Imatge d'un grup d'alumnes participant en una classe a l'aula ABB de la UPC de Terrassa amb algunes de les màquines que ha cedit la companyia
Imatge d’un grup d’alumnes participant en una classe a l’aula ABB de la UPC de Terrassa amb algunes de les màquines que ha cedit la companyia | cedida

!--akiadsense-->

La UPC de Terrassa ha estrenat una aula equipada amb alta tecnologia perquè els futurs enginyers aprenguin a controlar els motors elèctrics i fer-los més eficients. Es tracta d’un espai amb prop d’un centenar d’aparells que l’empresa ABB a cedit al centre i que inclou un innovador dispositiu per simular l’energia eòlica, quadres de control solar, concentradors d’energia per a digitalització, o motors elèctrics, entre d’altres equips. “La industria consumeix el 40% de l’energia que es produeix a tot el món i dues terceres parts d’aquesta correspon a motors elèctrics”, afirma l’investigador de la UPC David Romero, que posa en valor la necessitat de dissenyar aparells més sostenibles perquè la indústria sigui “més competitiva”.

La creació de l’Aula ABB, coneguda com el laboratori de màquines elèctriques de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), forma part del conveni signat el 10 d’octubre entre la multinacional ABB i la UPC.

En una entrevista amb l’ACN, David Romero, investigador de la UPC, ha explicat que la posada en marxa d’aquest equipament suposa un important “salt qualitatiu” pels estudiants d’aquesta universitat. Afirma que disposar d’aquesta tecnologia permet als joves entendre quina tipologia de motors existeixen, com funcionen i com es poden regular. “Amb la nova aula els futurs enginyers poden veure tot el procés de muntatge, prendre mesures i configurar el motor perquè treballi d’una determinada forma”, comenta Romero que detalla que disposen de variadors de freqüència, que permet “optimitzar els aparells”.

Remarca que el sector industrial consumeix el 40% de l’energia que es produeix a nivell mundial, i assegura que dues terceres parts d’aquesta procedeix de motors elèctrics. “Si som capaços d’entendre’ls millor també podrem aconseguir fer-los més eficients i tenir una industria més sostenible”, remarca.

El conveni no només estableix la cessió d’aquest equips sinó que compromet les parts a treballar conjuntament en aspectes docents, com ara el desenvolupament i la tutorització de treballs de fi de grau i de màster i contempla la participació d’estudiants en el programa ABB Challenge per dissenyar solucions innovadores vinculades a l’energia, l’automatització i la digitalització industrial.

Igualment, contempla que els estudiants de l’ESEIAAT puguin fer pràctiques a ABB i que la companyia imparteixi seminaris professionals a la nova aula.

De la mateixa forma, es potenciarà la presència de la dona als estudis d’Enginyeria Elèctrica. Per això, la UPC i l’empresa, tutoritzaran treballs de fi de grau d’algunes alumnes i enginyeres professionals de la companyia aportaran la seva experiència com a referents femenins en aquest àmbit professional.

Més de 600 estudiants se’n beneficiaran

Si bé es cert que la nova aula és especialment rellevant pels alumnes que cursen Enginyeria Electrònica, també se’n podran beneficiar la resta d’estudiants del campus de Terrassa de la UPC. “L’electricitat és una assignatura transversal al nostre centre”, ha apuntat Romero que ha assenyalat que “tots els estudiants de la casa fan alguna assignatura en aquest laboratori”. L’investigador indica que cada curs passaran per l’aula prop de 600 joves.

Nou comentari