MónTerrassa
La Generalitat estudia sancionar Endesa per 123 talls de llum a Terrassa
  • CA

La Generalitat estudia sancionar Endesa per 123 talls de llum entre octubre de 2020 i gener de 2021 a Terrassa, coincidint amb el temporal Filomena i una onada de fred. Deu municipis més també van tenir caigudes del servei i són objecte del mateix procés administratiu. La Direcció General d’Energia del Govern detalla al Món Terrassa que ha obert 11 expedients a l’elèctrica per suposat mal servei i estudia la possibilitat de multar-la, com ja ha fet diversos cops abans. L’última vegada va imposar-li una sanció de 7 milions d’euros per interrupcions de servei entre 2015 i 2019.

Només a Terrassa i durant tres mesos es van ocasionar fallades del sistema que van deixar a les fosques en algun moment 4.435 clients i durant un total de 372,2 hores –l’equivalent a 15 dies i mig– sumant totes les incidències, segons ha informat Endesa al Món Terrassa en resposta a una petició d’informació al Portal de Transparència de la Generalitat.

Tot va començar amb el crit d’alarma d’entitats veïnals d’arreu del país, que denunciaven manca de qualitat del servei elèctric i deficiències en les instal·lacions d’Endesa. La companyia es defensava i assegurava que tot estava correctament i que, en tot cas, si hi havia disfuncions era perquè hi havia frau elèctric, produït perquè hi ha persones que punxen la llum, amb el perill que això suposa per la salut, en existir risc d’incendi. A més, destacaven les plantacions de marihuana com una de les causants de les sobrecàrregues. Per resoldre el conflicte obert, la Generalitat va decidir investigar el servei ofert en aquelles dates per Endesa, tal com va informar a principis de l’any passat l’exconseller d’Empresa i Coneixement Ramon Tremosa.

Aquell expedient informatiu, on es requeria a l’elèctrica i als ajuntaments afectats que fessin el trasllat d’incidències i queixes, es van dividir en 11 casos separats, una per cada municipi: Terrassa, Barcelona, Badalona, Cerdanyola del Vallès, Gavà, Montcada i Reixac, Rubí, Sabadell, Viladecans, Igualada i Ripollet. Dels 11 expedients locals, 10 ja han complert la fase inicial i només queda pendent resoldre el de Ripollet. “En breu”, expliquen fonts de la Generalitat. Amb la resta, els tècnics de l’administració catalana ja poden iniciar el següent pas, que consisteix a comprovar si la legislació ofereix prou base legal per sancionar la companyia.

La conclusió de cadascun dels 10 expedients informatius resolts, indica la Direcció General d’Energia, és la mateixa: “Considerem que es pot haver produït un incompliment de la normativa i obrim la proposta d’un expedient sancionador”.

372 hores sense llum

Entre octubre de 2020 i gener de 2021 diversos veïns i veïnes de Terrassa van patir talls de llum per un còmput total de 372 hores, sumant totes les incidències, que són 123. La interrupció de servei més llarga es va donar el 18 de desembre de fa dos anys, quan 10 abonats van estar més de 14 hores a les fosques. Endesa explica que la culpa de tot plegat la tenia un cable subterrani de baixa tensió que estava avariat.

El tall que va afectar més terrassencs va ser el del 10 de gener de l’any passat. Aleshores 289 clients van veure com clicaven l’interruptor de casa i no funcionava. El motiu és que s’estava fent una actuació a les proteccions de baixa tensió. Aquella intervenció va comportar un tall de llum de tres hores.

<iframe title="Talls de llum a Terrassa" aria-label="Table" id="datawrapper-chart-1lpKt" src="https://datawrapper.dwcdn.net/1lpKt/3/" scrolling="no" frameborder="0" style="width: 0; min- width: 100% !important; border: none;" height="1451"></iframe><script type="text/javascript">!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(e){if(void 0!==e.data["datawrapper- height"]){var t=document.querySelectorAll("iframe");for(var a in e.data["datawrapper- height"])for(var r=0;r<t.length;r++){if(t[r].contentWindow===e.source)t[r].style.height=e.data["datawrapper- height"][a]+"px"}}}))}();</script>

Aquell mateix dia ja va passar el mateix, però una mica més tard a les 21.36 hores del vespre -la primera va ser a les 12.35 hores-. De nou, tasques en les proteccions de baixa tensió que van deixar durant una hora i mitja 251 clients d’Endesa. Dos dies més tard, mateix fet. I mateixa història el 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 i 15 de gener.

