La Diputació de Barcelona ha elaborat una guia per activar i dinamitzar els locals comercials en desús al Vallès Occidental, presentada en una jornada organitzada pel Consell Comarcal del Vallès Occidental (CCVOC). La guia, per nom ‘Impuls de pactes locals per a la mobilització dels locals comercials buits’, planteja estratègies i propostes per respondre al fenomen dels locals buits, amb una perspectiva més sistèmica i participativa.
La guia s’ha creat degut a les “tendències en el comerç local que provoquen l’aparició creixent de locals comercials buits arreu del territori”, tal i com apunten. Alguns d’aquests factors han estat l’aparició de grans centres comercials, el creixement del comerç electrònic o la manca de relleu generacional. Tot això, afectat recentment per la pandèmia de la Covid-19 i les restriccions dels últims anys.
“L’activitat comercial implica dinamisme, passeig, curiositat i descobrir coses. Els carrers amb activitat comercial són més segurs i estan més ben cuidats”, exposen. I per això, han ofert una sèrie de recomanacions, fruit de la sessió tècnica participativa que es va dur a terme conjuntament amb el Consell Comarcal del Vallès Occidental. Algunes d’aquestes son:
Algunes recomanacions per activar locals en desús
- Sensibilitzar les persones propietàries dels locals, els clients del comerç local i els col·legis d’arquitectes i tècnics municipals d’urbanisme sobre la nova realitat del comerç local.
- Plantejar estratègies consensuades d’orientació dels usos dels locals comercials buits que estiguin alineades amb un procés més ampli de reflexió al voltant del model de ciutat.
- Pensar el suport a les persones emprenedores tenint en compte els usos comercials del municipi i la possibilitat de promoure la transmissió de negocis existents. En aquest sentit, és interessant donar continuïtat a iniciatives com el programa Reempresa, el RelleuPime o el Comerç 21
- Potenciar i valorar el comerç ètnic, tot promovent la participació associativa d’aquest tipus de comerç.
- Impulsar activitats culturals per promoure el comerç local, i treballar més conjuntament amb les agències i àrees de turisme en els diferents nivells administratius.
- Plantejar usos alternatius per a aquests locals, com l’habitatge social o els serveis a les persones; i també pensar en la possible necessitat de reinvenció del mateix comerç local.
Des de la Diputació de Barcelona recalquen que a través de la Gerència de Serveis de Comerç fa anys que treballen i generen recursos per “abordar la problemàtica dels locals comercials buits des de diferents perspectives, sigui donant suport al món local per mitjà de diferents subvencions, o oferint, per exemple, iniciatives de transferibilitat a altres municipis, i també estratègies d’acció i indicadors”. Per saber més sobre la guia d’Impuls per a la mobilització de locals en desús es pot clicar en aquest enllaç.