A tocar del poble d’Ullastrell trobem una ruta sorprenent resseguint la riera de Gaià. I és que l’entorn d’aquest municipi del Vallès Occidental ofereix diferents excursions ideals per estirar les cames, conèixer millor el patrimoni natural i gaudir amb la família d’unes hores de tranquil·litat. En aquesta sortida que proposa Natura Local recorrerem prop de 9 km, en una durada aproximada de tres hores i mitja. Adverteixen que està tipificada de “dificultat mitjana” però que l’experiència val la pena.

La ruta planteja descobrir un racó de natura “exuberant, amb vegetació de ribera, on l’aigua ha anat erosionant els marges dels dipòsits sedimentaris”. A més, en funció de l’època de l’any, hi podem trobar aigua abundant. L’inici de la ruta es troba al camí dels Plataners, un espai amb vistes al barri de Can Palet i a gran part del Vallès Occidental, i el qual seguirem fins arribar a la urbanització de Ca n’Amat.

Marges erosionats a la riera de Gaià | Natura Local

Serà en aquí que haurem de travessar la carretera i seguir en descens per una pista ampla, amb vista esplèndida a la muntanya de Montserrat. Així arribarem fins a la riera de Gaià. Un cop trobada, el camí transita pel seu costat i fins i tot per dins, i això pot fer que després de pluges acabem amb els peus mullats en algun tram. La riera del Gaià ens permet descobrir flora i fauna diversa (ullastres, emborratxacabres, àlbers, pollancres o gatells) escoltar el cant dels ocells i gaudir amb la remor de l’aigua. A més, al costat ens quedarà un alzinar humit -a la riba esquerra- i una pineda de pi blanc -a banda dreta-. La ruta continua fins a l’àrea de la riba de la Llonga, on deixarem la riera per un corriol força inclinat que ens conduïrà fins al camí d’Olesa de Montserrat a Ullastrell. Només quedarà seguir-lo i tornarem al nucli urbà i al punt de sortida.

Podeu baixar-vos aquesta ruta guiada i interpretada des del web de Natura Local. Es recomana descarregar-se-la al mòbil per poder-la seguir en mode off-line, ja que dins de la riera no hi ha cobertura, i pot resultar fàcil desorientar-se. Es demana que s’eviti fer-la si hi ha previsions de tempestes o després de fortes pluges.