MónTerrassa
La guerra comercial i el Brexit, una oportunitat per les empreses de Terrassa
  • CA
Jornada sobre internacionalització a Cambra de Terrassa
Jornada sobre internacionalització a Cambra de Terrassa | Cambra de Terrassa

!--akiadsense-->

Joan Tugores ha obert la IV Jornada d’Internacionalització de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa, celebrada a la seu de l’entitat i que tenia per objectiu analitzar com pot afectar l’actual conjuntura internacional a les exportacions de les empreses de la demarcació. El catedràtic d’economia de la Universitat de Barcelona ha aportat una visió “constructiva” sense obviar que la situació és complexa i no està exempta d’incerteses.

En la seva opinió, s’ha d’apostar per l’esperança que no es repetiran errors del passat; per la reglobalització -que suposaria salvar la globalització però corregint errors com la no inclusió de determinats sectors socials en el procés, i el no prendre en consideració els efectes mediambientals de la mateixa-; i mantenir la calma davant el clima alarmista de les notícies. Tugores creu que tant el Brexit com la guerra comercial poden suposar, en realitat, una oportunitat per a la internacionalització de les empreses.

Opina que ambdues circumstàncies dibuixaran mercats en què les empreses productives i de serveis, d’un costat i altre, no podran operar, i és el moment que productors i empreses de serveis d’altres països trobin nous espais. La seva recepta: les administracions han de donar suport a les empreses exportadores importants, però treballar al mateix temps per ampliar “la base” ajudant a les petites i mitjanes a explorar el mercat internacional; les empreses han de diversificar els mercats, apostant pel mercat asiàtic i xinès; s’han d’anticipar a les necessitats del consumidor global creant productes que puguin satisfer aquestes necessitats; i, finalment, apostar per formar part de la cadena de valor de productes que es produeixen i comercialitzen en altres països, però que poden necessitar un valor afegit en què les empreses d’aquí són molt competitives, un aspecte en què -en la seva opinió- fins ara s’ha fet molt poca cosa.

Logística i infraestructures

José Ignacio Pradas, director territorial de Comerç i d’ICEX de Catalunya s’ha centrat en les conseqüències del Brexit pels diversos sectors productius i de serveis del país. Ha fet evident que el Brexit, dur o pactat, no ha de suposar en cap cas perdre el mercat del Regne Unit, encara que reconeix que això suposarà increments de costos i un major esforç per part de les empreses. Marta Torrents, advocada especialitzada en comerç internacional, fiscal, tributari i dret duaner, ha evidenciat el seu coneixement, com a ex secretaria general de la Cambra de Comerç de Terrassa, dels processos i certificacions necessàries per treballar amb països de fora de la UE, puntualitzant que després del Brexit també s’hauran d’aplicar amb les relacions amb el Regne Unit. I va insistir en la necessitat de preparar-se i obtenir totes les certificacions necessàries per facilitar l’exportació, recordant que les cambres de comerç i també els serveis duaners poden col·laborar amb les empreses per superar tot el procés administratiu.

El sales director de DSV Solutions Spain, Josep Fusté, ha destacat que l’E- Commerce ha influït decisivament en el transport de mercaderies, un sector on els clients són ara especialment exigents en terminis d’entrega, qualitat i preus i ha explicat com les empreses de logística treballen ara amb Big Data o Data Science per planificar la demanda i fer previsions de consums; o com es planifica la utilització de bicicletes i vehicles elèctrics per superar el hàndicap del conegut com “repte de l’última milla” o la distribució de productes a la trama urbana. Joan Carbonell, responsable de cadenes logístiques del Port de Barcelona, en la mateixa línia del procés d’adaptació a les noves necessitats del mercat logístic, s’ha centrat en les millores introduïdes al Port de Barcelona. Al mateix temps, planteja una reivindicació a les administracions i entitats econòmiques en el sentit que un port amb funcionament intel·ligent poc pot fer si no disposa de les infraestructures necessàries -Corredor Mediterrani i connexió ferroviària en el cas del de Barcelona-, o sense “autogestió” per decidir que és el més convenient per a la infraestructura en cada moment.

Finalment, els representants de CaixaBank, Carlos Antonio Gayá, responsable de COMEX i Pere Porta, especialista en tresoreria de l’entitat financera, han recordat als assistents totes les modalitats d’assegurança econòmica disponibles per evitar que les fluctuacions de les divises tinguin repercussions negatives en els balanços de les empreses exportadores. I han pronosticat que les influències negatives de la guerra comercial actual poden tenir una curta durada, especialment pels interessos propis del president nord-americà en presentar-se a la re-elecció en un marc econòmic favorable.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa