Interior de l'establiment del KFC
Interior de l'establiment del KFC
3′

Societat

Un restaurant de Terrassa a un client: “Aprengui a parlar espanyol”

L'usuari ha denunciat que no podia canviar d'idioma a català a l'hora de fer una comanda de menjar

Un restaurant d’una cadena de menjar ràpid de Terrassa ha demanat a un client que “aprengui a parlar espanyol” després que aquest denunciés no poder escollir ser atès en català a l’hora de fer una comanda. Així ho ha denunciat un usuari que ha anat a comprar en un establiment ubicat al centre comercial de l’avinguda del Vallès, i en fer la comanda, no hi havia l’opció de la llengua catalana. El client va escriure una queixa al local a través d’Internet, al que el propietari va respondre que no tenia l’obligació de tenir l’opció de ‘català’ i que aprengués a parlar en castellà.

Es tracta d’un local de cadena de menjar ràpid ubicat al carrer d’Extremadura, al centre comercial de l’avinguda del Vallès. La queixa ha vingut de l’usuari Ramón Escudé, qui el passat cap de setmana va visitar l’establiment per comprar pollastre. Escudé es va endur una sorpresa quan no veure que el kiosk per fer comanda de menjar no donava opció a canviar d’idioma a català, i va expressar la seva queixa al local a través de les ressenyes de Google.

La resposta del propietari: “Aprengui a parlar espanyol”

“El kiosk per fer comanda de menjar no dóna opció a canviar idioma a català”, va comunicar el client. En veure aquest comentari, el propietari de l’establiment va respondre: “No tenemos la obligación de tener el catalán, puede usted a aprender a hablar Español“. L’usuari va publicar aquesta resposta a les seves xarxes socials expressant que la seva ressenya no els hi havia agradat gaire, i no va quedar exempta de reaccions. Minuts més tard, les ressenyes de Google de l’establiment es van omplir de comentaris denunciant que discriminaven el català.

Un “error tecnològic”

Algunes hores més tard, la resposta del propietari havia desaparegut i l’usuari va rebre una segona resposta al seu comentari. “Moltes gràcies per informar-nos del que ha succeït. Ha estat un error tecnològic, ja que el menú de l’opció en català s’ofereix a tots els nostres restaurant de Catalunya. Hem procedit a solucionar-ho immediatament, i ja es poden utilitzar el quioscos amb normalitat. De nou, gràcies i salutacions”.

