Mentre s’anava fent fosc i amb les naus modernistes del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de fons, els cinc ballarins i els dos músics de la Companyia Marc Fernández executaven al pati de Cal Reig la seva coreografia Aleta que aquest dimecres va donar el tret de sortida de la primera edició de la plataforma internacional CataLANDance. En aquesta iniciativa que ha de servir d’aparador de la dansa contemporània catalana, organitzada per la Generalitat i l’Ajuntament de Terrassa i la col·laboració de la Diputació de Barcelona, s’hi donen cita 209 professionals, del quals 67 són programadors internacionals de 21 països. Del 26 al 29 de novembre, a més, s’hi presenten 23 espectacles entre els tancats als professionals i els oberts al públic. La inauguració, a la seu dels Minyons de Terrassa, va comptar amb la presència de la consellera de Cultura, Sònia Hernández.

No és per casualitat que s’escollís per aquesta obertura el pati de Cal Reig dels Minyons, que és un dels escenaris de l’encontre juntament amb el Teatre Alegria, el Teatre Principal, LaFACT, la Casas Baumann, el Coro Vell i el parc de Vallparadís. Marc Fernández, coreògraf i ballarí, i els seus joves acompanyants Nora Balayach, Noe Ferey, Paula Sànchez i Magí Serra van hibridar la dansa contemporània i els castells inventant una nova forma de compartir l’esforç vertical dels segons amb la creativitat lliure arran de sòl dels primers. Es movien a ritme del Marc Vall a la percussió tradicional i l’Ivó Jordà a la gralla, amb ràfegues de música electrònica, i feien i desfeien castells entre moments d’entrenament i calma i d’altres de comunió mútua entre ells i el públic. Fins que, com a epíleg, van convidar el mateix públic a aixecar un últim castell. A més, aquest espectacle d’obertura es va dedicar com a homenatge al membre dels Minyons Juan Antonio Rodríguez Fernández Juanan, mort en accident de treball aquest dimarts a Castellbisbal.
Una seu per a l’esdeveniment amb un bon aparador
“Es buscava una ciutat que no fos centralista, que no fos Barcelona”, ens va explicar el director artístic del CataLANDance, Pau Estrem, que no va escollir la ubicació perquè va arribar després, però que se sent satisfet amb l’elecció. “Havia de tenir una sèrie de factors tan pràctics com hotels o proximitat a l’aeroport, però també una sèrie d’espais perquè la presentació d’aquests espectacles es fes en un bon aparador”, va comparar Estrem. “I ho és tota aquesta arquitectura modernista de la ciutat, a part d’uns teatres com el Principal, d’Alegria o el parc de Vallparadís”, es va felicitar.
“És massa aviat per tenir feedbacks, però tothom és aquí com esperàvem, amb més programadors internacionals dels projectats i que estem segurs que Terrassa acollirà molt bé”, va afegir el director artístic. L’objectiu de la cita és que les companyies catalanes trobin coproduccions a l’exterior. “Ho volem fomentar, ho volem multiplicar, ho volem incrementar”, marca com a fita Estrem per a qui, fins ara, el que hi havia a Catalunya era “mínim, inexistent gairebé”. De fet, va definir aquesta primera edició, adreçant-se en anglès als assistents, com el primer kiss (petó).

La consellera Hernández, per la seva part, va manifestar que es vol que “Catalunya participi en tots els debats que ara mateix impregnen i interessen i importen al sector de la dansa d’arreu i que pugui esdevenir també un aparador internacional de la qualitat i la diversitat de la producció del país”. En el seu cas, l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, va destacar la tradició de més de mig segle de la ciutat en dansa, entre programacions estables i festivals, i va expressar el desig que aquest encontre “faciliti la col·laboració entre creadors, companyies i programadors” i, a més, “aporti a Terrassa una visibilitat internacional, una afluència de professionals i programadors, així com una dinamització dels seus equipaments culturals”.
La relació d’espectacles oberts al públic
L’esdeveniment també convida artistes d’altres països com el coreògraf flamenc Wim Vandekeybus, que amb la seva companyia Última Vez presenta aquest dijous al Teatre Principal la seva darrera producció Void. De la resta d’espectacles, aquest dimecres ja van actuar la valenciana Inka Romaní, amb Fandango Reloaded, i el duo GN/MC Guy Nader/Maria Campos, amb Natural Order of Things. Aquest dijous també és obert al públic Multiverse, de Humanhood i en aquest cas gratuït a la tarda en diferents passis a la Sala Cúpula del Teatre Principal, i Perdón (Teatre Alegria), de Losinformalls. Divendres, hi ha Rel i grapa (Teatre Alegria), de Víctor & Raúl Pérez Armero, i Cèlula #6: faula (Teatre Principal), de Roser López Espinosa. I dissabte, R.A.V.E. (Revolutionary Agglomeration for Voluntary Extermination), de Cecilia Colacrai, i Famulus 4.0, d’Iron Skulls, dos últims espectacles gratuïts al migdia per a tots el públics als jardins del parc de Vallparadís que clouran aquest CataLANDance.

