És Carnestoltes i els carrers de Terrassa estan plens de veïns disfressats que gaudeixen la festa. Si es fixen en l’etiqueta, molts d’ells veuran com els seus vestits porten a sobre una petita part de la ciutat. Nascuda a Estats Units el 1951, la multinacional Rubie’s és una de les empreses líder del sector de les disfresses. Des de 1999, Terrassa n’és la seu de la filial pel sud d’Europa i des de la Plaça Vella s’ideen i es comercialitzen les disfresses de personatges com Spiderman, Harry Potter, The Mandalorian o Ladybug que porten els nens i nenes d’Espanya, Itàlia i Portugal. Món Terrassa ha parlat amb Joan Chaler (1978), director de màrqueting i llicències de Rubie’s Spain, sobre quines són les disfresses de moda aquest Carnestoltes i com la seu d’una gran multinacional va arribar a la ciutat.
De quina forma arriba a Terrassa una multinacional estatunidenca que es dedica a fer disfresses?
Rubie’s volia fer una unitat de negoci a Espanya i les persones adients per fer la filial les van trobar aquí. I com que eren d’aquí, doncs van voler establir la seu a la ciutat.
Com encaren el Carnestoltes 2023? Molta feina?
L’encarem de forma molt positiva, com sempre. És una de les campanyes més importants que tenim a tot l’any i la comencem a treballar amb molt temps d’antelació. El nostre producte rep molta visibilitat durant aquestes dates.
És l’època de més demanda de disfresses?
És una de les èpoques. Tenim un període molt fort d’activitat que comença al setembre, quan s’aproxima la campanya de tornada a l’escola i poc després Halloween. També la campanya de Nadal es bastant forta i, finalment el Carnestoltes. A primavera i estiu, es venen més aviat disfresses per aniversaris i algunes disfresses d’adults. I tenim altres línies de producte per setmana santa com accessoris per les mones de pasqua.

Per la tornada a l’escola també? I què es demanda en aquesta època?
Doncs funciona molt bé Harry Potter i les varetes. Té molt bona exposició a botigues.
Es venen bé les disfresses la resta de l’any, fora de dates assenyalades?
Sí, perquè la disfressa és també com una joguina. I és un bon element de regal, per festes d’aniversaris o per rolplay. També tenim accessoris que funcionen bé en qualsevol moment de l’any, com cascs o guants de superherois. Això té bona recepció en el públic més adult, com col·leccionistes, i també els nens ho demanen molt.
“La disfressa és també com una joguina”
On es fa el disseny i producció de la disfressa?
La producció es fa a Amèrica i Àsia. Tot i que algunes coses com poden ser les caixes de les disfresses o el manipulat ho fem a Espanya. El disseny es fa a Espanya, Anglaterra i Estats Units. Som una multinacional.
Tenen disfresses de personatges de Marvel o d’Star Wars. Com obtenen els drets per fer aquestes disfresses?
Tenim contractes de llicència. És una tema de propietat intel·lectual. Fem acords amb les empreses, que ens permeten comercialitzar les disfresses dels seus personatges. En tenim amb Disney, Warner Bros, Sega, Zag…
Posen moltes condicions per comercialitzar els seus personatges?
El producte passa unes aprovacions de disseny i de seguretat per posar-se a la venda. Nosaltres ideem conceptes de disfresses, en base al contingut que apareix en cinema o sèries i el potencial que tingui, i la dissenyem. Després passa per un camí des de que es fa el concepte fins que s’aprova, es fan mostres de fabricació i, finalment, arriba al punt de venda. És una cadena llarga.
Quant triga?
Ara mateix estem planificant el que es comercialitzarà l’any vinent. El que portem a botigues ara ja està més que dissenyat de fa temps.
“El que portem a botigues ara ja està més que dissenyat de fa temps”

Com és aquesta cerca de potencials disfresses? Quins criteris fan servir als estudis de mercat per saber què funcionarà bé?
Portem molts anys en el sector i tenim un històric de dades de venta importants. Per això ja veiem què funciona més, com i per a quin tipus de públic. Fem estudis de tendències i de mercat, amb els que decidim quina col·lecció farem a cada temporada. Mirem dades d’audiències de sèries i pel·lícules, les dades de tràfic d’internet d’un fenomen i fem estudis d’opinió. D’aquesta forma “preguntem” al consumidor i valorem què producte funcionarà més.
I com arriben les disfresses al consumidor final?
Venem a clients com botigues de joguines, grans superfícies, botigues de disfresses o de material de festa. A través d’aquests tercers. Si vas a un Carrefour, El Corte Inglés, Juguettos o Drim i et fixes, la majoria de disfresses són nostres.
“Si vas a un Carrefour, El Corte Inglés, Juguettos o Drim i et fixes, la majoria de disfresses són nostres”
Quines disfresses tenen més èxit?
Funcionen molt bé els superherois. I estem veient ara que a les nenes els agrada molt disfressar-se de superheroïnes També funciona molt bé Harry Potter. Però funciona molt per temporades. Per exemple, si hi ha una pel·lícula nova d’Spiderman, doncs Spiderman ven bé. O amb The Mandalorian, que s’estrenarà una nova temporada aviat. Tot el contingut que treu Disney o Warner té un efecte en les vendes.
I aquest Carnestoltes? S’estan complint aquestes tendències?
Sí, tot el que traiem va tenint bona acceptació. Els superherois, sobretot, però també Star Wars i Sonic estan funcionant bé. També les disfresses d’animalets. Les princeses i Ladybug està tenint molt èxit amb les nenes.
El Sonic encara?
Sí, clar, i més ara que han estat fent pel·lícules. Fa repunts, com el Batman, que l’any passat van fer una pel·lícula nova i van créixer les ventes. També es veu amb la web, quan hi ha més visites a un producte o altre, en funció de què es posa de moda i quines tendències hi ha.

Els nens són el target principal?
Bé, també fem per adults i inclús tenim una línia de disfresses per gossos. Fem per tothom.
Veiem com ara el ciutadà busca cada vegada més fer un consum ètic i conscient. Això ho noten?
Ho notem i ens esforcem. Per exemple, per a que les disfresses compleixin estàndards de seguretat. També estem fent una línia de disfresses sostenibles, amb el packaging i el producte fets amb materials reciclats; ampolles de plàstic i cartró de boscos sostenibles. Està tenint una bona implantació i les dades de venta són positives. La idea ara és anar portant el producte cap aquí.

Hi ha molta competència de productes no homologats o sense llicència? Us suposa un problema pel negoci?
Sempre que hi hagi producte que no compleixin estàndards de propietat intel·lectual o tests de seguretat són un problema pel sector. Ens preocupa que existeixin aquestes alternatives, i sabem que ens pot afectar a les ventes, però per la nostra banda l’únic que podem fer és treure el nostre producte i fer les coses bé.
Quins objectius tenen en endavant?
Continuar portant les disfresses a la gent, i cobrir bé el Carnestoltes i Halloween.
Algun desig per aquest Carnestoltes?
Que la gent s’ho passi bé i que es disfressi. Estem molt contents quan anem pel carrer i veiem les nostres disfresses i la festa que fem.