Els Premis Terra Fèrtil han guardonat dos projectes terrassencs. MEL Educació Ambiental i L’Escoleta Maan yad f yad, han estat les dues iniciatives reconegudes en aquesta primera convocatòria d’un certamen impulsat des de l’Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental. La voluntat dels guardons és “enfortir l’ecosistema territorial de l’economia social i solidària a partir de facilitar econòmicament, tècnica i estratègica el creixement, la consolidació i la incorporació dels valors cooperatius de projectes socioeconòmics a la comarca”.
En aquest sentit, la tècnica de l’Ateneu Elena Valletbó, ha explicat la importància d’aquests Premis i quin objectiu persegueixen. “Tenen una mirada territorial i global: societat, moviments, economia, perquè estem dintre d’un marc molt difícil. Constantment neixen projectes que volen impulsar aquesta transformació social que necessitem i des d’aquí neixen aquests premis, per donar impuls a aquests projectes que planten llavors per portar a terme aquesta transformació”, ha dit.
Tres projectes de compromís comunitari
El projecte més ben valorat pel jurat ha estat MEL Educació Ambiental. L’associació, impulsada per Laura Barba i Laura de la Orden té seu a Terrassa, tot i que és partícip de l’espai de Cal Temerari, a Sant Cugat. El jurat considera que és la iniciativa que “més s’adequa a l’objecte i les finalitats que persegueix el premi”. N’han destacat el seu enfocament “cap a la transformació social i la seva capacitat de generar ocupació”. Especialitzada en educació ambiental i justícia global, promouen la interculturalitat i l’empoderament juvenil. Ofereixen tallers educatius per a infants i joves, formacions i assessorament a equips docents, associacions de famílies i entitats de lleure, i experiències d’oci transformador a la natura, en fires i esdeveniments.
D’altra banda, el jurat també va atorgar dos accèssits “a dos projectes que destaquen pel seu compromís social amb col·lectius vulnerables, i per la seva perspectiva antiracista”. Per una banda, a l’Escoleta Maan yad f yad, la qual va néixer a l’Ateneu Candela de Terrassa com una escola d’idiomes popular, sense ànim de lucre i autogestionada. Des d’aleshores s’ha convertit en un espai comunitari des d’on generar pràctiques de suport mutu i resistència al racisme estructural en totes les seves formes. Les classes de castellà i català són gratuïtes. En el cas d’altres idiomes (darija, àrab) s’accepten aportacions econòmiques voluntàries que ajuden a estabilitzar el projecte.
De l’altra, hi ha Placant Barreres, un projecte educatiu i esportiu de Sabadell que utilitza el rugbi com a eina de transformació social individual i comunitària. Treballen per donar accés a l’esport a totes les persones sense condicionants de classe, raça, gènere, capacitat o identitat sexual. D’aquesta manera, busquen estimular i potenciar el desenvolupament de la personalitat d’infants i joves, treballant les habilitats socials, afectives i motrius. Placant Barreres fa formacions en clau feminista i anticapacitista i fan intervencions especialitzades en clubs esportius.
Cadascuna de les entitats rebrà 1500€ per a despeses associades al desenvolupament de l’acció o estratègia, tindrà un espai de trobades i/o cotreball en alguna de les seus de l’Ateneu Cooperatiu a Sabadell, Sant Cugat o Terrassa durant 6 mesos i rebrà 30h d’assessorament i suport comunicatiu.