El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) ha obert al públic l’exposició que mostra l’evolució de la il·luminació des de la prehistòria fins a l’actualitat, “Il·luminats”. A través d’un recorregut històric i tecnològic, l’exposició també ofereix una prospecció sobre quin serà el futur pel que fa a les noves formes de la llum. L’exposició estarà al MNACTEC durant 10 mesos, és a dir, es podrà visitar fins al 17 de març de 2024.
“Il·luminats” s’inicia amb l’ús del foc a la prehistòria i la utilització dels primers combustibles per cremar i obtenir llum (com els greixos, olis o espelmes), fins arribar a la sofisticació actual de les bombetes i aparells lumínics i la gran diversitat d’aplicacions que ens ofereixen.


A més, a part de fer un repàs de l’evolució històrica, l’exposició analitza les implicacions socials de la il·luminació i en “com s’ha controlat l’accés a aquesta tecnologia al llarg de la història per motius econòmics, de poder o de seguretat”, expliquen en un comunicat.
Invents de la il·luminació i part del patrimoni del MNACTEC
Paral·lelament, l’exposició descobreix alguns dels invents en l’àmbit de l’enllumenat que han representat grans revolucions tecnològiques i les figures que els van dissenyar, com Humphrey Davy, William Murdoch o Thomas Edison. Addicionalment, diversos interactius acompanyen el visitant durant el recorregut i li permeten conèixer les diferents capacitats lumíniques de les bombetes que tenim a l’abast o curiositats sobre la il·luminació d’altres èpoques.
S’hi exposa una petita part del patrimoni del MNACTEC en relació a la il·luminació: una llàntia d’oli romana, el llum de petroli Petromax Estelar, una col·lecció de bombetes antigues, un conjunt de sis llums de mina que mostra l’evolució tecnològica d’aquests objectes, etc.