Els carrers Arquímedes i Galileu de Terrassa viuran un període de canvis durant els propers anys per tal de reduir el trànsit d’ambdós carrers i obtenir una millor qualitat de vida pel veïnat del barri. Les dues actuacions més importants seran un voral al carrer Arquímedes i l’ampliació de la zona de pas de vianants del carrer Galileu. Aquestes mesures s’han anunciat en una sessió informativa i de debat sobre el pla d’actuació progressiu de reducció del trànsit i de pacificació en aquests dos vials, que ha tingut lloc la tarda d’ahir dilluns 28 de febrer al Centre Cívic de Ca n’Aurell. La sessió va anar a càrrec de Susi López, directora de Mobilitat del Consistori; i Lluïsa Melgares, Regidora de Mobilitat, Trànsit i transports de l’Ajuntament de Terrassa.
“Hi ha un repartiment molt injust de l’espai públic. Tenim molta superfície de carrers destinada a asfalt, el que vol dir aparcar o circular. S’ha de restar asfalt pel cotxe i donar espai al vianant, ampliant voreres o fent espais de vianants en calçada”, ha subratllat López, qui s’ha mostrat molt ferma en treure protagonisme al vehicle. Per arribar a aquesta visió de futur, s’han presentat unes actuacions de transició, entre les quals hi figura un voral al carrer Arquímedes amb doble línia i l’ampliació de la zona del pas de vianants del carrer Galileu, creant un passadís peatonal pintat a terra. López ha aclarit a Arquímedes es farà un voral enlloc d’un passadís perquè implicaria la eliminació de l’aparcament, un fet que afecta l’activitat econòmica de la zona. “Es manté l’aparcament perquè el client pugui anar a comprar i perquè el comerç del carrer disposi de rotació d’aparcament. Es fa un voral per no afectar negativament als comerciants“, ha exposat.
Aquestes actuacions, previstes per a finals d’aquest mateix any o inicis del 2023, impliquen eliminar les pilones de les voreres dels trams centrals -en el cas del carrer Galileu, des de la Cambra del Comerç fins al carrer Pare Llaurador, i en el cas del carrer Arquímedes, des de la Cambra del Comerç fins al carrer Granius-. En aquests trams es farà un estretament de l’espai destinat als cotxes, que suposarà tenir més amplitud a la vorera. A més a més, l’actuació també proposa fer un passadís peatonal a la plaça Freixa i Argemí per accedir a la Masia Freixa, eliminant una línia d’aparcament.
Dins d’aquestes actuacions de transició també s’inclou incorporar un sistema de càmeres de seguretat per controlar i filtrar el trànsit de pas, ja que López ha explicat que es vol treure “una part del trànsit que circula de pas per creuar la ciutat i no aporta valor a l’eix viari”. També s’inclou crear nous accessos als aparcaments, limitar la circulació de vehicles molt voluminosos en alguns trams de les vies, eliminar el doble carril de gir esquerra a la carretera Martorell des de Galileu, o la reducció del cicle semafòric perquè la circulació a peu sigui més fluïda. Tant la Tinenta d’alcalde com López han volgut remarcar que les mesures es poden ajustar després d’avaluar-ne la seva eficàcia.
Els més afectats pels canvis a la Rambla
Els carrers Arquímedes i Galileu van ser els més afectats per la transformació de la Rambla d’Ègara l’any 2008. L’any 2007 circulaven més de 48.000 vehicles entre Arquímedes, Galileu i la Rambla, una xifra que va caure en picat després del tall de la Rambla, però que va incrementar en trànsit a les dues vies del costat. Actualment, la xifra s’ha reduït fins a 21.500 vehicles el 2021.