MónTerrassa
Oriol Contreras: “Competim més de 1000 equips d’arreu del globus”
  • CA
Oriol Contreras té 20 anys, nascut i vivint actualment a Terrassa.
Oriol Contreras té 20 anys, nascut i vivint actualment a Terrassa. | cedida

!--akiadsense-->

Oriol Contreras té 20 anys, nascut i vivint actualment a Terrassa. Té una germana petita i treballa com a monitor d’una extraescolar de robòtica per a estudiants des de sisè de primària fins a quart de l’ESO. Estudia el Grau d’Enginyeria Electrònica i Automàtica industrial a la UPC ESEIAAT i va començar a formar part d’UPC ecoRacing fa més o menys un any.

Per qui no ho conegui, que és UPC ecoRacing?

UPC ecoRacing és una associació d’investigació tecnològica associada a la Universitat Politècnica de Catalunya, més concretament a l’ESEIAAT. Som un grup d’estudiants que cada any dissenyem i fabriquem un monoplaça elèctric de competició per competir a la Formula Student.

Perquè li va interessar per UPC ecoRacing?

Vaig voler començar a formar part del projecte just en entrar a la universitat. Em va anar arribant informació sobre l’existència d’un grup d’estudiants que dissenyava i fabricava un vehicle cada any amb les seves pròpies mans, i vaig pensar, no és increïble? Per aquesta raó em vaig anar interessant de mica en mica fins a formar-ne part.

Va començar a formar part del projecte en el seu primer any de carrera?

Vaig decidir esperar a passar el primer any de carrera, i just acabar, no vaig dubtar ni un instant en començar a formar part d’UPC ecoRacing.

Un cop entrar a l’equip, on va començar a treballar?

Dins l’equip tenim dos grans grups, departaments tècnics, on tindríem dinàmica, xassís, aerodinàmica, electrònica i tren de potència, i els departaments de gestió, màrqueting, logística i comptabilitat. Dins l’equip busquem que tot integrant acabi amb una formació multidisciplinària, per a aconseguir-ho, l’equip està gestionat de tal manera que tothom formi part d’un departament tècnic i d’un de gestió. Jo vaig començar a electrònica i màrqueting.

Segueix formant part d’electrònica i de màrqueting? O forma part d’un altre departament?

Dins l’equip tenim la filosofia que tothom ha d’estar còmode on treballa, i si no hi està perquè no li acaba d’agradar la feina que es fa en el seu departament, sempre es pot canviar a un altre. En el meu cas, he decidit mantenir-me tant en electrònica com a màrqueting, però a la vegada també començar a formar part del departament de tren de potència. Ara ens agradaria centrar-nos en experiències que hagis obtingut a l’entrar l’equip.

Al començar a treballar a UPC ecoRacing ha conegut noves persones, quina relació té amb els integrants de l’equip?

Coneixes gent que comparteixen la teva passió per l’enginyeria i la competició automobilística, per aquesta raó, és molt fàcil tenir una amistat amb ells. Dins l’equip intentem mantenir una bona relació entre tots, ja que sabem que si estàs còmode amb tothom, treballes millor i podem arribar a objectius tots junts.

A part de conèixer gent que comparteixi les seves motivacions, que li aporta el projecte?

A part d’una formació tècnica avançada sobre l’especialitat que decideixis dins l’equip, et serveix sobretot per aprendre a organitzar-te tot tu mateix. Amb el fet d’haver de contactar amb empreses per a aconseguir material, diners, etc. També anar a esdeveniments, com per exemple: l’Automobile, el saló de l’ensenyament, YoMo, etc. Tot això per poder conèixer altres empreses del sector, i fer nous contactes en aquesta àmplia indústria. Això t’assegura que t’acabes formant en molts més àmbits a part dels tècnics, desenvolupant i adquirint les anomenades soft skills, assegurant una molt bona preparació pel futur.

Cada any dissenyen i fabriquen un vehicle elèctric de competició, per a competir a on?

Participem a la Formula Student, la competició d’enginyeria per excel·lència a nivell universitari en la que competim més de 1000 equips d’arreu del globus, formats per diferents universitats, els quals treballem per a arribar al cim de la innovació tecnològica. Cada estiu anem a competir per tota Europa. Enguany hem competit a 4 competicions internacionals, sent el primer equip de l’estat en fer-ho.

I en quins països van competir?

Vam començar a Holanda al famós circuit d’Assen, seguidament ens vam desplaçar cap a Hongria on vam competir al circuit de proves de Zalazone. Ja cap a la segona part de l’estiu, vam viatjar cap Alemanya on vam córrer al circuit d’Hockenheimring, un cap de setmana després del mundial de Formula 1, i com a última parada de l’estiu, vam mesurar-nos als millors equips del món al circuit de Catalunya a Montmeló.

Amb quines experiències es quedaria d’aquest estiu?

La veritat és que amb tot l’aprenentatge fet aquests últims mesos, ja que anar a competicions i conèixer gent de diferents equips, podent comentar i discutir les diferents solucions que has arribat en el teu disseny, és una experiència única, ja que et fa veure diferents perspectives i així formar-te d’una manera més interessant. També veure avaluat tot el teu any de treball per jutges experts en el sector, a la vegada que t’ensenyen noves vies per millorar el rendiment del teu vehicle, és una experiència que no canviaria per res en el món.

I com veu la temporada que tenen per davant?

Fa un mes i mig vam començar el disseny del nou vehicle elèctric per la temporada 2019-2020, simultàniament amb els primers passos per desenvolupar el disseny del primer vehicle autònom d’UPC ecoRacing per l’any 2021. Tenim moltes ganes de continuar endavant amb el projecte un any més i veure on som capaços d’arribar com a equip.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa