
!--akiadsense-->
GALERIA DE FOTOGRAFIES DE L’EXPOSICIÓ
“Goya retrata el sentiment universal d’horror i desastre, sense sentimentalisme ni anècdota, sense posicionar-se en un bàndol o un altre, només el patiment i les atrocitats que la guerra comporta”, ha explicat Leyre Bozal, conservadora de Colecciones de la Fundación Mapfre. 80 gravats originals del pintor es podran veure fins al 9 de febrer al Centre Cultural de Terrassa en una exposició única, ja que és la primera vegada que aquesta col·lecció de Mapfre es mostra a l’Estat.
La mostra “Desastres de la Guerra” compta amb una vuitantena de làmines titulades i numerades, gravades a l’aiguafort amb algunes aportacions de punta seca i aigualida, estampades en tinta negra. Són unes obres que va realitzar Goya entre el 1808 i el 1814, durant la Guerra del Francès, quan el pintor ja tenia una trajectòria consolidada i es trobava en plena maduresa. “El gravat era la seva manera més íntima d’expressar l’horror i l’angoixa, i es tracta d’una sèrie sencera que es van publicar per primera vegada trenta anys després de la mort de l’artista, ja que la col·lecció té un vessant molt crítica amb el rei Ferran VII i el clergat”, ha remarcat Bozal.

!--akiadsense-->
La imatge que projecte Goya de la Guerra era allunyada de la que donaven els altres artistes de l’època, més edulcorada i heroica. Per aquest motiu, es considera que va ser “l’origen de la contemporaneïtat. Goya és una part important per comprendre la modernitat, perquè la temàtica i com està representada marquen l’inici de l’era moderna amb les guerres i desastres que vindran més tard”. La seva rabiosa actualitat és un “crit” d’alerta cap a la “bogeria” que els humans s’abocaven.
“Sense entrar en cap bàndol, Goya va plasmar en els gravats que a la Guerra no hi ha vencedors ni vençuts, només desastre i dolor. Tothom s’hi pot sentir identificat i entendre què ens vol dir”, ha sentenciat Bozal, en unes estampes que es divideixen en tres grans grups: les dues primeres parts són els Desastres, de 1 a 64, i la tercera, els anomenats “Capritxos emfàtics”, és en aquesta darrera part on Goya es mostra més crític amb el rei i la hipocresia del clergat.
Per la seva part, Adrià Fornés, director del Centre Cultural, ha remarcat la importància d’acollir aquesta exposició inèdita a l’Estat, i n’ha destacat també “el dramatisme de la Guerra i la duresa dels gravats” alhora que s’ha mostrat optimista en poder repetir la col·laboració amb Mapfre.

!--akiadsense-->