Exposició per celebrar els 10 anys de Can Roca Crema. La Biblioteca del Districte 5 de Terrassa (BD5) acollirà fins al pròxim dia 1 d’octubre una mostra molt especial. Es tracta de “Foc i bèsties. 10 trobades Can Roca Crema“, un esdeveniment que s’ha convertit en referència no només al barri sinó també per a les colles de foc del país. Organitzat per la Colla del Bitxo del Torrent Mitger de Terrassa enguany celebren que fa una dècada que es va iniciar aquesta tradició.
La Trobada de Bestiari Can Roca va néixer l’any 2015, en el marc del trentè aniversari de la colla terrassenca. Aleshores, es van convidar trenta bèsties de foc de tot Catalunya perquè cremessin de valent. Des d’aleshores, cada primer dissabte d’octubre, la plaça de Can Roca s’omple de foc. Només l’any cruent de la pandèmia de la Covid-19 es va haver de suspendre. D’aquesta manera, en aquests anys han cremat una seixantena de bèsties de foc diverses. I ara, les millors i més impactants imatges d’aquests deu anys de trobada es podran veure recollides en una exposició.
Reconeixement a Dolors Sans
La mostra s’ha organitzat d’una manera senzilla i clara, perquè l’espectador pugui entendre el significat i la importància d’aquesta Trobada per al barri i per a l’entitat. “Foc i bèsties. 10 trobades Can Roca Crema” s’obre amb el cartell de cadascuna de les trobades de bestiari i al seu costat es poden veure la pila de fotografies de les bèsties de foc participants en aquella mateixa edició. Com afegit, també s’hi han recollit les colles de diables infantils que vam convidar a participar entre els anys 2018 i 2024, juntament amb Bitxaires, la secció infantil i juvenil de la colla del Bitxo del Torrent Mitger de Terrassa.
Des del Bitxo expliquen que l’exposició també inclou un apartat a una de les persones més apreciades per a les colles de foc: Dolors Sans. I és que ella és l’autora de totes les bèsties que van ser convidades en la desena edició de la trobada Can Roca Crema. “Fem així un reconeixement públic per posar en valor la seva gran aportació al patrimoni cultural com a constructora de bestiari i, alhora, mostrar a la ciutadania referents femenins en un sector on les dones encara estan infrarepresentades”, subratllen.
Pel que fa als cartells, el visitant podrà veure l’evolució dels dissenys i un tret que es manté en cadascun d’ells: la presència del Bitxo del Torrent Mitger, amb diferents perspectives, amb subtilesa o amb major presència, però sempre com a amfitrió de la trobada de bestiari Can Roca Crema. “Les bèsties de foc prenen vida quan les persones que les porten les fan caminar, ballar, saltar… Però, sobretot, mostren el seu caràcter i es transformen quan comencen a cremar. La combinació de colors i de diferents tipus de material pirotècnic poden fer canviar el seu aspecte i fer volar la nostra imaginació”, sentencien des del Bitxo.


