MónTerrassa
Puértolas (Sanmy): “Cal posicionar les begudes refrescants on es mereixen”

El sector de les begudes refrescants està més viu de mai. Catalunya, amb més de 1.200 milions d’euros de contribució econòmica al valor afegit brut total i 17 centres d’activitat, és el territori amb major pes econòmic en el sector a l’Estat espanyol. A Terrassa hi trobem la planta de Sanmy, l’empresa de begudes refrescants més antiga de l’Estat, dirigida actualment per Pilar Puértolas, que representa la quarta generació familiar que dirigeix el negoci.

Món Terrassa ha parlat amb la directora, recentment nomenada vicepresidenta de la patronal de begudes refrescants ANFABRA, per parlar sobre les amenaces i reptes que afronta el sector, la seva transformació al llarg dels anys, i el secret de Sanmy per gaudir de bona salut després de 128 anys en una àrea amb gran competència.

Planta de Sanmy a Terrassa, l’empresa de begudes refrescants més antiga a l’Estat espanyol, actualment dirigida per Pilar Puértolas | Cristóbal Castro

És la nova vicepresidenta de la patronal de begudes refrescants ANFABRA. Com afronta aquest nou càrrec?

Amb molta il·lusió. Fa vint anys que estic al comitè de l’associació i he vist passar durant molts anys l’evolució que ha tingut el sector. I que aquest any m’hagin presentat com a candidatura de vicepresidenta és un orgull. L’afronto amb molta il·lusió i amb ganes de posar la categoria de begudes refrescants on toca, perquè sempre estem rebent moltes amenaces que crec que son injustes. Sempre dic que els refrescos son una forma d’hidratar-se divertida i és una forma de socialitzar amb els amics i la família, perquè entre el 90% i 95% d’una beguda refrescant és aigua. És un sector que aquests últims anys està rebent moltes pressions per tot arreu. Cal intentar combatre i posicionar les begudes refrescants on es mereixen.

Quin tipus d’amenaces i pressions afronta?

A Catalunya mateix tenim l’impost de begudes ensucrades. És l’únic lloc a l’Estat espanyol on hi ha aquest impost. Es va regular dient que era per combatre l’obesitat infantil, quan la realitat, els impostos no ajuden en aquest sentit i l’obesitat infantil no s’ha reduït pel fet que hagi aparegut aquest impost a Catalunya. Tot depèn de les dietes i el sistema de vida saludable de les persones. Aquesta és una de les pressions més importants que hem tingut. 

Com ha afectat aquest impost a les begudes refrescants?

Ens posen una etiqueta dient que has de tenir un impost perquè ets una beguda ensucrada, això vol dir que estan menyspreant i discriminant el sector en aquest aspecte quan, en realitat, molts altres aliments i tota mena de productes porten sucre, com la pasta de dents, per exemple. I perquè han anat a categoritzar les begudes? Perquè suposo que ha estat la forma fiscal més senzilla. Però és completament discriminatori per territori i categoria de productes. 

Planta de Sanmy a Terrassa, l’empresa de begudes refrescants més antiga a l’Estat espanyol, actualment dirigida per Pilar Puértolas | Cristóbal Castro

Quins son els principals reptes que afronta el sector?

El principal repte és posicionar la categoria de begudes refrescants com una categoria saludable i sostenible. Perquè des del 2005 portem una reducció a les nostres begudes de més d’un 53% del sucre. Això és perquè ens adaptem a la vida, a l’evolució dels consumidors, tots ens cuidem més, fem més exercici… El sector s’està orientant amb les necessitats i exigències dels nostres consumidors. Crec que som un dels sectors que hem evolucionat més ràpidament en aquest aspecte. Llavors el repte és aquest, mostrar que les begudes refrescants son una opció més per refrescar-se, no només l’aigua. I n’hi ha moltes, molt variables, amb moltes opcions i per totes les ocasions.

“El principal repte és posicionar la categoria de begudes refrescants com una categoria saludable i sostenible”

Com ha estat la transformació dels refrescos al llarg de les últimes dècades? 

S’ha transformat en molts aspectes. Una de les primeres transformacions podria ser la reducció del sucre. Però també amb el tema dels envasos. Els envasos cada cop son més sostenibles perquè son 100% reciclables, fins i tot el vidre. Som dels pocs sectors que tenim vidre reciclable, no ens oblidem. Pots agafar l’ampolla de vidre reciclable i reutilitzable i pot tenir 25, 30 o 40 usos. Som dels pocs sectors de la indústria que tenim envasos reutilitzables. 

També les ampolles de plàstic reciclable PET, que les hem estat fent amb menys drenatge per intentar usar menys matèria primera i ser més sostenible. El PET és una matèria que es recicla al 100%. És a dir, que si la gent porta les ampolles al contenidor groc es tornen i es recicla al 100% per tornar a fer una ampolla o qualsevol altre tipus de producte. També amb temes de colorants, ara ja gairebé en tota la indústria son colorants naturals. En temes additius, no treballem amb conservants des de fa molt i si algú encara ho fa son molt pocs.

