MónTerrassa
El futur del llibre: de les llibreries tradicionals a l’audiollibre
  • CA

El 2021, les vendes de llibres a l’Estat espanyol van créixer un 44 % en el primer semestre respecte al 2020, amb una facturació anual al voltant dels 1.100 milions d’euros. Catalunya és on es venen més llibres de tot l’Estat, un 22 % del total. A més, tot i la venda per internet, de cada 100 llibres venuts, 68 han estat comprats a través de llibreries, explica la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

I llegim més llibres en paper o digitals? Segons les estimacions, a l’Estat espanyol, en el cas de grans novetats editorials, les vendes en format de llibre electrònic o e-book representen entre el 15 i el 25 %, tot i que algun títol pot arribar al 40 %.

Així, el sector editorial es troba immers en un nou ecosistema productiu en què conviuen l’edició tradicional, en paper, i l’edició de llibres electrònics. Han sorgit noves maneres de llegir, afavorides per la digitalització de continguts i l’ús intensiu d’internet i de tota mena de dispositius electrònics dotats de pantalla. Tot plegat obliga institucions i indústries vinculades al llibre i a la promoció de la lectura a invertir en formació per poder fer front al que Teresa Iribarren, professora del màster d’Edició Digital de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i líder del grup de recerca Literatura Catalana, Món Editorial i Societat (LiCMES), dels Estudis d’Arts i Humanitats, descriu com “un canvi de paradigma en tots els perfils professionals vinculats al llibre”.

El mòbil i la interacció amb els autors a les xarxes

“Llegim més que mai i a qualsevol lloc gràcies al telèfon mòbil”, assenyala Teresa Iribarren, qui reflexiona sobre aquesta qüestió a la publicació d’accés obert Revista de Biblioteconomia i Documentació. La. La professora de la UOC es refereix a tota mena de textos, des de whatsapps en continguts de xarxes socials fins a llibres en paper, que continua essent el format preferit per als llibres. “Tot és lectura, però canvia la manera en què la practiquem”, adverteix l’experta.

La lectura digital és multicanal i discontínua. “La podem interrompre per ampliar informació sobre una qüestió concreta, per exemple”, explica Iribarren. “També ens permet interaccionar amb l’autor o amb altres lectors”, afegeix, per exemple en xarxes socials com a Twitter. Aquestes noves pràctiques de lectura exigeixen cada vegada més accessibilitat i interactivitat. Contràriament, la professora indica que la lectura en paper és “aïllada i unidireccional, la qual cosa propicia una experiència lectora més immersiva, sense distraccions”.

Les institucions i les indústries vinculades amb el llibre i la promoció de la lectura s’han d’adaptar a aquest nou paradigma originat per la lectura digital. “Les noves pràctiques de consum cultural a internet, i més en concret, la lectura digital, tenen conseqüències culturals i econòmiques d’abast enorme”, assegura la investigadora de la UOC. Per justificar aquesta afirmació, Iribarren posa en relleu tres fenòmens recents, impulsats en bona mesura pel context derivat de la pandèmia: el creixement de préstec digital de textos literaris a les biblioteques públiques, l’eclosió de l’audiollibre i el naixement de noves llibreries tradicionals.

La formació en edició digital creix amb la pandèmia

Amb la finalitat d’ajudar el sector a adaptar-se a la transformació digital dels processos de producció de llibres, la UOC imparteix el màster d’Edició Digital. El programa, que incorpora tant els coneixements d’edició tradicional com les especialitzacions i les eines tècniques necessàries per a l’edició del llibre digital, ha experimentat un fort creixement en alumnat des que es va iniciar la pandèmia. Aquells que es volen professionalitzar en el sector del llibre saben que és imprescindible equipar-se amb coneixements i competències que obeeixin a la transformació digital del sector del llibre. Només així esdevindran editors capaços de prendre decisions ben fonamentades i implementar solucions imaginatives i eficients.

El programa d’estudis del màster de la UOC dona resposta a les demandes del món editorial i de les institucions, tant públiques com privades, vinculades al llibre. Un exemple d’això és la necessitat creixent de les empreses de transformar els seus llibres en llibres digitals. El programa també capacita per concebre i implementar la creació, la distribució, la venda i la promoció de llibres impresos i digitals.

“La creació i la consolidació del màster ha estat, i és, un repte constant”, assenyala la professora de la UOC. Iribarren destaca el fet que la disciplina estigui encara en construcció, cosa que “obliga a estar molt atent a tota aquella informació que es genera al voltant de l’evolució i de les noves pràctiques de lectura i autorials, dispositius, programaris, models de negoci, plataformes, etc.”. El màster, que s’imparteix des del 2014, obrirà matrícula de nou el pròxim mes de març.

Article relacionat

Iribarren, Teresa. “La lectura digital: el canvi de paradigma en la formació dels futurs editors”. Item: Revista de Biblioteconomia i Documentació [en línia], 2021, vol. 2021, núm. 71, https://raco.cat/index.php/Item/article/view/393636

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa