MónTerrassa
Llibreries de segona mà busquen alternatives per no perdre el Sant Jordi
Interior de la lllibreria Re-read de Terrassa
Interior de la lllibreria Re-read de Terrassa | Re-read

!--akiadsense-->

Lluitar contra el boom de la novetat editorial i promoure la reutilització i la lectura a preus assequibles. L’any 2013, l’Anna Roca i el Miquel Sanchis van impulsar la llibreria Papasseit a Manresa amb aquests objectius, un projecte comú que s’ha anat forjant a base d’esforç i s’ha acabat convertint en un punt de referència cultural a la ciutat. Amb una desena de llibreries repartides pel territori català, Re-Read porta una dècada batallant contra la idea que la segona mà “és cutre” o per a qui no es pot permetre un llibre nou. La crisi del coronavirus ha arribat en el pitjor moment del calendari pel sector. I, abans de donar el Sant Jordi per perdut, s’han decantat per vendre vals a bescanviar el dia que tornin a apujar la persiana.

La cadena, amb presència a Barcelona, també a Girona, Reus, Granollers, Terrassa, Tarragona, Sabadell, Sant Cugat, L’Hospitalet o Mataró, té l’objectiu de “vendre el llibre el menys car possible en el millor estat possible”. Quan va néixer el projecte arrel de la crisi de les llibreries cap al 2011, van voler trencar amb la idea que la segona mà “és cutre” o només per a qui no es pot permetre un llibre nou.

La llibreria “compra” exemplars usats de particulars que volen fer lloc a casa o també d’organismes o entitats, a un preu simbòlic de 0,20 cèntims, i els ven en funció de la quantitat: 1 llibre 3 euros, 2 llibres 5 euros i 5 llibres 10 euros. Així doncs, val igual una edició dels anys 80 de ‘La mort i la primavera’ de Mercè Rodoreda que l’última novetat d’Eva Baltasar, ‘Boulder’. Si bé és veritat que el codi deontològic de les llibreries de segona mà diu que en el primer any de vida del llibre no s’ha de buscar ni promocionar, si per “casualitat arriba” un llibre gairebé nou, “el tracten com qualsevol títol de segona mà que tingui 30 anys”. Així ho explica a l’ACN el llibreter de Re-Read Muntaner, Eric Levit, que recomana per Sant Jordi precisament aquests dos llibres de Club Editor, que connecten per “l’aïllament emocional” que tracten, malgrat la distància generacional.

Malgrat les llibreries de segona mà no poden recomanar les últimes novetats per Sant Jordi com demanen molts lectors, operen a la seva manera i ofereixen també alternatives per aquesta diada virtual. Ofereixen targetes de prepagament amb saldo extra de regal per utilitzar quan la llibreria obri.

Un sistema pioner

Un dels altres esculls de les llibreries de segona mà és que no disposen d’un catàleg online a l’ús, ja que en un dia poden entrar 250 llibres nous i desconeguts a la botiga i logísticament és inviable catalogar-los. En el cas de Re-Read, però, van crear fa cinc anys un sistema innovador a Europa que permet identificar a través de la web si un llibre està a la llibreria o no. El llibreter fa una fotografia cada matí a les prestatgeries, de manera que el sistema cerca automàticament les paraules clau que ha posat l’usuari i les reconeix en les paraules dels lloms dels llibres de les fotografies. En aquest cas, doncs, es pot fer la compra des del web i fer l’enviament a casa.

Malgrat aquests mètodes, al parer de Levit la clau per subsistir és que el llibreter “conegui a la seva parròquia i viceversa”. “Si tens clients que venen cada dia, es coneixen entre ells i xerren amb tu, aquesta gent t’anirà a buscar a tu i potser s’espera per tenir el llibre“, apunta el llibreter de Muntaner sobre l’aturada per la pandèmia. En definitiva, la seva manera de fer és “de barri”, i la compra de llibres per Amazon, per exemple, ho veu com un factor que fa mal a totes les llibreries, siguin ‘low cost’ o no.

Nou comentari

Comparteix