Comentaris

  1. Ricard juny 21, 2022 | 11:38
    KFC ja va fer una paròdia del President de la Generalitat via xarxes socials que no venia al cas, tret de que va demostrar un despreci pel nostre màxim representant polític... La propietat de la filial espanyola és coneguda pels lligams amb el racisme castellà. Tothom té dret a consumir on vulgui. Per això jo recomano sel·leccionar allà on es va, en bancs, empreses energètiques, restaurants, empreses de telecomunicacions o companyies d'aviació. Desgraciadament és ple d'empreses on els catalans som vistos com a sers inferiors a d'altres.
  2. fat boy juny 21, 2022 | 17:47
    Resposta: Doncs fiqui's el seu pollastre pel recte.
  3. Ramon juny 21, 2022 | 17:52
    Cap català tindria que visitar aquest establiment, i tot solucionat.
  4. JordiP juny 21, 2022 | 20:33
    Anava a dir que l'establiment de FKC a Barcelona on compro de tant en tant sí que té les opcions de compra en català. Els paràgrafs finals m'han estalviat la feina. En qualsevol cas, els botiguers no tenen la mateixa obligació que els funcionaris d'atendre en català el ciutadà que així ho desitgi (buenu, buenu, de vegades costa una mica). La reacció per a tractar de corregir aquest despreci per la llengua nacional de Catalunya és la ignorància: se li fa el boicot i ... marchando. De tota manera, he comprovat que la gran majoria de depenent(e)s de KFC són sudamerican(e)s i molt poquet(e)s el parlen; de fet, mol(e)s responen en castellà però sostenen la conversa si els parles en català. Ara bé, el franquiciat aquest de Terrassa no es mereix ni un sol client catalanófon: igual és seguidor del fatxoïde aquell.
  5. Midu juny 22, 2022 | 15:39
    El que havia de desaparèixer no era la resposta de l'encarregat o qui fos, sinó aquest mateix de la plantilla. Es tingui les idees que es tingui, hi ha moltes maneres de respondre a una queixa. Si s'és una mica persona, un es mossega la llengua (o els dits a l'hora de teclejar) i respon amb elegància, empatia, amabilitat, etc. Si no ho fa perquè no suporta la idea de ser fals, el problema el té ell.
  6. Eduard Roca Candàliga juny 22, 2022 | 23:32
    Bones i si nosaltres a nen a fora de catalunya, siguent catalans, hem de parlar en espanyol, o sigui en castellar com si fóssim castellans ho espanyols, i en canvi en quant venen ells a Catalunya els hem de parlar en castellar, perquè si no no ens entenen, nosaltres sabem català i castellà la majoria de catalans, i fem l'esforç de atendre'ls bé, quant venen a Catalunya i els parlem Espanyol, i en canvi quant anem a Espanya, ni ens entenen el català i hem de parlar en Castellar. Lo mínim que podrien fer els que han vingut a treballar a Catalunya al menys seria entendré el català, si no es en un o dos mesos, que sigui en poc més de temps, jo estic tip d'una persona de fora de catalunya, que fá més de tres anys, quasi quatre que l'hi demanes alguna cosa en català i respon "que me has dicho" i l' hi has de demanar en Castellar, m'hi he trobat al meu poble i a molts altres, això és molt penòs i també que la magòria de bars restaurants siguin d'estrangers, hem fa molta pena, no tinc res contra ells, però vaja ja són masses, ara actualment costa bastant si no es al teu poble i ciutat trobar un bar o restaurant que siguin Catalans.
  7. Barsaluní juny 24, 2022 | 15:32
    Ha, ha! Per aquí llegeixo alguns comentaris dels que fèiem a Barcelona ciutat pels volts dels anys 80. De la mateixa manera que va passar allà, aquí deixareu de fer-los d'aquí uns lustres. I senyor Roca, li diria moltes coses però em limitaré a unes poquetes: No tothom que porta anys o decennis a Catalunya parlant només en castellà és algú que hi ha vingut: També n'hi ha de nascuts aquí que ho fan. D'altra banda, si en un comerç no l'entenen o no l'atenen quan hi parla vostè en català, té tota la llibertat del món i tot el dret a demanar que cridin l'encarregat o algú que el pugui entendre o bé a demanar fulls oficials de reclamació. Així com a girar cua. Tornant a canviar de tema: Per què creu que hi ha tants cambrers o propietats de bars estrangers? Ho ha investigat una miqueta? D'altra banda, quan va a menjar a restaurants "catalans"... ha vist o preguntat d'on són els cuiners? Ja li dic jo que n'hi ha de xinesos, sud-americans i de molts altres països (em refereixo a l'origen d'ells o dels seus pares o dels seus avis). He de parar d'escriure que tinc pressa; Bon cap de setmana.
  8. Barsaluní 2 juny 25, 2022 | 21:06
    1) NINGÚ està obligat a parlar català a Catalunya. 2) Ni tan sols a entendre'l. 3) Si us plau, deixin d'esperar que els altres es comportin com vostès desitgen que es comportin. 4) Si algú s'ofen o se sent insultat, menyspreat o poc respectat quan no l'entenen en català, que s'ho faci mirar perquè el problema el té ell (si altres persones no se senten així, resulta obvi que es tracta d'una qüestió personal). Que es pregunti què és el que li molesta i per què. I si us plau, que doni als altres la LLIBERTAT d'actuar com ho fa. Sigui per mandra, manca de ganes, manca de temps, desinterès, mala llet, desconeixement, incultura, intenció de ferir o el que sigui. MENYS ORGULL, MÉS EMPATIA I MÉS RELAXAMENT GENERAL, coi!
    • Montse Corella juny 27, 2022 | 16:32
      Això no és així; sí que tens el DEURE d'entendre'l. Altrament, estaries obligant a l'altre a canviar de llengua per entendre-us i, aquí, cadascú ha de poder parlar amb la llengua que li doni la gana
      • Barsaluní 2 juny 28, 2022 | 17:09
        Estimada Montse, tots sabem què ens agradaria, però enlloc posa que algú estigui obligat a entendre el català. Si fos obligatori no el deixarien passar per les fronteres i aduanes, no troba? De la mateixa manera, quan jo vaig estar per la zona de Txèquia fa 40 anys, no rascava bola de txec, i amb la gran majoria (de restauradors, comerciants, etc.) ens enteníem amb gestos, expressions i, si calia, dibuixos. I absolutament ningú se sentia ofès. Si no parles català a Catalunya NO estàs obligant a ningú a fer res (però d'on traieu aquestes idees?!). De fet, la persona a qui et dirigeixes et pot dir lliurement: "Mira, em sap greu però no et puc atendre perquè no sé què vols". Jo també preferiria que tothom em parlés en català, però quan no és així no ho considero una ofensa, insult, menyspreu, ni ho transformo en res de res. La naturalitat i l'estat d'ànim positiu em duen molt més lluny a la vida que altres opcions. NINGÚ l'obliga a vostè a deixar de parlar en català. Si ho fa és PERQUÈ VOL o perquè VOSTÈ MATEIXA se sent obligada a fer-ho. Per allò que vostè considera educació, respecte o el que sigui, però és una decisió única i exclusivament seva.
    • Marta Llosa juny 27, 2022 | 16:35
      No estàs obligat a parlar-lo, però sí que tens el deure d'entendre'l
    • FRAN BCN juny 28, 2022 | 14:43
      El què mai aguantare és a un maleducat prepotent. Em considero home educat i tolerant però hi han límits..
  9. Montserrat juny 26, 2022 | 17:32
    T'acabes de retratar
  10. Marian juny 28, 2022 | 23:14
    También hay opciones como decir "Miri, si no li sap greu yo seguiré parlant català. Si vosté no m'entén, no sé què hi podem fer". Me refiero a los que no se nota o no dicen enseguida que acaban de llegar o están de paso. Este tipo de opciones me parecen totalmente válidas y de hecho pienso que contribuyen a hacer que los que no entienden el catalán se planteen si no les interesaría hacer un esfuercito. De hecho opino que si lo hicieran saldrían ganando tanto ellos como los demás.

Nou comentari