MónTerrassa
Estudiants d’ESEIAAT modelen amb realitat augmentada un edifici del Campus
  • CA

Dotze estudiants de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC han modelat amb realitat augmentada, per primera vegada, un edifici del Campus. Els alumnes, dirigits per la professora Paula Gordo, han posat en pràctica la metodologia BIM (sigles en anglès de Building Information Modeling) a l’edifici TR4 de l’Escola aplicant a més un software amb el que han obtingut les primeres imatges amb realitat augmentada.

El treball forma part de l’assignatura ‘BIM per a enginyers’ en la qual els estudiants aprenen a utilitzar la aquesta metodologia de treball col·laboratiu per a projectes de construcció. Segons expliquen en un comunicat, BIM està “basada en la gestió de la informació de l’edifici, que facilita la gestió de projectes d’enginyeria, arquitectura i construcció perquè permet una perspectiva de la totalitat del projecte en totes les fases, des de plànol fins a la seva finalització”.

L’edifici TR4 en 3D: parets, portes, forjats i tots els elements constructius

La professora Gordo ha format aquests dotze estudiants en la utilització d’aquesta metodologia. I ho ha fet integrant en el procés DALUX, una plataforma de realitat augmentada que millora la metodologia BIM, ja que ajuda a identificar els errors de projecció, disseny i construcció. Així doncs, posteriorment es poden corregir generant imatges precises dels edificis objecte d’estudi. És així com els estudiants han generat les primeres imatges de realitat augmentada d’un edifici del Campus de la UPC a Terrassa.

L’edifici modelat és el TR4, on treballen quatre grups de recerca i es realitzen pràctiques de laboratori. Per fer-ho, han partit dels plànols tècnics que conserva la universitat. La metodologia BIM aplicada amb el programa informàtic Revit i la plataforma DALUX els ha permès crear una geometria 3D amb tota una base de dades associada, de manera que poden visualitzar les parets, les portes, els forjats, i tots els elements constructius amb les seves dimensions i materials reals.

“Quan modelem, podem oblidar objectes o equivocar-nos amb els materials”, explica Gordo en el comunicat. “De la mateixa manera, habitualment els plànols no coincideixen amb exactitud amb allò que està construït, ja sigui per modificacions en obra o per posteriors rehabilitacions. Amb aquesta pràctica, els alumnes han pogut comprovar les divergències i inexactituds entre la realitat, el model i els plànols de l’edifici. A més, els ha permès crear anotacions directament sobre els objectes en els quals cal fer modificacions”.

Modelar amb realitat augmentada tots els edificis del campus

Paula Gordo afirma que els estudiants han gaudit molt d’aquesta experiència: “Diuen que el BIM aplicat amb eines de realitat augmentada és màgic”.

Després d’aquesta experiència, sorgeix la idea de modelar amb realitat augmentada tots els edificis del campus. “Ja en tenim alguns, i ens agradaria que els estudiants poguessin treballar i interactuar amb ells. Seria un projecte a llarg termini ja que “després de la modelització arquitectònica, haurem de realitzar la modelització de totes les instal·lacions”.

Comparteix

Icona de pantalla completa