A Tota la teulada estem ficant plaques fotovoltaiques per aconseguir la màxima energia solar, i també intentem utilitzar menys aigua en els processos.

Tot l’engranatge de la cadena de begudes refrescants, quant a producte, ha millorat molt per la reducció de sucre, reducció d’additius químics, colorants naturals i tema sostenibilitat. 

“Les begudes refrescants han millorat molt per la reducció de sucre, reducció d’additius químics, colorants naturals i tema sostenibilitat”

Planta de Sanmy a Terrassa, l’empresa de begudes refrescants més antiga a l’Estat espanyol, actualment dirigida per Pilar Puértolas | Cristóbal Castro

Quin és el secret de Sanmy per sobreviure després de 128 anys en un sector amb tanta competència? 

Treballar molt. I estar molt actiu al mercat. Cal conèixer bé les tendències, el que volen els consumidors, i intentar avançar-te en el temps per poder aportar-ho. Ser molt flexibles i molt propers -som un equip de 60 persones- i estar al costat del client. Sobretot adaptar-nos a les situacions. 

Què diferencia Sanmy dels competidors?

Jo sempre explico que als anys cinquanta hi havia 5.000 fabricants de begudes refrescants. A cada poble, ciutat o barri n’hi havia un. Actualment som molt pocs. A l’Estat espanyol som al voltant d’uns 25. La diferenciació és que som l’empresa més antiga de l’Estat i que som flexibles, que podem produir amb diferents idees. Ha arribat un moment en què en el nostre sector hi ha moltes empreses que son grans, son multinacionals, i no tenen la capacitat d’adaptar-se al que volen els clients. I nosaltres amb això som molt flexibles. Intentem portar productes de noves tendències i estar molt al costat del consumidor.

“A Sanmy som molt flexibles. Intentem portar productes de noves tendències i estar al costat del consumidor”

Planta de Sanmy a Terrassa, l’empresa de begudes refrescants més antiga a l’Estat espanyol, actualment dirigida per Pilar Puértolas | Cristóbal Castro

Com ha estat la transformació del sector per a l’empresa?

Nosaltres, com que som els més antics, tenim el refresc més antic que és el sifó. Una de les coses que ens ha fet mantenir en els anys és que vam portar el sifó tradicional de tota la vida al canal domèstic, és a dir, al supermercat. El vam apropar a la gent. I a partir d’aquí hem anat traient altres varietats. Aquest estiu vam treure una beguda amb essència de llimona i llima natural, mojitos… Ens anem adaptant. Això va ser el que ens va fer mantenir en els anys, i a partir d’aquí vam fer una diversificació. Com que estem presents a més del 80% del mercat de la gran distribució vam fer una diversificació de productes. No només productes que fabriquem, sinó productes que portem a l’àmbit del mercat internacional. 

Per exemple, el novembre de l’any passat ens van donar el té Arizona, que és el número u als Estats Units, o la Green Cola, o vam ser els primers que vam desenvolupar el tema de les tòniques de colors, o amb Hollinger, que és una marca orgànica austríaca que feia begudes orgàniques, o No Plastic Water, que és una aigua amb envàs reutilitzable. També hem fet el nostre propi producte de kombutxa, Kombeauty. Tenim el contrast de les begudes tradicionals amb productes nous. 

“Tenim el contrast de les begudes tradicionals amb productes nous”

Planta de Sanmy a Terrassa, l’empresa de begudes refrescants més antiga a l’Estat espanyol, actualment dirigida per Pilar Puértolas | Cristóbal Castro

El 2023 ha estat un bon any? Quin volum de negoci preveu facturar Sanmy?

Enguany tenim un creixement de doble dígit, gairebé d’un 25%. Gairebé tocant als 20 milions d’euros. 

Quins son els reptes de futur de l’empresa? Hi ha alguna assignatura pendent?

El repte és continuar estant al mercat amb les noves tendències. Una de les assignatures pendents és la internacionalització. L’any passat vam comprar una línia de vidre d’última generació i amb això volem començar al món de l’exportació. Sí que és veritat que, com que fabriquem per tercers, aquests tercers venen a 20 o 30 països, però nosaltres directament venem a pocs països (el nostre primer país és Itàlia, Portugal i després Bèlgica, entre altres). Ens agradaria començar aquesta figura d’internacionalització de la companyia. 

Planta de Sanmy a Terrassa, l’empresa de begudes refrescants més antiga a l’Estat espanyol, actualment dirigida per Pilar Puértolas | Cristóbal Castro

Comparteix

Icona de pantalla completa