MónTerrassa
La campanya de Nadal, el gran test d’estrès per als negocis
  • CA
La campanya de Nadal, marcada per la Covid 19 i amb els comerços a l'expectativa
La campanya de Nadal, marcada per la Covid 19 i amb els comerços a l’expectativa | PIXABAY

!--akiadsense-->

Fins a la irrupció de la Covid-19, la temporada nadalenca era l’agost del petit comerç, la campanya que acabava d’ajustar la balança i garantia un respir per afrontar el nou any comercial. Però aquestes festes, seran, per força, una prova de foc per a la supervivència de molts negocis a Catalunya, un veritable test d’estrès per a un sector comercial i de restauració devastat per la crisi del coronavirus. Les restriccions d’aforament i horaris d’obertura, la por al contagi i els estralls financers que va provocar el confinament del mes de març, sumat a aquests dies de confinament perimetral, dibuixen una campanya plena d’interrogants per als comerços i negocis relacionats amb l’oci.

Amb tot, el comportament dels consumidors després del primer confinament pot ser un indici positiu per a la campanya nadalenca. Entre el març i l’abril del 2020, els dos mesos més durs de confinament, el comerç minorista va caure un 31,6% en comparació amb el 2019 a tot l’Estat, però quan es van aixecar les restriccions, es va produir un rebot en el consum proper al 20%. Un comportament que, segons les dades de VoucherCodes i CRR (2020), permet estimar que la caiguda de les vendes al Nadal a l’Estat serà de l’11%, per sota de la que es calcula per a Itàlia (14%) França (19%) i Bèlgica (21%) però gairebé el doble que la que s’estima per a Alemanya (6%).

“Encara que hi hagi les restriccions i mesures de seguretat molt clares, els consumidors s’enfrontaran amb molta més cautela a les compres a les botigues. Es preguntaran constantment a quina hora hi ha menys gent a la botiga? Hauran desinfectat la botiga? Els altres clients s’hauran desinfectat les mans abans d’entrar? Això ens demostra que serà molt complicat recuperar els patrons de compra, els hàbits i el model de consum s’estan transformant i el comerç electrònic tindrà un pes més significatiu que mai, factors que posen en escac el petit comerç”, explica la directora del Màster en Màrqueting de la UPF Barcelona School of Management, Nicole Kalemba, coautora amb Alberto Guevara, coordinador del màster, de l’estudi El negoci nadalenc de 2020, impacte i tendències. Dona per fet que “encara que la majoria dels consumidors no volen reduir la despesa en regals de Nadal, la freqüència de compra a les botigues físiques disminuirà i també afectarà al pressupost total, la despesa serà més baixa”.

Per la seva banda, Alberto Guevara afegeix que si bé alguns negocis podran salvar la campanya amb internet, les restriccions impactaran en un factor social clau en els hàbits de consum: “El nostre estil de vida és comprar tot passejant, fent un cafè, parant a dinar, sopar… El toc de queda limita molt, no hi haurà aquests horaris extensos a què estàvem acostumats per festes precisament per ajudar els comerços a treure més profit d’aquests dies. No només és tallar l’accés al punt de venda de moltes botigues, sinó que es trenca un estil de vida, i això restarà de ben segur”.

En aquest sentit, Alberto Guevara afegeix un altre element que pot marcar la campanya de Nadal, el comportament del consumidor en aquests dies en què hi ha algunes botigues obertes amb restriccions: “Tenim persones que tenen por al contagi i podrien migrar al comerç online, que afavoreix fonamentalment les grans marques i amenaça el comerç minorista, però tenim un altre grup que està disposat a fer cues per comprar, fins i tot amb les restriccions. Les botigues a peu de carrer poden obrir amb restriccions, i a Barcelona hem vist que les cues són molt llargues. Però la pregunta és: hi ha un grup de consumidors que tenen la disposició de comprar fins i tot amb les restriccions? Haurem d’esperar a mitjans de desembre per començar a veure números i saber si aquest grup és real o no i quina dimensió té”.

Guevara reconeix que “són molts punts que aniran pressionant aquesta gran bombolla”, però creu que hi ha alguns indicadors que poden fer preveure un cert repunt del consum: “És cert que hi ha moltes persones que han perdut la feina o estan en un ERTO i que hi ha una gran incertesa econòmica que pot incentivar el comportament conservador, però vam veure que en sortir del confinament hi va haver un rebot del consum important. La gent tenia ganes de consumir i de reprendre la normalitat, i això pot tornar a passar ara”, assenyala aquest expert en màrqueting de la UPF-Barcelona School of Management, que a més, apunta que “les rebaixes del gener són també un gran interrogant”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa