Maria Garcia, portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, a Barcelona, el desembre del 2019
Maria Garcia, portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, a Barcelona, el desembre del 2019 | ACN

!--akiadsense-->

A l’espera que entri en vigor la Zona de Baixes Emissions el pròxim 1 de gener, cada vegada són més les veus d’entitats ecologistes i experts que reclamen la introducció d’un peatge urbà o taxa anticontaminació. És el cas de la Plataforma de la Qualitat de l’Aire, que considera que el peatge és “l’única mesura que ha funcionat a les ciutats europees per reduir el trànsit”. Així ho expressa en declaracions a l’ACN la seva portaveu Maria Garcia, que cita com en el cas d’Estocolm “es va reduir en un 30% des del minut 0 tant el trànsit com les emissions”.

En una línia similar s’expressa el professor del Departament d’Economia a la URV i consultor de la UOC Ricardo Flores, que veu com una “alternativa millor” a la ZBE el peatge de congestió. En els darrers mesos tant la Generalitat com l’Ajuntament de Barcelona han deixat la porta oberta a la mesura però prefereixen concentrar-se ara en el funcionament i els efectes de la ZBE.

Segons Maria Garcia, les ciutats europees que han aplicat mesures similars a la ZBE no han aconseguit resultats perquè les etiquetes (en aquest cas de la DGT) “no assenyalen les emissions reals ni el volum de trànsit que s’ha de reduir”. En aquest sentit, defensa que amb el peatge es dissuadeix més l’ús del vehicle i s’aconsegueix el xip que “arrencar el motor és el que contamina”. En qualsevol cas, des de la plataforma creuen que els vehicles d’alta ocupació (amb tres o més ocupants) no l’haurien de pagar.

Les ZBE, una mesura “regressiva”

Flores afirma que els peatges, i les polítiques econòmiques basades en preus, contra les polítiques basades en quantitats, com és la ZBE, “són mesures més eficients en general”. El professor de la URV defensa que el peatge urbà és més equitatiu mentre que les zones de baixes emissions són més regressives “perquè la gent que té cotxes nets és qui té, clarament, un major nivell de renda que la gent amb cotxes antics”. “Crida l’atenció que governs locals que se suposa que són d’esquerres estiguin defensant una mesura profundament regressiva i que va en contra de la gent amb menys capacitat econòmica”, rebla.

Flores argumenta que pagar per utilitzar un servei que abans era gratuït –en aquest cas seria accedir a Barcelona– fa replantejar el comportament i actua com a “fre a l’hora d’abusar-ne” i assenyala que, si es reduís la congestió, els conductors que paguessin per entrar amb el cotxe a la ciutat ho farien en unes condicions de més qualitat i, a més, estalviarien en combustible, que té uns impostos elevats.

Els treballadors del Vallès, principal perjudicats

La portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire també veu el peatge urbà com una mesura menys regressiva que una discriminació pel tipus de vehicle. “El que s’ha de fer és desincentivar-ne l’ús”, destaca Garcia, que recorda que el 23% dels desplaçaments a l’àrea metropolitana de Barcelona són en vehicle privat. En aquest sentit, recalca que utilitzar el vehicle privat “està molt associat al poder adquisitiu, a tenir pàrquing o flexibilitat horària” mentre que la resta utilitza el transport públic.

Per la seva banda, l’expert de la UB assenyala que si bé les persones més perjudicades pel peatge urbà serien les de renda alta, que utilitzen més el cotxe, també ho podrien ser les de renda mitjana o baixa. Frago apunta que la gent de rendes altes pot assumir el pagament d’un peatge urbà amb més facilitat i que trobarien avantatges a l’hora d’utilitzar el cotxe, ja que les vies es descongestionarien. Posa l’exemple de conductors provinents de municipis on les rendes són superiors a la mitjana, com Sant Cugat del Vallès, Matadepera (Vallès Occidental) o Tiana (Maresme), i que treballen al centre de Barcelona o als districtes financers.

Per contra, creu que podria perjudicar les classes mitjanes o baixes treballadores que viuen al Vallès però tenen la feina a Barcelona i necessiten el vehicle cada dia per arribar-hi.

Nou comentari