MónTerrassa
Avançant cap a una fàbrica de creació artística a Terrassa
  • CA
Jornada de debat a l’Ateneu Candela de Terrassa | L’Embarral

!--akiadsense-->

A partir dels anys 80, ciutats amb una gran indústria tèxtil com Terrassa, Mataró i Sabadell van quedar amb grans espais fabrils sense ús. Ajuntaments, associacions i individuals es van plantejar donar una nova vida a aquests locals; alguns van esdevenir estudis d’arquitectura, d’altres, habitatges, altres, van ser vistos com una oportunitat per a satisfer les inquietuds culturals de la localitat.

Aquest és el cas de Sabadell, on es va dur a terme un projecte per a concentrar l’efervescent escena de les arts en una antiga fàbrica de tints: L’Estruch. Terrassa, però, ha estat incapaç de donar peu a iniciatives que reuneixin el suport de tants grups culturals pel desenvolupament d’un projecte d’aquestes característiques.

Per aquest motiu, el centre social Ateneu Candela va organitzar aquest cap de setmana una xerrada per compartir l’experiència dels 22 anys de recorregut de la fàbrica de creació de Sabadell. En el debat, guiat pel director de L’Estruch, Manel Martínez, es va posar de manifest la necessitat d’un espai de creació subvencionat per l’Ajuntament a Terrassa. Segons Martínez, per a dur a terme un projecte així, el primer pas és elaborar un cens d’artistes disposats a participar-hi.

Alba Valldaura, actriu i membre de la productora artística L’Embarral, i alguns membres del centre de creació artística autogestionat Corralito, van parlar d’un intent anterior de reunió de creadors a la ciutat, la Xarxa d’Artistes de Terrassa, que malgrat dur a terme reunions i actes, mai va acabar de donar fruits. Valldaura va senyalar que el què fa falta és la col·laboració entre artistes i entitats, i entre gent amb “diferents recorreguts d’experiència”.

Manel Martínez va posar en comú la necessitat de “compaginar les singularitats” de propostes de les dues ciutats. L’actriu Rosa Boladeras va mostrar-se contrària a aquesta afirmació, al·legant que no ens podem resignar al què tenim ara a la ciutat i menys encara, haver d’anar fora. “No vull anar a Barcelona a veure teatre ni a L’Estruch a assajar”, va sentenciar, “vull quedar-me a Terrassa!”.

En el debat és va fer públic el finançament de l’Ajuntament del 2015 per l’Estruch i el d’arts escèniques de Terrassa: 170 mil euros i 1.6 milions, respectivament. La fàbrica de creació va obrir les portes a 19 funcions de programació teatral. El Teatre Principal de Terrassa, a sis.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa