Aquest dissabte, 16 de desembre, es va celebrar al Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès la gala dels Premis Capital de la Sardana 2023. Enguany, el principal protagonista de l’acte va ser l’Agrupació Folklòrica Amunt i Crits de Terrassa, que va ser triplement guardonada amb els premis a la Continuïtat pels seus 75 anys d’activitat, pel concurs de colles esportiva i per les 50 edicions del Concurs Individual de Sardanes Revesses.
Entre els altres guardonats, destaca el grup musical The Tyets, que va rebre el Premi a les Iniciatives Renovadores pel seu tema Coti x Coti. Aquesta cançó, que combina el reggaeton amb la sardana, ja acumula més de 18 milions de reproduccions i ha obtingut la certificació de disc d’or i de platí.
Per acompanyar l’entrega de premis d’enguany, es va comptar amb la participació musical de la Cobla Sant Jordi – Ciutat de Barcelona. A més, la cobla barcelonina també va acompanyar a The Tyets en la seva estrena d’una nova versió del Coti x Coti en format de cobla.

Una entitat amb 75 anys d’història
Tal com explica l’Agrupació Folklòrica Amunt i Crits de Terrassa en el seu web oficial, l’entitat va néixer el maig de 1948 quan “un grup d’amics que setmanalment assitien a les ballades de sardanes, varen sentir el neguit de formar una colla sardanista per a gaudir dels concursos que se celebraven arreu del Principat”.
Aquell mateix any, la colla va competir per primera vegada al barri d’Horta de Barcelona. A partir d’aquell instant, el grup va anar creixent, fet que va conduir a la formació d’una Entitat. “Com que el local de reunió era el Casal de la Parròquia de la Sagrada Família, l’entitat va rebre el nom de: Agrupació Cultural Sardanista de la Sagrada Família”, explica l’agrupació. No va ser fins a desembre de 1977 que es va modificar el nom de l’associació a l’actual “Agrupació Folklòrica Amunt i Crits”.
La història d’Amunt i Crits és llarga i plena de bons records. També de títols i reconeixements, com la primera vegada que va ser proclamada Campiona de la província de Barcelona, un llunyà setembre de 1949. Des d’aleshores, l’associació ha anat creixent, incrementant el nombre de dansaires i incorporant noves seccions.