El tema ha sortit a tots els mitjans locals i, fins i tot, ha rebut una declaració institucional en suport de l’Ajuntament de Terrassa, en el ple d’octubre. La situació dels 26 veïns del residencial Els Esquirols de Les Fonts, que es podien quedar sense llum a principis d’octubre pel litigi que mantenen amb la constructora Ecoflat HG, està pendent ara dels tests que està fent la companyia Endesa per poder soterrar les cinc línies de mitja tensió de la urbanització i substituir així els dos comptadors provisionals. Una cosa que es podria produir en el primer trimestre del 2026, però que seguirà pendent de qui paga la infraestructura, si els veïns o la constructora, i que també implica l’Ajuntament pel seu compromís institucional.
Per obtenir la versió de la terrassenca Ecoflat, hem parlat amb el seu administrador general i el seu gerent, que per qüestions personals han preferit no revelar els seus noms. “No només soterrament”, ens precisa l’administrador general. “Per un cantó, hi ha un treball de soterrament, de mitja tensió, i, per un altre, hi ha els treballs de baixa tensió i tot s’ha anat fent dins de les possibilitats econòmiques de la companyia, que ha anat avançant els diners amb la finalitat de poder-ho recuperar després per part dels clients”, explica el màxim responsable de l’empresa. “Fa uns mesos, cap al juny, juliol, vam començar a demanar a cada veí comprador el que els hi tocava per la connexió provisional i, llavors, es va produir aquesta negativa de pagament”, relata.
Una nova connexió elèctrica en tres fases
L’enfrontament esclata a l’hora d’interpretar les obligacions dels 26 propietaris, que van signar un contracte com a promotors en què s’incloïa que s’haurien de fer càrrec de totes les connexions als serveis, així com les taxes municipals, mentre Ecoflat limitava el seu paper a constructora, malgrat que s’encarregava de demanar les llicències d’obra en nom seu. Hi ha una segona fase, més amunt, d’unes altres 12 cases, al carrer Rossinyol, en procés d’execució, amb les quals hi ha entesa amb Ecoflat i els propietaris han pagat les despeses de la futura connexió.
En aquest sentit, la constructora ha decidit dividir els treballs de connexió elèctrica en tres trams per avançar amb els veïns que hi ha entesa. Hi ha un primer tram, el de més amunt al qual se li afegeixen més cases per totalitzar-ne 16, on els tràmits avancen més ràpidament. I uns altres dos, de 10 i 12 cases, que corresponen al carrer dels Esquirols i el camí de Can Corbera, on visiblement serà difícil l’acord. “Ho hem desdoblat en aquests tres trams per començar a donar subministrament en les diferents cases”, avança l’administrador.

“Estem pendents d’un últim test per part de l’enginyeria d’Endesa”, precisa tot recordant que, després, “dependrà dels veïns” que hi hagi un acord amb la companyia elèctrica perquè “es puguin fer front a aquests pagaments finals, sobretot en els trams 2 i 3”. És a dir, en el sector del residencial on hi ha l’enfrontament i on 22 famílies consideren que és la constructora qui s’ha de fer càrrec de les despeses, calculades en conjunt en mig milió d’euros, amb una mitjana de 12.700 euros cadascuna. Si el tema es desbloqués, la instal·lació definitiva, segons els responsables d’Ecoflat, es podria fer en el primer trimestre del 2026.
Unes pèrdues de més de dos milions d’euros
Però les disputes es remunten al fet que Ecoflat estava pagant des del primer dia els rebuts de la llum i part de la futura instal·lació a Endesa mentre efectuava la construcció i els veïns arribaven a les cases, a partir del 2021, i el setembre passat va decidir deixar-ho de fer. Els caps de l’empresa calculen que són 40.000 euros en rebuts i 250.000 en infraestructura. La covid i les gestions administratives urbanístiques amb l’Ajuntament també ho van anar endarrerint.
En el moment d’anunciar a la primavera passada que no es pagaria més a Endesa, eren 17 famílies les que no ho havien fet mai i cinc les que ho van deixar de fer, segons aquests directius. Des de principis d’octubre, però, totes aquestes famílies sí que paguen directament el rebut a Endesa. “No hi ha interlocució amb els veïns, i el contacte es fa a través dels advocats”, reconeix l’administrador. “La relació amb l’Ajuntament sempre ha sigut bona per intentar rematar aquest tema l’abans possible, però nosaltres no tenim aquesta capacitat econòmica de continuar assumint les despeses”, afirma.
Per la seva part, el gerent d’Ecoflat xifra, exactament, en 2.200.000 euros el que la societat ha perdut en aquesta urbanització. La més ambiciosa fins ara d’aquesta constructora arreu de Catalunya. Les cases, explica, es van vendre a 249.000 euros. “Amb aquest preu és impossible que puguéssim incloure aquests soterraments de línies elèctriques”, adverteix. “Són cases de 175 metres, tot i que en el projecte inicial eren de 145 metres, però les vam ampliar amb unes caves més grans”, precisa, tot fent el càlcul que amb els soterraments el preu se n’hagués anat als 350.000 euros i que, ara, es poden vendre per 400.000.
La possibilitat de recomprar les cases
I, de fet, revela que Ecoflat està disposat a recomprar les cases, “a través d’inversors” amb què compta la mateixa companyia. “Tothom que no estigui content amb la casa, estem en condicions de comprar-les més les despeses que hagi tingut”, anuncia, en referència també a les queixes per defectes estructurals que hagin pogut aparèixer i que considera correspon al percentatge habitual en aquestes construccions i que s’ha atès en cada ocasió.
Ara bé, les informacions sortides a la premsa confessa que els han passat factura. “Hi ha projectes que teníem que ens han caigut”, explicita el gerent. “A Terrassa i a fora de Terrassa, perquè s’ha fet publicitat a nivell de tots els nostres contactes a les xarxes socials”, es queixa afegint que també l’ha afectat en el seu cercle empresarial i que, per poder tirar endavant el residencial Els Esquirols, fa un any i mig que no cobra dins d’una companyia d’una quarantena de treballadors. Això explica, afegeix, que una de les empreses del hòlding hagi fet fallida.
Alhora, el gerent denuncia “xantatge” per part dels veïns quan, el mes de maig, li van posar una denúncia per coaccions tot i que, recorda, que els Mossos d’Esquadra la van arxivar just el mateix dia. Els seus advocats recalquen que, a hores d’ara, no hi ha cap demanda formal contra Ecoflat.
La comunicació amb l’Ajuntament i la declaració institucional
En aquest context, la declaració institucional de l’Ajuntament en suport dels veïns i la visita abans en persona de l’alcalde, Jordi Ballart, el 4 d’octubre quan, en principi, Endesa els anava a tallar la llum l’endemà per impagament, es considera parcial per part de l’equip d’advocats de la companyia. “Quan vam veure que els veïns tindrien aquest protagonisme al ple de l’Ajuntament, ens hi vam posar en contacte i ens van respondre que ho portaven els serveis jurídics”, explica l’advocat Joaquim Fàbregas. “També hi volíem anar perquè nosaltres representem una sèrie de veïns que estan contents, són cinc unitats sobre la vintena que es queixen, un 20%, i ningú no ens ha dit res”, lamenta.

En el seu cas, l’administrador d’Ecoflat fa valdre la comunicació permanent amb els tècnics d’urbanisme, tot i que en aquests moments no hi ha comunicació política. “Qualsevol tècnic de l’Ajuntament, qualsevol representant, sempre que m’ha trucat aquí al despatx se li ha tornat la trucada al moment”, subratlla. D’altra banda, recentment sí que s’ha produït una reunió amb l’associació de veïns de Les Fonts. “Sempre hem tingut molt bona relació amb l’associació, perquè ha estat un monstre d’obres”, no amaga l’administrador. “S’ha creat un residencial d’arrel a la muntanya, s’han generat molèsties als veïns i tenien el meu telèfon directe per a quan hi havia un camió que molestava, una cosa que es feia malbé, una tanca mal posada”, enumera. “No som especuladors, no som estafadors”, acaba recalcant el cap d’Ecoflat.

