MónTerrassa
Cecot i ERC passen llista als reptes i demandes del sector empresarial
  • CA

La patronal Cecot i ERC s’han reunit aquest divendres en una jornada de treball que ha servit per passar llista als reptes i demanades que té el sector empresarial de cara al 2022. Representants dels diferents àmbits d’activitat econòmica englobats dins de la patronal terrassenca han exposat les seves propostes per reactivar l’economia i les dificultats en què es troben les pimes per fer-ho possible. El president Antoni Abad ha subratllat que per “poder transformar aquests reptes en oportunitats és una tasca que hem de compartir i impulsar tant des del sector privat com des de les diferents administracions públiques”, i ha afegit que per això “cal prendre consciència de la preocupació generalitzada sobre el paper de la política en la construcció del futur i que mai com ara havia estat tan a sobre de la teulada de casa nostra”.

La trobada, que s’emmarca en un programa de sessions de treball amb els diferents grups polítics durant el primer semestre d’enguany, ha comptat per part del grup d’ERC, els participants han estat Jordi Solé, eurodiputat al Parlament Europeu; Laura Castel, senadora electa per Tarragona al Senat; Joan Capdevila Esteve, diputat al Congrés dels Diputats; J. Lluís Salvadó i Jordi Albert, diputats al Parlament de Catalunya; Jordi Castellana, regidor de l’Ajuntament de Barcelona i Isaac Albert, regidor de l’Ajuntament de Terrassa.

Abab ha insistit en la necessitat d’incidir públicament i a la ciutadania sobre el valor de la indústria com a motor econòmic que genera ocupació estable i qualificada, que comporta teixit empresarial d’activitat auxiliar i de serveis al seu voltant i que “pot i ha d’aportar” innovació i generació de talent. “Necessitem apropar a les persones el valor de l’industrialisme i la reindustrialització, sobretot després de veure l’impacte de la Covid19 en el nostre model econòmic i productiu. Cal incrementar el pes dels sectors industrials i cal fer-ho amb la complicitat de tothom”, ha sentenciat.

Les queixes del sector del plàstic i dels transportistes

Una de les principals preocupacions de la patronal i dels seus membres és com s’estan gestionant els fons europeus Next Generation. Aprofitant la presència del diputat Lluís Salvadó, el secretari general de la patronal, Oriol Alba, ha lamentat la “gestió centralista” i ha criticat que “es va generar una alta expectativa a les entitats per liderar projectes transformadors però també a les empreses de que venia un pla Marshall, el qual no està ben definit i del que no en tenim informació. En aquest sentit som pessimistes però amb certa prudència a l’expectativa d’aquest primer semestre”.

D’entre les diferents intervencions, el president de l’Associació d’Indústries del Plàstic de Catalunya (AIPC), Oriol Galí qui ha exposat que “el nostre és un sector molt amenaçat i depenent dels altres sectors. Som conscients que hem treballar més i millor la imatge que projectem a ciutadania perquè les empreses del sector que estan operant actualment estan treballant en l’àmbit de la sostenibilitat i la circularitat de residus. Estan desenvolupant productes amb més composició de matèria prima reciclada i son esforços de reconversió que potser no estem explicant prou”. Galí ha fet èmfasi en la necessitat d’utilitzar els Next Generation per continuar la línia de la transformació del sector pensant en projectes d’economia circular i en l’àmbit de l’eficiència energètica.

També ha sol·licitat als representants d’ERC la col·laboració de les administracions en la modernització i creixement d’aquest sector mitjançant el suport en la generació de vocacions tècniques i la formació professional per promoure i generar talent. Finalment, el president dels transformadors del plàstic ha compartit la preocupació per la taxa als plàstics que està previst que s’implanti a Espanya durant el 2023. “S’hauran de pagar 45 cèntims per Kg. Aquesta taxa, que representa el 33% del preu de la matèria primera, i que sobretot s’aplicarà a l’embalatge, l’haurem d’aplicar al preu final i per tant, acabarà repercutint a les butxaques dels consumidors. Ens trobem amb el problema de no disposar de materials reciclats encara i, per tant, no podrem donar resposta i haurem d’aplicar la taxa”.

Per la seva banda, el president del Gremi de Transports i Logística de Catalunya, Antonio Martínez, que ha explicat que “les empreses i professionals del sector estem d’acord a què cal buscar sostenibilitat sobre les baixes emissions de CO2, però cal tenir en compte que a Catalunya el transport està en mans d’autònoms i és important conèixer la seva realitat per proposar i implementar mesures”. El 80% de les empreses del transport tenen menys de 2 camions. A nivell català, Martínez ha demanat poder trobar una solució al tema dels pàrquings segurs. “La normativa europea diu que cada dos setmanes el transportista ha de parar 48h i no pot dormir a dins del camió, llavors ens trobem que ens roben els camions. Les assegurances només paguen si el robatori s’efectua a pàrquings vigilats i a Catalunya n’hi ha molts pocs”. A més de compartir amb els representants d’ERC les dificultats del sector per trobar personal qualificat i l’alt volum de jubilacions en els propers deu anys,

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa