MónTerrassa
L’American Ballet Theatre, el London City i María Pagés, el 2026 a LaFACT
  • CA

La 43a Temporada BBVA de Dansa de LaFACT s’encetarà el gener que ve amb un total de 16 espectacles que van del clàssic al contemporani i la presència de companyies punteres estatunidenques, angleses, d’altres països europeus, el Ballet Nacional de España, María Pages i produccions de la mateixa FACToria cultural de Terrassa. Hi destaquen les dues gales d’estrelles de l’American Ballet Theatre i l’English National Ballet, el Ballet Clàssic International, el London City Ballet, el Ballet de Barcelona i la coproducció Carmen de LaFACT i l’Innsbruck Winter Dance Festival. A més, hi ha els italians Spellbound Contemporary Ballet, els suïssos Ballet Junior de Génève i els aragonesos LaMOV. Per la seva part, dins del Programa d’Alt Rendiment (PAR) en Dansa de LaFACT s’estrena Alícia, de les mil meravelles i, per Festa Major, la Suite Romeu i Julieta. Un ambiciós programa durant tot el 2026, que va presentar aquest dilluns el director del centre, Adrià Fornés.

Isadora Bless i Nicholas Vavrecka a la peça Larina Waltz, del London City Ballet | Fotokaul

“Aquesta és una temporada més en què volem mostrar la diversitat de la dansa, del clàssic al contemporani, la dansa d’autor, la dansa neoclàssica, el flamenc i la dansa espanyola”, va resumir Fornès sobre aquests 16 espectacles i 23 funcions, de les quals aquesta mateixa setmana s’han posat a la venda 17.000 entrades. Quan se li va preguntar sobre l’exclusivitat d’aquestes companyies quan venen a Terrassa, el director de LaFACT va posar com a exemple les dues gales i l’American Classical Ballet, que ve de Dallas a donar la seva versió de l’obra de Màrius Petipà La Bayadère. “Alguna vegada sí que intentem buscar complicitats amb altres teatres, el que passa és que no trobem teatres que estiguin programant dos espectacles, dues companyies cada mes”, va precisar Fornés. “Sí que mirem de fer tàndem i així compartir despeses de desplaçament i aprofitar que hi ha grans companyies que estan de gira, però en molts casos realment la programació és exclusiva per a la FACToria Cultural”, va destacar.

Prop de 15.000 espectadors, la meitat de fora

En deu anys, hi ha hagut un salt quantitatiu en la temporada. Llavors, hi havia la meitat d’espectacles i una dotzena de funcions. Quan s’està acabant l’actual temporada, els organitzadors poden exhibir unes bones xifres d’assistència. “Estem amb les millors xifres d’espectadors i d’ocupació perquè venim de tancar un cap de setmana amb pràcticament el 90% d’ocupació i, si no arribem al 90% al llarg de tot l’any, hi estem molt a prop”, va detallar Fornés. “El nostre repte és arribar als 15.000 espectadors anuals”, es va posar com a objectiu.

L’altre aspecte important és la procedència del públic, que ha fet possible aquest augment de l’oferta. Tenint en compte que el 90% de les entrades es compren per internet, els organitzadors saben d’on venen aquests espectadors. “El 50% ve de fora de la ciutat”, va revelar Fornés. “Hem aconseguit omplir les funcions aquelles d’abans amb el públic local, de Terrassa, però hem pogut obrir noves funcions per portar el públic de fora”, es va felicitar. “És una de les coses que aportem a la ciutat, una oferta local i, a més, un pol d’atracció a tots els amants de la dansa”.

En el seu cas, el director de la zona del Vallès Occidental del BBVA, Andrés Cabello, va destacar que aquesta programació no és només un referent a Terrassa “sinó d’arreu de tot el país”. Una cosa que va voler corroborar el tinent d’alcalde de Cultura, Joan Salvador. “Qui vulgui veure dansa de qualitat ja no dic a Catalunya, sinó a Espanya, ha de passar per LaFACT perquè aquesta quantitat també reuneix qualitat”, va afirmar.

