MónTerrassa
Antoni Miralda reuneix els projectes creats a Nova York, Miami i Barcelona
  • CA
Antoni Miralda en la presentació de l’exposició Miralda Madeinusa al MACBA el 21 d’octubre del 2016. | Amina El-Maaloumi

!--akiadsense-->

Nova York, Miami i Barcelona són tres ciutats on ha viscut Antoni Miralda (Terrassa, 1942) i que han marcat la seva trajectòria vital i artística. Tres llocs que considera “emblemàtics” i a partir dels quals ha creat l’exposició ‘Miralda tres projectes (NYC-MIA-BCN)’, que farà estada a la galeria Senda des d’aquest dimecres i fins el mes de gener de l’any que ve. Es tracta d”Apocalypsis Lamb’, realitzada a Nova York l’any 1989 i a Barcelona el 1995, ‘The Last Ingredients’, culminada a Miami l’any 2016, i la performance ‘Santa Eulàlia. 175’ a Barcelona l’any 2018. “Són configuracions urbanes molt diferents però que tenen en comú allò humà i ingredients com el menjar o el diàleg entre diferents comunitats”, ha dit Miranda a l’ACN. Amb l’exposició vol “donar a conèixer” els projectes mitjançant vídeos, fotografies i esbossos del procés de creació d’aquests.

Des de cotxes morats desfilant per Miami Beach, a un grup de gent que porta els patrons de Santa Eulàlia a Barcelona, fins el cobrellit d”Apocalypsis Lamb’ que va travessar tant la cinquena avinguda de Nova York com Montjuïc l’any 1995. Són creacions de l’artista multidisciplinari Antoni Miranda que ara reuneix en una exposició i que tenen en comú “el carrer, la gent i la participació”, així com els “estímuls” que crea la mateixa obra a partir de la “xarxa” que es crea quan es posa en marxa un projecte.

Miralda va triar en primer lloc els dibuixos que han format part del primers passos de l’obra, fotografies d’aquells moments que es presenten com un colage, tot amb la intenció de “fer entendre” tres projectes que es van desenvolupar des del 1989 fins ara. Arxius audiovisuals ajuden a visualitzar com aquelles peces prenien forma als carrers de Nova York, Miami i Barcelona.

Una tria dels darrers 30 anys

“L’obra son memòries, vestigis, històries de projectes que s’han viscut i han tingut un contacte directe amb l’espai públic, tant alegries, com controvèrsies”, ha dit Miranda. “Comprimir” i “visualitzar” aquesta “acumulació d’energies i forces” en un espai com les parets d’una galeria ha estat un repte “interessant”, al seu parer.

El projecte ‘The Last Ingredients’ va consistir en una processó de vehicles i un banquet públic gratuït ofert per populars ‘food trucks’ però amb menjar de reconeguts xefs per “reflexionar sobre els aliments dels indígenes” del sud de Florida. “És el que sempre m’ha interessat, unir gent i grups diferents per fer-los pensar i reflexionar”, ha dit Miranda.

L’exposició també inclou ‘Santa Eulàlia. 175’, que es va idear per commemorar el 175è aniversari de la històrica botiga de moda. 150 persones i una vuitantena de músics van desfilar aquest any des del Pla de la Boqueria, on el 1843 hi havia la botiga original, fins al Passeig de Gràcia, seu actual de Santa Eulàlia.

L’anyell d”Apocalypsis Lamb’, al MNAC

La tercera pota del ‘Miralda tres projectes (NYC-MIA-BCN)’ és ‘Apocalypsis Lamb‘, que tindrà una extensió amb al MNAC el proper abril i consistirà en la presentació de l’icònic cobrellit del projecte al saló oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya. “Esperem venerar el set ulls màgics de l’anyell”, ha dit Miranda. La desfilada original es va celebrar a Nova York l’any 1989 i a Barcelona el 1995, i va consistir en una processó d’un cobrellit nupcial de grans dimensions dins del projecte ‘Honeymoon’ (1986-1992).

Aquest s’inspirava en el casament imaginari entre l’estàtua de la Llibertat de Nova York i el monument a Colom de Barcelona, “símbols antagònics de la llibertat i la conquesta”. Miranda ha assegurat que la polèmica actual amb els monuments a Colom li donarà “més potència al projecte”.

Miralda va rebre el Premi Velázquez d’Arts Plàstiques del Ministeri de Cultura el passat mes d’octubre, una “coincidència” amb la inauguració d’aquesta exposició. Miralda confessa que no sap què li “generarà” el reconeixement rebut “en qüestió d’obra o nous projectes”, però sí que assegura que malgrat tenia ganes de treballar en un altre país, creu que haurà de quedar-se “aquí” perquè té coses “en cartera”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa