La patronal Cecot ha expressat recentment la reclamació sobre la “necessitat” de comptar amb uns pressupostos, tant a nivell estatal com a nivell de Catalunya, per poder “mantenir i impulsar l’activitat empresarial i econòmica”. Aquest dimarts, la ministra Montoro ha presentat la proposta de PGE al Congrés dels Diputats i des de la patronal volen lamentar que “no incideixen en el canvi estructural de determinades polítiques que les facin viables en el temps i corregeixin les ineficiències de l’actual sistema, com per exemple el sistema de cotitzacions o el de pensions”.
“El deute públic continua sent excessiu i confiar-ho tot al creixement econòmic és un error”, afirma Antoni Abad, president de la patronal Cecot, “què passarà d’aquí a dos o tres anys? On són les mesures estructurals que ho han de fer viable?“. Tenint en compte s’ha fet “una passa endavant” per al debat dels PGE, la Cecot insisteix en què polítics i representants empresarials puguin “establir un diàleg fluid, constant i discret que doti de realisme” els objectius dels PGE en les inversions que tinguin “efecte directe sobre la competitivitat empresarial”.
Segons la patronal, aquesta relació continuada facilitaria, per exemple, la “priorització en la inversió d’infraestructures en base al retorn de cadascuna d’elles. I no ens trobaríem, un cop més, amb un teixit empresarial incrèdul davant la proposta d’inversió en infraestructures en els PGE per al 2019“. Tanmateix, des de la patronal catalana es considera que la despesa en infraestructures “continua sent baixa i la seva distribució territorial força perjudicial per Catalunya, analitzades les liquidacions pressupostàries de la darrera dècada”. “Si en magnituds macroeconòmiques l’aportació de Catalunya al creixement espanyol, en termes de PIB i en termes de balances fiscals és tant transcendent, no té sentit que incomplir pressupostàriament a Catalunya s’hagi tornat sistèmic”, afirmen.
Ocupació i crèdits
Dels PGE presentats avui, la Cecot no interpreta una aposta ferma per impulsar noves empreses o nous projectes empresarials ja que la inversió en polítiques per pimes, comerç o turisme continua sent insuficient i residual. Una lectura similar que la relativa a la despesa pel foment de l’ocupació. “L’entenem com una despesa prioritària perquè, tot i créixer, és de les més baixes d’Europa tenint en compte que patim la segona taxa d’atur més alta la zona”, expressa Abad i contraposa, “en canvi, el pressupost de defensa continua creixent en el marc d’una Europa unida”.
Segons la Cecot, Espanya encara viu de la renda d’uns costos energètics mundials baixos i d’un cost de finançament subsidiat. Espanya absorbeix el 30% de tot el crèdit del Banc Central Europeu i en el moment que reajustin la seva política expansiva, Espanya tindrà moltes dificultats per tornar els crèdits. “Cal doncs implementar ja reformes estructurals que ens assegurin la sostenibilitat del sistema en un futur proper”, conclou Abad.