Inici amb ‘El llac dels cignes’ del Ballet Clàssic Internacional el gener

Quant a la programació de l’any que ve, aquesta s’obre el 17 i 18 de gener amb el més que conegut El llac dels cignes, a càrrec del Ballet Clàssic Internacional dirigit per moldau Andrey Sharaev. El 7 i 8 de febrer, arriba la coproducció d’una versió coreogràfica de l’òpera Carmen, que du a terme el català Enric Gasa entre l’Innsbruck Winter Dance Festival i ballarins escollits del PAR en Dansa de LaFACT, que aniran a assajar a Àustria. El 14 de febrer, el Spellbound Contemporary Ballet de Roma li dona una mirada contemporània a la música barroca de Vivaldi amb Vivaldiana. També amb un registre força contemporani i per primera vegada a la ciutat, el Ballet Junior de Génève presenta el 7 de març tres peces de nous coreògrafs on té una especial rellevància la interacció entre el cos dels ballarins i un muntatge escènic amb tubs de plàstic en una d’elles inspirat, precisament, en Bach.

L’espectacle Vivaldiana, dels italians Spellbound Contemporary Ballet | Cedida

El 21 de març, es dona a conèixer l’espectacle Alícia, i la dansa de les mil meravelles a càrrec dels ballarins de PAR en Dansa, que amb aquesta versió del llibre de Carroll encarregada a l’escriptor Jordi Folch i el coreògraf Aleix Losa es dirigeix a un públic familiar i inclourà com a recurs el videomapping. Forma part del projecte educatiu Exploradors de la dansa, per fer arribar a les escoles, i s’inscriu en la mateixa direcció dels últims cinc anys d’El trencanous però en aquest cas ubicat a la primavera.

Després de La Bayadère l’11 d’abril, amb l’American Classical Ballet, el 24 d’abril l’andalusa María Pagés porta De Scheherezade, la seva particular interpretació flamenca i femenina de Les mil i una nits amb deu ballarins i música en directe. La gala de l’American Ballet Theatre de Nova York, el 25 i 26 d’abril, compta amb dos dels seus ballarins titulars Isabella Boylston i James Whiteside i uns altres sis solistes, entre els quals el madrileny Carlos González Olivo.

De coreografies neoclàssiques a la tradició flamenca

El London City Ballet, de Christopher Marney, serà per primer cop a Terrassa amb Momentum, un compendi de cinc coreografies neoclàssiques creades per coreògrafs actuals a partir de músiques de Liszt, Txaikovski, Mussorgski o Xostakóvitx. El 2 de juliol, coincidint amb la Festa Major de Terrassa, el PAR en Dansa representa Romeu i Julieta de Prokofiev, amb la versió coreogràfica de Kevin O’Day, a més de dues peces premiades en els Tallers Coreogràfics de LaFACT. El Ballet de Barcelona, dirigit per l’estatunidenc Chase Johnsey, porta el 19 de setembre un altre clàssic com Gisèlle valent-se de la tecnologia i que es va estrena a Rubí.

L’espectacle Stravinksy, dels aragonesos LaMOV | Cedida

LaMOV, del saragossà Víctor Jiménez, presenten el 3 d’octubre un doble programa titulat Stravinsky amb coreografies contrastades del compositor per a la Consagració de la primavera, a càrrec d’Olga Roriz, i L’ocell de foc, del mateix Jiménez. El 17 d’octubre serà el torn una altra vegada del Dancing Beethoven de LaFACT. El Ballet Nacional de España representen tres peces el 7 i 8 de novembre amb el reclam de Grito, d’Antonio Canales i un dels seus grans èxits amb els diferents pals del flamenc. Però també hi haurà Dualia, de Rojas y Rodríguez, que s’inspira en els quadres de Sorolla, i Segunda piel, una sonata en tres moviments de Miguel Ángel Corbacho que acaba d’entrar en el repertori de la companyia i que recrea la seva vida.

De la gala d’estrelles de l’English National Ballet, el 21 i 22 de novembre, encara no se sap el seu programa amb principals i solistes d’aquesta companyia situada al Markova House de Londres. Finalment, la temporada es tancarà el 12 i 13 de desembre amb el ja habitual Trencanous de LaFACT. Hi ha un abonament prèmium per a tretze espectacles i dos abonaments diferents per a la primavera, amb vuit espectacles, i la tardor, per a cinc. Segons Fornés, la temporada “no és només el trampolí al món professional de joves ballarins, sinó també la porta d’entrada de joves en el món de la dansa” a través de la programació.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa