El pròxim 28 d’abril, dins de la 35a Temporada BBVA de Dansa del Centre Cultural Terrassa,el recentment creat Ballet de Catalunya (BNC) presentarà la seva primera estrena mundial. “Triple Bill”, una producció pròpia que compta amb la participació de tres destacades primeres figures internacionals de la dansa, Remi Wortmeyer, Kozielska i Larissa Lezhnina que ja es troben actualment a Terrassa immersos en la creació de la producció de la que esdevindrà la primera estrena mundial de la recent creada companyia, i en la que aquests coreògrafs volen plasmar la seva identitat adaptant-se a les personalitats dels seus ballarins.
Remi Wörtmeyer: coreògraf i ballarí principal del Dutch National Ballet, companyia en la qual va arribar l’any 2010, es va formar a l’Australian Ballet School i va ballar amb l’ Australian Ballet a Melbourne i l’American Ballet Theatre de Nova York durant un any. Va guanyar el Premi Walter Burke l’any 2005 i medalla de plata en la VIII Competició Internacional de Ballet d’Asia i el Pacífic al 2001.
El 2011, la principal revista de dansa, Dance Europe, va situar a Remi en el quinzè lloc dins el rànquing dels 100 millors ballarins internacionals. A partir de l’1 de gener de 2013, Remi es converteix en el ballarí principal del Dutch National Ballet. El mes de setembre del mateix any va rebre el Premi Alexandra Radius i el 2014 el Premi Public dins el marc del prestigiós Dance Open Festival de San Petersburg i al 2016 fou escollit com Mr Expressivity. El 2017 el ballarí va ser tildat per la crítica com “actuació sobresalient d’un ballarí”.
L’any 2014, produeix la coreografia de Homebody, una actuació multidisciplinària del grup de teatre ODD Continent, obra que es va estrenar en el Stadsschouwburg Amsterdam. Katarzyna Kozielska: va néixer a Zabre, Polònia i va rebre la seva formació inicial de ballet a l’Escola Estatal de Ballet en Beuthen. Posteriorment va ingressar la John Cranko Schule a Stuttgart, graduant-se l’any 2000.
L’any 2000/01, Kozielska es va unir al Stuttgart Ballet com aprenent. Es va incorporar al Cos de ball el 2001/02 i promoguda a Demi-Solista el 2006/07. Ha interpretat una gran varietat de papers clàssics, no clàssics i contemporanis en obres de George Balanchine, John Cranko, Glen Tetley, John Neumeier, Mauro Gigonzetti i Marco Goecke, entre d’altres.
El juliol del 2011 va crear la seva primera coreografia pel reconegut programa “Joves coreògrafs” de la Societat Noverre. Der richtige Ort per quatre ballarins del Ballet de Stuttgart fou celebrat tant per l’audiència com per la crítica i fou posat en escena posteriorment en la presentació anual de la Caritat de Nadal del Stuttgart Ballet, així com a l’Stuttgart Nacht.
L’any 2012, la seva segona exitosa coreografia Blender va ser acoollida com a estrena mundial també per la Sociedad Noverre. Amb finalitats benèfiques i de suport al nou edifici del John Cranko Schule, va coreografiar el Pas de deux Deux, l’octubre de 2012 i va seguir després amb el Pas de deux Finger. Amb motiu de la celebració de l’aniversari número 100 de John Cage, el director artístic de l’Stuttgart Ballet Reid Anderseon, va encarregar a Kozielska la creació d’una coreografia per Child of Tree, una coproducció amb l’Ópera Jove del Teatre Estatal d’Stuttgart. L’any 2012 també fou nombrada coreògrafa jove revelació per la revista de dansa “Tanz”.
El mes de gener de 2013, va coreografiar Symph per la Sociedad Noverre, que va ser després immediatament inclosa en el repertori del Ballet d’Stuttgart. El maig de 2014 va crear Palpitation pel Ballett Augsburg. També el mateix mes de maig de 2014, la seva coreografia encarregada, A
Memory, en col·laboració amb l’escultora estadounidens Janet Echelman, es va estrenar a
l’Stuttgart Ballet. A març de 2016, la seva segona peça per l’Stuttgart Ballet, Neurons, fou
estrenada al Play House.
El seu tercer treball pel Ballet d’Stuttgart – encarregat per Gabriel Prokofiev- rebria la seva estrena mundial en el Teatre de l’Ópera el mes de febrer del 2017.
Larissa Lezhnina: directora artística associada del Ballet de Catalunya. Després dels seus
estudis a la famosa Academia Vaganova de San Petersburg va brillar durant diversos anys
com a primera solista del Ballet Kirov, l’actual Ballet del Teatro Marijinski. Especialment la
seva interpretació d’Aurora a The Sleeping Beauty li va conferir, a escala internacional, un
gran reconeixement. El 1994, Larissa Lezhnina fou a la recerca de nous deseafiaments
incorporant-se al Het Nationale Ballet, on ha estat la primera solista des de llavors. El juny
de 2014 va finalitzar la seva carrera com a ballarina professional.
Premis de ball i com a mestra de ballet:
El 2006 va guanyar el Premi Alexandra Radius i el 2019 va ser honorada amb Prijs van
Verdieste van Dansersfonds ’79. L’any 2012, Larissa va desenvolupar un paper molt
important en el documental De Balletmeesters, de la cineasta Sonia Hernan Dolz seguint
d’aprop a la directora artística Rachel Beaujean i al mestre de ballet, i soci de Larissa,
Guillaume Graffin.
El Ballet de Catalunya
El Ballet de Catalunya neix amb l’objectiu d’omplir un buit que des de fa dècades es reclama
en Catalunya com és el de disposar d’una companyia de dansa autòctona amb capacitat de
representar i identificar a Catalunya com centre de produccions amb personalitat pròpia i
amb capacitat d’explotar les grans obres clàssiques de tots els temps, a la vegada de
sotmetre’s a els corrents més avantguardistes de la dansa internacional.
Amb la constitució d’aquesta nova companyia, basada en la Dansa clàssica com eix i
precursora de qualsevol altra tipus de modalitat, i en especial de la neoclàssica i
contemporània, neix per fi una oportunitat per què el talent del nostre país pugui optar a
formar part d’ella, evitant d’aquesta forma la contínua fugida de joves ballarins catalans i
espanyols cap a companyies internacionals.
Primeres figures i grans coreògrafs: El BNC compta amb la presència de grans figures de
renom internacional, ballarins, mestres i coreògrafs i amb un programa artístic original i de
repertori clàssic, neoclàssic i contemporani rememorant els millors coreògrafs
internacionals, sense oblidar als coreògrafs catalans que han fet història.
El BNC és la companyia resident del Centre Cultural Terrassa (CCT), identificat com el
teatre amb la programació de dansa més extensa de Catalunya. Inaugurat en l’any 1980,
el Centre Cultural Terrassa és un equipament que ofereix una àmplia activitat cultural
destinada a tots els públics. Acollir la Residencia i convertir-se en la seu estable de Ballet
de Catalunya el consolida com un teatre referent en el sector de la dansa catalana
Estrena Mundial: Triple Bill
El Ballet de Catalunya treballa en aquests moments, amb la presència a Terrassa de tres
figures mundials de la dansa, en la creació del programa que presentarà el proper 28 d’abril
en el Centre Cultural com estrena mundial, Triple Bill, obra composta de tres peces
neoclàssiques i contemporànies, creades especialment per als ballarins i per coreògrafs
d’algunes de les millors companyies del món, Remi Wortmeyer i Katarzyna Kozielska amb
músiques de Serguéi Prokófiev, piano, Mason Bates, Gustav Holst, entre d’altres.