El Ministeri d’Indústria i Turisme del govern espanyol destinarà gairebé 3 MEUR a la rehabilitació de la Masia Freixa “amb criteris de millora de sostenibilitat, accessibilitat i connectivitat per dinamitzar el seu ús turístic”. Concretament, seran 2.987.346 euros els que s’invertiran en aquesta joia modernista de Terrassa. Així ho informa l’agència ACN tal com consta al repartiment de la línia d’ajudes del Programa de Millora de la Competitivitat i de Dinamització del Patrimoni Històric amb ús Turístic que s’ha fet públic aquest divendres.
Aquest repartiment suposa inversions de 27,8 milions d’euros a 11 projectes d’ajuntaments catalans per a l’impuls del seu patrimoni històric, i 208,5 milions a 92 projectes de tot l’Estat. Segons el Ministeri, els projectes han estat seleccionats tenint en compte les característiques de la destinació i la seva viabilitat, qualitat i potencionalitat turística. S’han prioritzat criteris de risc de despoblació.
Reparació d’elements arquitectònics i patologies a l’edifici
El projecte que s’executarà a la Masia Freixa contempla “la reparació de diversos elements arquitectònics i instal·lacions de forma puntual i la solució d’algunes patologies detectades en l’edifici, conseqüència del pas del temps com filtracions, degradació de paviments, revestiments de fusteries, entre d’altres”, informa l’Ajuntament en un comunicat. A més, també s’hi incorpora una mirada cap a l’estalvi energètic, la sostenibilitat, l’economia circular i l’accessibilitat universal.
La proposta, que serà finançada al 100% pels fons europeus Next Generation, preveu que l’edifici rehabilitat es destini a usos turístics i culturals, mitjançant la seva obertura al públic en horari de visita, i la realització d’una oferta de visites guiades o altres activitats que ajudin a la divulgació i el coneixement del patrimoni i del Modernisme en particular. Aquestes funcions són les que ja es desenvolupen actualment a l’equipament, però en un futur es podran ampliar i millorar les condicions i l’experiència de la visita amb nous elements i propostes.
Projectes impulsats a la demarcació de Barcelona
A la demarcació de Barcelona, el Ministeri impulsa cinc projectes, entre els quals s’hi troba el de la Masia Freixa de Terrassa. A part, també destina 2.899.471 euros a la “rehabilitació i valorització de les muralles medievals de Granollers per potenciar l’itinerari turístic i cultural”. A Mataró, 2.745.083 euros al projecte de rehabilitació i dinamització de la Vila romana de Torre Llauder.
A Vilanova i la Geltrú 1.522.363 euros per a “la centralitat cultural” de la vila i el “projecte de rehabilitació de la casa Santa Teresa i de l’obertura del Jardí Romàntic als visitants i la ciutadania”. Per últim, a Palafolls 2.991.241 euros per a la conservació i restauració del Castells per completar actuacions ja previstes i plantejar.ne de noves.
Projectes impulsats a la demarcació de Lleida, Tarragona i Girona
A la demarcació de Lleida son dos projectes: El primer destina 2.733.769 euros per a l’ajuntament de Riner, amb l’objectiu de rehabilitar i restaurar la Casa Gran del Miracle; i el segon 1.860.503 euros per a l’Ajuntament de La Floresta per al manteniment i rehabilitació del Castell de la Floresta.
En el cas de Tarragona, l’Estat recolzarà tres projectes. Amb 2,99 milions d’euros es rehabilitarà i crearà un espai virtual sobre la llegenda de Sant ordi a l’església de Sant Francesc i al pas de la ronda de la muralla de Mont Blanc. També està previst recuperar la muralla medial de Valls amb una dotació de 2,7 milions. I finalment, s’invertirà 1,3 milions al projecte “Hifrensa viva” que pretén recolzar la darrera colònia industrial de Catalunya a la localitat de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant.
A la demarcació de Girona el ministeri subvencionarà un sol projecte, concretament la rehabilitació de l’edifici principal del Castell d’Hostalric amb 2,99 milions d’euros.