Què diu la llei?

“El disseny de les instal·lacions i les condicions d’explotació han de realitzar-se de forma que quedi garantida la capacitat per atendre la demanda de subministrament, fins i tot en períodes de demanda punta estacional”, diu la llei catalana de garantia i qualitat del subministrament elèctric.

Endesa té un màxim de dues hores per “atendre” les incidències de la xarxa d’alta i mitja tensió i té l’obligació de restablir el 95% dels subministraments caiguts, concreta la norma. Ara bé, aquest principi és d’aplicació sempre que l’avaria no sigui ocasionada per “força major” o terceres persones. Així mateix, la companyia ha d’informar a la Generalitat i als ajuntaments afectats sempre que hi hagi una incidència d’aquest tipus que superi els 30 minuts. Davant l’incompliment de la llei, la Generalitat es reserva el dret de sancionar la companyia amb multes d’entre 600.000 euros i 30 milions d’euros.

“La xarxa està dimensionada” d’acord amb les seves capacitats, asseguren fonts d’Endesa, que alhora subratllen que una de les causes dels talls de llum és el frau elèctric. Per exemple, quan algú punxa el subministrament de forma irregular. Davant la possibilitat d’una sanció, tranquil·litat: “La companyia està amatent, respectarà les decisions de l’administració, com no pot ser d’una altra manera, i es reservarà el dret a recórrer la resolució presa si considera que no és adequada”, expliquen. Sobre la investigació de l’administració, res a dir: “La companyia no vol fer declaracions sobre el procediment administratiu”.

La Generalitat està estudiant el cas i n’està parlant amb juristes i advocats, amb l’objectiu d’esclarir si és pertinent engegar la maquinària per sancionar Endesa. Fonts de la Direcció General d’Energia expliquen a aquest diari que és una tasca minuciosa, que es fa amb uns recursos humans limitats i que, per tant, cal un temps per decidir quin serà el proper moviment de l’Administració. Més encara quan aquest procés suposa un cost per les arques públiques, que sufraguen tots els contribuents, justifiquen.

Un any per obtenir aquesta informació

Les dades d’aquest article s’han obtingut a través d’una petició al Portal de Transparència de la Generalitat de Catalunya, realitzada el 6 d’abril de 2021. Fa més d’un any es va sol·licitar el registre detallat dels talls de llum als municipis que el Govern va anunciar que investigava, per tal de determinar si Endesa havia fallat en la seva obligació de prestar el seu servei de forma correcta. Inicialment, l’empresa va declinar entregar les dades, que l’administració va considerar d’interès públic, perquè considerava que això afectava els seus “interessos econòmics i comercials”.

De fet, assegurava que lliurar-les contribuïa al “descrèdit empresarial” i a la seva reputació, segons va informar l’ens públic al sol·licitant en una de les resolucions entregades. Endesa, en un recurs de reposició, posava en dubte que es fes un “ús adequat i respectuós” de la informació transmesa, al·legava que la documentació requerida tenia un “caràcter abusiu”, que suposava una “tasca complexa d’elaboració” per a la companyia i considerava que les dades demanades eren confidencials.

Més tard va presentar un recurs contenciós-administratiu contra la Generalitat davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) per aturar el procediment administratiu d’entrega de les dades. Allà va sol·licitar mesures cautelars per suspendre l’execució de la resolució administrativa que, de nou, no van ser concedides, perdent així la batalla judicial. Finalment, les dades completes sobre els talls de llum han estat lliurades al periodista sol·licitant aquest mes de maig.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Alejandro a maig 20, 2022 | 15:58
    Alejandro maig 20, 2022 | 15:58
    Vivo en un edificio con electricidad de Endesa donde casi cada vez que llueve se va la luz entre una y tres veces. A mí eso ya me estropeó un ordenador. En cierta ocasión llamé a Endesa para preguntar si tenían alguna avería y me dijeron que no, que el problema debía ser de la escalera de vecinos, que tendríamos contratada menos potencia de la necesaria. Y yo me pregunto: ¿Acaso los vecinos nos esperamos a que llueva para conectar, y todos a la vez, nuestros aires acondicionados o calefacciones, nuestras cocinas y hornos eléctricos, lavadoras, etc. etc.?

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa