“El temps lliure fora de l’escola es pot convertir en el temps de les desigualtats entre infants”, ha subratllat la tinenta d’alcalde de Cicles de la Vida, Teresa Ciurana. Des del govern de Terrassa consideren que cal fer un pas més per assegurar que tots els nens i nenes de la ciutat tenen accés a activitats extraescolars de qualitat, i per això es duen a terme un conjunt d’accions amb l’objectiu d’afavorir “l’èxit educatiu” i la “igualtat d’oportunitats”. 

I és que les dades mostren que el % d’alumnes amb risc de fracàs escolar és sis vegades més alt per aquells que provenen de famílies socioeconòmicament vulnerables. I que aquesta desigualtat es troba en bona mesura fonamentada per les dificultats d’accés a activitats extraescolars i estudis postobligatoris. “Hem d’enfortir el sistema educatiu local, connectant les escoles amb les entitats de lleure, museus, biblioteques, centres esportius… Hem de dedicar més recursos municipals per garantir que tota la població pot accedir a aquesta formació no obligatòria”, ha recalcat Ciurana. 

Per fer-ho, s’invertirà una mica més de 600 mil euros aquest 2022 en diverses mesures vinculades a l’especialització del sistema educatiu i ampliació d’oferta d’extraescolars. Una inversió que compta també amb el finançament del Pla de Millora d’Oportunitats Educatives del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i del Ministeri d’Educació i Ciència.

Els eixos on es posa la mirada

S’aposta per tres grans eixos en els quals es focalitzarà l’esforç:

La universalització de l’educació entre 0-3 anys. Aquest anunci del Govern de la Generalitat es veu amb bons ulls des de l’Ajuntament, ja que es considera “un pilar fonamental per a l’equitat educativa”. En la mateixa línia, en l’àmbit local, afirmen que s’ha avançat en l’accés a l’escola bressol amb el canvi de tarificació social i l’ampliació del dret al menjador per a totes les criatures.

La universalització de l’educació fora de l’escola. L’objectiu per al pròxim mandat és garantir que tots els alumnes de cicle superior de primària puguin accedir a extraescolars de qualitat, amb itineraris especialitzats. D’aquí sorgeix el passaport Edunauta, el projecte de patis oberts, el programa +Estiu o la prova pilot contra l’absentisme al Districte 7. 

Posar èmfasi en els ensenyaments musicals, artístics i tecnològics. Per això s’ha optat per una progressiva descentralització de les escoles municipals de música i d’arts i disseny, a través de diferents programes que vinculen els centres amb escoles públiques. Una de les novetats és que els centres educatius puguin oferir programes estables de ciència, tecnologia i robòtica en horari extraescolar. I a aquí també es troba l’estratègia d’especialització dels programes educatius per fer-los més atractius a les famílies, com les Magnet al Nicolau Copèrnic o el programa d’art a l’escola Auró o de dansa a l’escola França (que s’iniciarà properament). Els patits oberts especialitzats també és una de les apostes que es reforçaran, després de la bona experiència del hip-hop a l’Egara (aviat s’hi afegirà el flamenc).

A més de totes aquestes accions també està previst reforçar el programa de mentoria social. “Està demostrat que les tutories, acompanyaments i vincles entre alumnes i escola tenen efectes positius en l’èxit educatiu”, ha recalcat Ciurana. Aquest 2020-21 es van dur a terme 270 accions que van beneficiar més de sil mil alumnes, i s’espera que aquest nou curs aquest benefici es pugui estendre a molts més.

Nou comentari