Aquesta imatge de l’Arxiu Municipal ens mostra una part de Terrassa que ha canviat molt. Hi ha alguns elements que permeten situar-la. No és massa difícil, tot i que ara no té res a veure. Doncs sí, la zona de l’estació de Renfe Nord, ara plena d’edificis, amb les vies soterrades i amb un gran parc.
La seva arribada del tren a Terrassa fa ara tot just 166 anys
La línia va ser construída per la Companyia del Ferrocarril de Saragossa a Barcelona. El 1852 fou autoritzada la seva construcció mitjançant concessió. Les obres es van iniciar amb gran lentitud i no va ser fins a l’11 de febrer de 1855 que es va inaugurar el primer tram des de Montcada i Reixac fins a Sabadell. El dia 1 d’abril de 1860 es va inaugurar el tram fins a Lleida, essent la primera línia que unia dues capitals catalanes. Finalment el 17 d’agost de 1861 el rei va inaugurar l’arribada a Saragossa fent íntegrament tot el trajecte.
Edifici històric de l’estació
Es tracta d’un edifici singular, format per un cos central de dues plantes i dues ales laterals simètriques respecte a l’anterior, d’una planta. Les cobertes són inclinades a quatre aigües i estan rematades en la seva intersecció per cresteries de ferro. L’edifici constitueix una fita visual en la confluència dels carrers que arriben radialment a la plaça.