa era més factible poder comptar amb la seva col·laboració a l’hora de respondre les nostres demandes d’informació”. L’eina d’autodiagnosi s’ha basat en els cinc àmbits que abasten la major part de les interaccions lingüístiques al si d’una empresa: els clients, els proveïdors, la comunicació interna, la gestió interna i la comunicació externa.

De les empreses participants el 46% pertanyen al sector serveis, el 45% al sector industrial i un 9% a la construcció. Per grandària, el percentatge d’empreses més gran recau en empreses de 6 a 20 persones treballadores (49%), seguida d’empreses d’1 a 5 persones treballadores (35%). En el 53% dels casos, les empreses afirmen tenir clients no només de Catalunya, i crida l’atenció que aquestes mantinguin un ús per sobre del 90% del català entre els seus clients de Catalunya (57%) i que sigui més alt que no pas entre les empreses amb clients només de Catalunya (39%). Una altra dada que projecta el sondeig és que en el 46% de les empreses consultades, l’ús del català en l’etiquetatge, les instruccions, els manuals d’ús, les garanties i embalatges dels productes de l’empresa és inferior al 25% de les comunicacions. L’ús del català en documentació financera i etiquetatge és significativament més baix que no pas en les comunicacions interpersonals. Des del nostre punt de vista, “cal impulsar l’ús de la llengua en aquest àmbit, primer traslladant l’escenari que viu la llengua des de les comunicacions d’àmbit intern també en l’àmbit de la gestió interna- un trànsit tan natural com sigui possible”, explica Ejarque i afegeix que “en segon terme, normalitzant l’ús de la llengua en les comunicacions no orals entre empreses”. En quant a la comunicació externa, tres de cada cinc empreses utilitzen el català a les xarxes socials i dos terços l’empren en els seus materials comercials. “Hem de continuar fomentant i sensibilitzant a les empreses perquè mantinguin i incrementin l’ús del català en les seves relacions ja que és un element integrador, un bé de cohesió social i un patrimoni cultural que des de la Cecot entenem que cal preservar,” conclou Pere Ejarque.La Cecot, mitjançant la Fundació Cecot Persona i Treball forma part del Cens d’entitats per al foment de la llengua catalana i ha participat en diversos projectes al voltant del foment de català a l’empresa.

Descarregueu l’informe VALLCAT complert aquí.

Nou comentari