Aquest divendres, dia 23 de maig, la sala de plens de l’Ajuntament de Terrassa ha acollit en sessió extraordinària un Ple monogràfic dedicat a la mobilitat. S’hi han pogut escoltar fins a deu intervencions ciutadanes procedents d’entitats i plataformes veïnals, socials o de comerciants que han exposat el seu malestar o preocupacions en aquest àmbit.
També els partits polítics han pogut presentar les seves propostes. L’equip de govern (TxT i Junts) han anunciat la transformació del carrer Arquimedes i han estès la mà a l’oposició per sumar-se a un Pacte per la Mobilitat Sostenible. Per la seva banda, PSC i ERC han anat junts per reclamar “un nou model” i afrontar el Pla de Mobilitat Urbana caducat des de fa cinc anys que abraci problemàtiques com l’aparcament, els carrils bici o la pacificació. La tercera moció ha estat presentada per VOX que demanava deixar sense efecte la Zona de Baixes Emissions i un Pla d’Asfaltat a tota la ciutat. El PP ha optat per aprofitar la resposta a cadascuna de les propostes presentades per explicar el seu model de mobilitat, basat en no castigar els cotxes, donar més facilitats als vianants i carregar contra les patinets incívics.
Malgrat les bones intencions i les ganes de tots els partits d’exposar el seu model de mobilitat, el Ple no ha acabat sent efectiu ni decisori en res. Cap de les mocions s’han aprovat ni s’ha arribat a un acord per treballar conjuntament en un pla estratègic de ciutat. TxT i Junts s’han quedat sols defensant el seu model de ciutat mentre que l’oposició, tot i coincidir en criticar les polítiques del govern municipal per una gestió “erràtica”, han preferit exhibir múscul polític que no anar a arrencar compromisos reals, forçar transaccions o aconseguir tirar endavant les seves propostes. Ha estat un ple propositiu més que resolutiu.
Cal dir que el Ple d’avui és només un punt de partida, un ensenyar les cartes i veure què proposa cadascun, perquè l’elaboració del Pla de Mobilitat, el que ha de ser el full de ruta dels pròxims anys, tot just comença a caminar i serà llarg, ple de processos participatius, comissions i informes.

PSC i ERC: Pacificar Arquimedes i Galileu i una nova xarxa de carrils bici
Els grups municipals del PSC i d’Esquerra Republicana han presentat plegats una proposta al Ple de l’Ajuntament de Terrassa per impulsar “sense demora” un model de mobilitat que sigui “més sostenible, modern i pensat per millorar la vida i la salut de les persones”, afirmaven en un comunicat conjunt. Amb el títol ‘Per a un nou model de mobilitat sostenible a Terrassa’, la iniciativa volia “acabar amb l’estancament i el sense rumb en polítiques de mobilitat” i, a més “fer front als grans desafiaments que afronta la ciutat; el canvi climàtic, l’augment de la població i la necessitat d’una transició ecològica real”.
Durant les seves intervencions, totes dues formacions han criticat els “continus canvis de rumb” del govern local en matèria de mobilitat. En aquest sentit, Ona Martínez d’ERC ha criticat la “poca ambició” del govern de Jordi Ballart i ha manifestat que “quina confiança es pot tenir en qui va endavant i enrere constantment?”. Per la seva banda, Eva Candela del PSC ha destacat que el llistat de queixes ciutadanes sobre la mobilitat a Terrassa “és extens” i afirma que les respostes del govern local són “dubitatives, contradictòries i inconnexes entre si”. “Hi ha una manca de projecte de ciutat clar amb un lideratge fort al capdavant” ha afegit Candela.
Davant aquesta “manca de projecte” que critiquen des del PSC i ERC, les dues formacions polítiques han presentat una proposta sobre mobilitat per tal de “decidir cap a on volem anar i quin futur volem construir”, ha manifestat Eva Candela. Entre les principals mesures presentades destaquen la desviació del trànsit de pas a Arquimedes i Galileu i altres carrers estrets amb alta densitat o reclamar a la Generalitat i a l’estat espanyol la creació de dues noves estacions de tren dins la ciutat. A més, també han proposat millorar el transport públic i garantir camins escolars segurs, crear una nova xarxa de carrils bici i implantar una prova pilot d’Àrees Verdes d’aparcament.

PP: reobrir la Rambla i més mà dura amb els patinets
Des del Partit Popular (PP), Marta Giménez Arcusa ha estat l’encarregada de fer una valoració de les propostes ciutadanes i d’exposar la visió que té el seu partit sobre la mobilitat a la ciutat. Els populars han fet incidència en dues propostes clau que consideren que suposaria una millora en la qualitat de vida dels terrassencs: “reobrir la Rambla perquè la gent pugui tenir diferents vies per circular”, per una banda; i “millorar els carrers de la ciutat: l’asfaltat, les voreres, la il·luminació i la seguretat”.
Han recordat a l’equip de govern que “no podem prohibir a la gent que agafi el seu vehicle privat si no els donem alternatives, i no podem traslladar el problema de congestió d’un barri o d’un carrer, cap a un altre. Cal valentia per transformar la ciutat”. I en això han fet incidència, una i altre vegada, que “intentant acontentar a tothom, no acontenten a ningú. Si no, què els ha passat a Can Boada? o a La Grípia? o al carrer Colom? Que han hagut de fer marxa enrere”.
Giménez ha reafirmat l’aposta dels populars per la Ronda Nord -“calen més rondes i ponts, més inversió en infraestructures i via pública”-. i per deixar de prorrogar el servei d’autobusos a TMESA i adjudicar el servei a una empresa concessionària que pugui oferir “un servei d’autobusos digne, puntual i amb més freqüència”. Per acabar demanant més “mà dura” pels conductors de patinets que circulin per les àrees de vianants o cometin infraccions.

VOX: Fora ZBE i que els carrers no siguin “una zona de guerra”
VOX ha presentat en el Ple de Mobilitat una proposta de resolució (que no ha estat aprovada) basada en dues demandes. La primera, que es faci cas omís d’Europa i que es derogui la Zona de Baixes Emissions de Terrassa, perquè consideren que és una mesura “ideològica, classista i discriminatòria, que castiga a la classe mitjana i humil” i que atempta contra la nostra “llibertat” només per “buidar les butxaques dels egarencs”. La segona, fer un pla de millora de tot l’asfaltat de la ciutat, perquè “Terrassa cau a trossos, les nostres vies semblen zones de guerra, per la quantitat de sots i planxes metàl·liques que tenim. Per diners pels passos de vianants LGTBi i per finançar xiringuitos, sí, que hi és, però per arreglar els carrers no. Aquest abandonament no és casual, és una mostra més del despreci cap als barris”.
La portaveu Alicia Tomás també ha utilitzat els seus minuts d’intervenció per centrar el discurs a carregar contra “l’urbanisme tàctic” i “els experiments” que el govern municipal havia intentat implantar en alguns barris, com Can Palet o Les Arenes, els quals s’ha hagut de revertir. L’agrupació municipal ha senyalat els conductors dels patinets elèctrics com els responsables “d’estar darrere d’una gran part de les lesions greus causades als vianants”. I sobre “seguretat” també han fet referència a un transport públic urbà “degradat i insegur”, on els xofers es fan un fart de rebre “insults, amenaces i agressions” per part dels passatgers.
