MónTerrassa
La importància del treball cooperatiu en el canvi educatiu
  • CA

Per què ha d’haver-hi un canvi en l’Educació?

A principis del segle XX es va definir l’escola com una línia de professors que havien d’introduir continguts en cada alumne, igual que succeïa en les cadenes de muntatge industrial. Però les empreses i organitzacions han evolucionat i saben que milloren la productivitat fomentant la cooperació.

En l’àmbit educatiu la neurociència ja ha demostrat que l’aprenentatge és actiu i que si centrem l’activitat a l’aula només a escoltar el docent els alumnes desconnecten, no aprenen.

Què és el Treball Cooperatiu i què implica aplicar-lo a l’aula?

Assolir el cim d’una muntanya és més factible si ho fem en equip que no en solitari, tot i que el treball individual és un element fonamental. Així succeeix en el treball cooperatiu.

Treballar de manera cooperativa vol dir canviar substancialment l’estructura a l’aula. Perquè implica potenciar la participació de tot l’alumnat, treballar la seva autoconfiança i el lideratge compartit. L’aconseguim organitzant els alumnes en equips reduïts molt ben cohesionats i on cada membre té clar quin és el seu rol, funció i repte d’equip. Aquesta estructura promou l’assoliment de l’excel·lència de tot l’equip.

I per què és tant important adoptar el treball cooperatiu?

Perquè és bàsic per a adquirir competències bàsiques, com són les competències comunicatives —per exemple, expressar, argumentar i interpretar pensaments, sentiments i fets; escoltar les idees alienes; acceptar i realitzar crítiques constructives; empatia; respectar opinions…—, i competències socials —com practicar el diàleg i la negociació per resoldre conflictes; treballar en equip aportant el que cadascú sap per resoldre junts problemes comuns..— Totes aquestes competències tant necessàries i ja presents en els sistemes d’avaluació només es poden aconseguir treballant bé en equip, treballant de manera cooperativa.

A més, cal tenir clar que és de sentit comú que si hi ha un nen que encara no ha après a parlar, aprendrà a parlar més fàcilment al costat de qui parli correctament, i interactuant-hi, en lloc d’agrupar-lo amb altres que no parlin o que parlin amb grans dificultats… El sentit comú ens diu, doncs, que és lògic que agrupem junts alumnat amb capacitats i motivacions diferents perquè puguin aprendre els uns dels altres, i es puguin estimular mútuament a aprendre.

Evitem confondre el “treball en grup” amb el “treball cooperatiu”!

Tots sabem que en el treball en grup és molt habitual que només un faci la feina… I això passa perquè per treballar bé en equip, abans cal haver-ne après i quan n’aprenem ja no parlem de treball en grup sinó que parlem de treball cooperatiu.

Amb el treball cooperatiu els companys, als ulls de cada estudiant, apareixen com a amics i amigues que no competeixen ni es deixen al marge, sinó que entre tots s’ajuden fins al punt que junts assoleixen els conceptes treballats.

Podem afirmar que, arribats a aquest punt, estem treballant de manera cooperativa quan en els equips es genera una participació equitativa dels seus membres, amb una interacció simultània i ordenada i en un estat d’interdependència positiva perquè tothom té clar quin és el seu rol i objectius marcats. Però sobretot també perquè es comprèn la importància de la responsabilitat individual, sense la qual no hi pot haver treball en equip. Perquè la responsabilitat de tots —el treball individual, l’aportació de tots— és una condició indispensable del treball en equip.

VOLS SABER MÉS sobre el projecte d’innovació SUMMEM de l’Escola Pia? Inscriu-te a l’acte de presentació que farem a la ciutat el dimarts 15 de maig a les 18:15h a l’Auditori Municipal (C/Miquel Vives, 22). És un ACTE OBERT A TOTHOM però les places són limitades. FES LA TEVA INSCRIPCIÓ ARA!

Escola Pia de Terrassa

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa