MónTerrassa
Neix a Terrassa COT-Catalunya per donar veu al transport per carretera
  • CA

Neix la COT-Catalunya com a instrument d’interlocució per donar veu al 85% del sector català del transport per carretera. La seu de la patronal Cecot va acollir l’assemblea extraordinària de constitució de la federació impulsada per les organitzacions empresarials i professionals catalanes més representatives del sector del transport i la logística: AGTC, ASTAC-CONDAL, Gremi de Transports i Logística de Catalunya i SINTRAPORT, per fer front a reptes socioeconòmics com els increments de cost dels carburants o l’energia, la inflació, l’augment de preus de les matèries primeres o les restriccions de circulació en vies com l’AP7, de manera conjunta i coordinada.

A l’acte de constitució han participat Carles Folchi com a representant de l’Associació General d’Autònoms-Pimes Transportistes de Catalunya (AGTC); Evaristo Magaña com a representant de l’Associació de Transportistes Agrupats Condal – ASTAC CONDAL; Antonio Martínez, president del Gremi de Transports i Logística de Catalunya i membre de la junta directiva de la Cecot i Jorge Fernández en representació de l’Associació de Transportistes Portuaris de Barcelona – SINTRAPORT.

El transport de mercaderies és un sector estratègic per a l’economia catalana

El transport de mercaderies és un sector estratègic per a l’economia catalana i l’espanyola. Es tracta d’un dels principals motors de la indústria i del sector serveis i sense l’existència d’una bona xarxa de transport no seria possible un intercanvi efectiu de productes comercials. Així s’ha demostrat explícitament amb la irrupció de la pandèmia per Covid19. “És per això que avui més que mai és necessària una plataforma catalana que aglutini i coordini les accions de les diferents organitzacions de transportistes en l’àmbit autonòmic de Catalunya”, confirma Folchi, “hem estat col·laborant de manera intermitent els darrers anys i, donat el context actual, hem considerat que era el moment de federar-nos i unir esforços a l’hora de treballar aspectes de millora per als professionals i petites empreses del sector”.

Segons dades del Ministeri de Transport, el transport de mercaderies per carretera el componen en un 85% autònoms i microempreses amb un màxim de 3 vehicles. Justament són aquests autònoms i microempreses els qui pateixen en major mesura els principals inconvenients del sector, doncs existeix un desequilibri de forces entre aquest 85 per cent d’autònoms, micro i pimes, i els seus clients que són grans operadors i multinacionals, que acaben imposant les seves condicions als autònoms i pimes que no tenen capacitat de negociació. “La realitat del nostre sector a Espanya i Catalunya és atípica en comparació amb la resta de països europeus”, ha explicat Martínez, “mentre que aquí parlem d’un 85% d’autònoms i pimes, a la resta de països com França o Alemanya aquest percentatge és només d’un 8% ja que la majoria son conductors assalariats”. Per tant, “les grans companyies de logística i transport a Espanya no tenen flota de vehicles propis sinó que tots els camions que veiem a les autopistes retolats amb logotip corporatiu d’aquestes companyies pertanyen a un autònom o una pime”, ha afegit Evaristo Magaña que ha estat escollit president de la Federació COT-Catalunya. Segons Magaña aquest col·lectiu majoritari al sector es troba en una situació complicada per la inferioritat a l’hora de negociar amb els seus clients que solen ser grans multinacionals. “Estem contents d’haver constituït avui aquesta federació i estem motivats per esdevenir, ara mateix i a dia d’avui, l’interlocutor del 80% dels transportistes de la província de Barcelona davant la Generalitat de Catalunya que, fins i moment, només negocia amb els representants de les grans empreses del sector“.

“En el que portem d’any els costos ens han incrementat un 12%, en canvi el preu dels nostres serveis només s’ha vist incrementat en un 6%, la proporció no s’aguanta. O incrementem preus o els autònoms i les pimes no podrem mantenir l’activitat. Per això és important la Federació que presentem avui”, ha traslladat Fernández, “per poder posar sobre la taula greuges comparatius que de manera individual és impossible gestionar. Ja sigui la implementació progressiva de les ZBE en base a la demografia professional i la renovació de flotes a elèctrics; ja sigui haver de renovar el pas de circulació per les rondes cada dos anys, en el nostre cas que treballem al Port de Barcelona és un fre més; ja sigui per explicar els companys i companyes com aplicar l’eina que ens ha facilitat el Govern per repercutir l’increment de costos i que part del sector autònom o pime desconeix”.

Els objectius de la Coordinadora d’Organitzacions del Transport COT-Catalunya es resumeixen en:

  • Que els transportistes puguin repercutir els costos de producció, sense que ningú treballi a pèrdues.
  • Que s’apliqui la prohibició de la càrrega i descàrrega.
  • Reduir els temps de cobrament i la morositat.
  • Que es paguin els temps d’espera des de que s’arriba al destí i es produeix la càrrega i descàrrega.
  • Degut a la duresa de la professió, anticipar la jubilació.
  • Redefinir les malalties professionals.
  • I que las Zones de Baixes Emissions siguin justes i proporcionals.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa