Des que es va plantejar el 1975 com a via per unir el Baix Llobregat, el Vallès i el Maresme sense passar per Barcelona, el Quart Cinturó és una història de promeses incomplertes. El 2010 es van inaugurar els trams Abrera-Olesa i Viladecavalls-Terrassa. El Ministeri de Foment va prometre tenir acabat el tram Olesa-Viladecavalls l’octubre del 2019, però David Garrofé, secretari general de la CECOT i membre de Fem Vallès, no s’ho creu.
El programa Connexions de Catalunya Ràdio parla amb Garrofé el qual explica les possibilitats que tindria aquesta infraestructura un cop acabada i també alguna anècdota. Per exemple, l’empresari de Terrassa ens descobreix la història del Femer de Can Fava i com aquest està perjudicant l’avenç més ràpid de les obres. “Fa uns anys, quan la gent gran trobava que una habitació o una casa estava bruta o deixada, deien: “Està pitjor que el femer de Can Fava“. Quan van construir l’E-9, l’autopista cap a Manresa, es van trobar amb el femer. I com que feia nosa, unes màquines el van desplaçar. Però d’això no se’n va informar. No estava escrit en cap document. I ara, mentre feien la B-40 i estudiaven les connexions i els traçats, quan s’han posat a rascar el terra, els ha sortit de cop i volta el femer de Can Fava, just al mig. I és clar, ara ja no es pot fer com fa quaranta anys, moure’l a un altre lloc, ara s’ha de registrar i reciclar el material, recondicionar el territori…”
Enllaços amb la C-58 i C-16 inacabats
Més enllà d’aquesta anècdota, que en part també explica l’endarreriment, Garrofé recorda que “el Quart Cinturó no està acabat per desídia política. No hi ha hagut voluntat real per part del Ministeri d’acabar-la i, sobretot, de complir amb els compromisos que reiteradament ha incomplert en els darrers 15 anys”. El secretari de la patronal vallesana lamenta que per ara només està actiu el tram que “connecta Terrassa amb la zona nord, i amb Viladecavalls. És només un tastet, i per tant, per la funció que ha estat dissenyada encara no en podem treure el suc”, així mateix, recorda que els enllaços amb la C-16 i la C-58 encara no estan fets, i ho atribueix a “un dels defectes o errors que el Ministeri va cometre: no consultar el territori“.
“No confio que s’acabi el 2019, i és trist. I no ho fem perquè des de fa més d’una dècada que estem seguint, amb diferents ministres, l’evolució d’aquesta infraestructura. I ens han canviat la data de finalització potser ja cinc vegades. Els ministres prometen però després parlem amb els tècnics, els industrials, i ens diuen que és impossible que passi”, sentencia Garrofé.
Però és que a més de la lluita contra el femer de Can Fava i de la “desídia política de Foment”, el Quart Cinturó també lluita contra un element més en contra: els fòssils. Garrofé explica que “estem passant per una zona geològicament interessant. Això era un mar interior fa molts i molts milions d’anys on hi vivien tot tipus de bestiar, i ara, a mesura que passen les màquines es van trobant tortugues gegants o cèrvols de grans dimensions. Potser ja porten més de 2.000 jaciments i troballes prehistòriques, el que implica que cada cop s’hagi d’aturar mentre es fa el procés de catalogació i recopilació”, i afegeix “Són sorpreses que et dona el territori!”.
Podeu escoltar la conversa sencera aquí: