MónTerrassa
VÍDEO | Higiene postural o com evitar el mal d’esquena

El mal d’esquena 

El mal esquena és un símptoma amb una àmplia incidència entre la població. Prop del 80% de les persones patirà dolor d’esquena en algun moment de la seva vida, i no sempre existeix una patologia associada a aquest dolor.

Tot i això, no som conscients de com seiem, de com romanem drets o de com manipulem una càrrega. Durant la jornada laboral i el temps lliure adoptem postures estàtiques mantingudes i forçades, manipulem càrregues i efectuem moviments repetits que incideixen de forma directa a la nostra columna.

Les capacitats i les demandes de la nostra esquena han d’estar equilibrades, si no és així, es produeix una fatiga que pot provocar una lesió o dolor a l’articulació.

Què recomaneu per a evitar el mal d’esquena?

Els fisioterapeutes del Servei de Rehabilitació recomanem mantenir una bona higiene de columna,  un concepte ampli i heterogeni que fa referència a un programa educacional, l’objecte del qual és promoure estratègies per prevenir les lesions, així com minimitzar les conseqüències de patir una lesió.

Combatre l’estrès, fer exercici, menjar sa i tenir hàbits saludables, ajuden que la nostra esquena es mantingui en bon estat. 

Què és la higiene postural de la columna?

La higiene postural és un conjunt de normes i recomanacions que cal seguir per mantenir una correcta alineació del cos en totes les activitats de la vida diària, tant en moviment com en posicions estàtiques. És a dir, estiguem drets, al caminar, al seure o al dormir. La columna vertebral juga un paper fonamental en el manteniment de l’alineació corporal, per tant, és l’estructura més involucrada.

Si, en comptes de seguir aquestes normes, s’adopten males postures, l’esquena pot patir lesions a curt, mitjà o llarg termini com a desviacions de la columna -escoliosi, cifosi, lordosi…-, dolor a la zona lumbar o cervical, hèrnies discals i sobrecàrregues musculars entre d’altres i, a més, repercutir en altres estructures com el maluc o les espatlles.

Com fer una higiene postural correcta?

Una postura correcta és aquella que no fatiga, no provoca dolor o sobrecàrrega de la columna ni altera l’equilibri, el ritme o la mobilitat humana, dins dels paràmetres d’activitat normals.

Parlem de dos tipus de postura:

• Estàtica: quan no estem en moviment. Per exemple quan estem asseguts, drets aturats o dormint

• Dinàmica: fa referència a com se sosté el cos i com s’alinea quan estem en moviment. Per exemple quan caminem, ens ajudem a recollir alguna cosa o correm.

En general, la columna vertebral pateix quan es manté la mateixa posició durant períodes perllongats; quan es realitzen esforços, grans o petits, però de manera repetida, i, finalment, quan s’executen moviments bruscos o es mantenen postures molt forçades que alteren les corbes naturals.

Per tant, cal cuidar la postura del cos en qualsevol activitat de la vida diària, ja sigui quan estem drets, quan caminem, quan estem asseguts o estirats dins del llit, quan agafem pes o quan conduïm.

Dormir en bona postura ajuda a protegir la columna vertebral.

Cal tenir en compte que una postura, per correcta que sigui, si s’allarga en el temps, pot provocar dolor, per tant, al nostre servei sempre diem: 

LA MILLOR POSTURA ÉS LA QUE MENYS DURA!

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa