MónTerrassa
Simulacre d’incendi en un tren d’FGC a l’estació de Terrassa Nord
Simulacre d’incendi en un tren d’FGC a l’estació de Terrassa Estació del Nord | Marcel Marsal

!--akiadsense-->

Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), en col·laboració amb Renfe i Adif, han organitzat aquesta passada matinada un simulacre d’incendi en un dels vagons d’un tren de la línia Barcelona-Vallès al túnel entre les estacions de Vallparadís Universitat i Terrassa Estació del Nord. A l’exercici s’han realitzat les tasques d’extinció del foc, assistència als ferits i evacuació de tots els passatgers tant del tren com de l’andana cap a l’exterior de l’estació.

L’exercici s’ha iniciat quan el maquinista ha detectat fum dins d’un dels vagons del tren, i ràpidament ha avisat al Centre de Comandament d’FGC. El tren no ha pogut continuar la marxa i ha quedat aturat dins el túnel prop de la galeria 6. En el tren hi viatjaven una quarantena de passatgers, alguns dels quals han resultat ferits.

El Centre de Comandament de la línia Barcelona-Vallès, seguint el protocol que marca el seu Pla d’Autoprotecció (PAU), ha trucat al telèfon d’emergències 112 de Catalunya i al Centre d’Emergències de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat), i ha activat els recursos propis necessaris per fer front a l’emergència.

Els passatgers del tren han començat l’evacuació cap a la sortida més propera i segura, seguint les instruccions del maquinista i del personal d’FGC (megafonia, etc), i els usuaris de l’estació també han evacuat la zona seguint les indicacions del personal d’estacions.

Els Bombers de la Generalitat hi han treballat amb 11 vehicles i un total de 37 bombers. Les seves tasques han consistit en sufocar l’incendi i fer el salvament de les persones que han quedat atrapades a l’interior del comboi, immobilitzant els ferits i fent-ne l’extracció fins a zona segura, on finalment han pogut ser atesos per personal del SEM.

A més, el simulacre ha servit als Bombers de la Generalitat per avaluar els paràmetres i maniobres en l’actuació en un servei d’aquestes característiques: consums d’aire, autonomia dels equips, resistència dels bombers en el trasllat de víctimes, maniobres d’immobilització de víctimes en espais de difícil accés,…En tots aquests paràmetres, Bombers coneix quines són les seves possibilitats de salvament i rescat en cas que es produeixi un incendi d’aquestes característiques.

En aquest simulacre s’han tornat a avaluar tots aquests paràmetres, però en aquest cas, s’ha disposat d’un carretó portàtil que Bombers ha instal·lat a les vies de ferrocarril, cedit per FGC, i que ha permès ser molt més àgils en totes aquestes maniobres.

El Sistema d’Emergències Mèdiques SEM ha donat assistència sanitària “in situ” als afectats, estabilitzant-los i distribuint-los per tal que rebessin assistència hospitalària en cas de requerir-ho, posant en pràctica els protocols creats pel Grup de treball d’Incident de Múltiples Víctimes (IMV) del SEM.

La seva primera tasca ha estat establir una Àrea Sanitaria, d’acord amb el responsable del Centre de Comandament Avançat (CCA), posteriorment s’ha procedit a classificar, estabilitzar i evacuar els ferits de diferents gravetats, així com coordinar el trasllat dels accidentats i organitzar la infraestructura de recepció hospitalària. Per atendre l’emergència, el SEM ha desplaçat al lloc de l’incident una ambulància de Suport Vital Avançat amb metge, infermer i Tècnic en Emergències Sanitàries (TES), dues ambulàncies de Suport Vital Avançat amb infermer i un TES, cinc unitats Suport Vital Bàsic amb dos TES a cadascuna i 1 Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR) amb metge i TES. Aquest desplegament de recursos ha suposat la mobilització de més de 20 professionals del Sistema d’Emergències Mèdiques.

Per la seva banda, els efectius de l’ABP de Terrassa dels Mossos d’Esquadra i de la Guàrdia Urbana de Terrassa han controlat els accessos a l’estació i han garantit l’arribada dels serveis d’emergències. Els Mossos també s’han coordinat amb el personal de seguretat de FGC per facilitar l’evacuació dels passatgers afectats.

En un lloc segur a l’exterior s’ha instal·lat el Centre de Comandament Avançat (CCA) de l’emergència, en el qual s’hi han desplaçat membres de tots els cossos implicats en el simulacre i personal d’FGC per coordinar totes les actuacions.

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha participat a l’exercici amb 3 comandaments de guàrdia que han constituït el Comitè de Crisi que ha actuat com a Cap d’Emergència; el personal de torn de nit del Centre de Comandament Integrat de Rubí; 1 supervisor desplaçat al lloc de l’emergència per actuar com a Cap d’Intervenció; 1 maquinista del tren afectat i 1 agent d’estació a Terrassa Estació del Nord. A més, s’han activat 6 tècnics de manteniment de diferents especialitats (catenària, subcentrals i baixa tensió) que han donat recolzament a les tasques d’intervenció.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa