MónTerrassa
El Govern projecta crear tres nous parks&rides a les estacions de Terrassa

El Govern projecta crear tres nous parks&rides a tocar de les estacions de Terrassa. Així ho ha anunciat aquesta setmana després que la Comissió de Territori de Catalunya hagi aprovat definitivament el Pla director urbanístic (PDU), amb el qual es pretén arribar a gairebé 15 mil noves places del que es coneix com aparcament d’intercanvi modal. La idea és ubicar aquests nous aparcaments a tocar les estacions ferroviàries o d’autobús interurbà, per facilitar d’aquesta manera l’ús del transport públic. Per això els estacionaments es contemplen en un radi màxim de 300-500 metres de l’estació. I compten amb l’avantatge que es podran habilitar en qualsevol règim de sòl (urbà, urbanitzable i no urbanitzable).

On s’ubicaran a Terrassa

A la nostra ciutat, el projecte contempla la construcció o rehabilitació de tres parks&rides. El primer seria totalment nou i s’ubicaria a la futura estació Terrassa Oest (La Maurina – Can Boada), que encara s’ha de construir. Així ja es contempla que la parada de la línia R4 tingui al seu costat una zona habilitada per deixar-hi els vehicles privats, bicicletes i patinets. Tindria una capacitat de 300 places. Per veure’l en acció però, caldrà esperar encara un temps relativament llarg.

Però no serà l’únic que està previst. De fet, els altres dos tot apunta que més que crear-los serà remodelar-los i adequar-los. Per una banda, estaríem parlant de l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Les Fonts. Tindria una capacitat també de 300 places i es complementaria amb diversos serveis de lloguer i restauració. S’entén que el més probable i tot apunta és que s’aprofiti la zona d’aparcament ja habilitada a l’altra banda de la riera, al costat de la zona esportiva. És un espai que actualment ja hi caben més de 200 cotxes i està pavimentat. Si fos així, s’hauria de dur lleus adaptacions, tant en senyalització com també en seguretat.

I el tercer projectat seria a l’estació de Renfe de Terrassa Est. En aquí es contempla un parks&rides d’entre 100 i 300 places. No resulta complicat imaginar-se on podria ser, tot i que hi ha diverses opcions. La primera i més senzilla, que evitaria fer obra, seria aprofitar l’actual zona d’aparcament, ubicada just al costat de les vies. La segona, seria ampliar-lo amb una pastilla extra, ja sigui de l’altra banda de les vies o la zona on es troba actualment el pipican.

A la nostra comarca, també es preveuen nous parks&rides a les estacions de Viladecavalls (Renfe), Rubí Centre (FGC), Sant Quirze del Vallès (FGC), Castellbisbal (Renfe), Cerdanyola-Universitat (Renfe), Sabadell Sud (Renfe), Sant Cugat (Renfe), Hospital General (FGC), Valldoreix (FGC), Les Planes (FGC), Baixador de Vallvidrera (FGC), Mira-Sol (FGC), Rubí (Renfe), Barberà del Vallès (Renfe), Cerdanyola (Renfe), Montcada Bifurcació (Renfe) i Montcada-Mollet (Renfe).

Quins serveis oferiran els parks&rides

El Pla director està redactat per l’ATM Barcelona, i per aquest motiu es té present que formi part de l’àmbit del sistema tarifari integrat. Quant a les edificacions que es puguin construir als aparcaments, el seu disseny haurà de ser coherent amb el de l’entorn urbà més immediat i haurà de tenir en compte el paisatge i les condicions ambientals de l’indret. El Pla vetlla per la sostenibilitat ambiental establint directrius en aspectes com l’ús de paviments permeables, elements vegetals, estalvi d’aigua, recollida separada de l’aigua d’escorrentia o energies renovables.

Quant als usos que tindran, el principal, com és lògic, serà l’estacionament i vigilància dels vehicles privats -principalment usuaris del transport públic-. Però també hi haurà espai reservat per a d’altres serveis a la mobilitat: flotes de cotxes i motos per compartir, lloguer de vehicles i bicicletes, recàrrega de vehicles elèctrics, box o caixes de seguretat per a guardar vehicles de mobilitat personal i centres de petites de reparacions.

Pel que fa als serveis a les persones, els parks&rides podran oferir restauració i petites botigues de primera necessitat. Igualment, en aquells aparcaments més cèntrics, es podran ubicar punts de dipòsit de paquets i de mercaderies, facilitant així als compradors la seva recollida en anar o tornar del transport públic i descongestionant la logística en el seu darrer tram de distribució.

Park&Ride en funció de la capacitat de places

Segons el nombre de places aproximat que podrà tenir cada park&ride, el PDU els assigna diferent classificació:

41 punts d’intercanvi modal principal (classificació SFXp), amb més de 300 places cadascun:

FGC: Igualada, Les Fonts, Martorell-Enllaç, Quatre Camins, Rubí Centre, Sant Boi de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Quirze del Vallès, Santa Coloma de Cervelló.

Renfe: Blanes, Calafell, Calella, Cardedeu, Castellbisbal, Castelldefels, Cerdanyola-Universitat, Cubelles, Cunit, el Prat de Llobregat, el Vendrell, Gavà, Gelida, Granollers Centre, Llinars del Vallès, Manresa, Martorell, Mataró, Mollet-Sant Fost, Montcada Bifurcació, Montgat, Montgat Nord, Montmeló, Santa Maria de Palautordera, Sabadell Sud, Sant Celoni, Sant Cugat del Vallès, Sant Sadurní d’Anoia, Sant Vicenç de Calders, Terrassa Oest, Viladecans, Vilanova i la Geltrú.

35 punts d’intercanvi modal secundari (SFXs), amb entre 100 i 300 places cadascun:

FGC: Abrera, Colònia Güell, Hospital General, Manresa-Alta, Martorell-Central, Molí Nou-Ciutat Cooperativa, Olesa de Montserrat, Pallejà, Sant Esteve Sesrovires, Valldoreix, Volpelleres.

Renfe: Arenys de Mar, Balenyà-Tona-Seva, Barberà del Vallès, Caldes d’Estrac, Centelles, Cerdanyola del Vallès, el Masnou, Granollers-Canovelles, Gualba, l’Arboç, Lavern-Subirats, les Franqueses-Granollers Nord, Mollet-Santa Rosa, Montcada-Ripollet, Parets del Vallès, Premià de Mar, Rubí, Sant Andreu de Llavaneres, Sitges, Terrassa Est, Tordera, Torelló, Vic, Viladecavalls, Vilassar de Mar.

26 punts d’intercanvi modal complementari (SFXc), amb menys de 100 places cadascun:

Estacions d’autobús interurbà: A5-Premià de Dalt, D2.2-La Palma de Cervelló, D3.6-Vallirana, A1-Alella, B1.1-Bigues i Riells, B3-Lliçà d’Amunt, C1.1-Caldes de Montbui, C2.2-Palau Solità i Plegamans, D3.3-Cervelló, Polinyà.

FGC: Les Planes, Sant Vicenç-Castellgalí, Baixador de Vallvidrera, Capellades, la Beguda, Mira-Sol, Piera, la Pobla de Claramunt.

Renfe: Balenyà-Els Hostalets, el Papiol, Hostalric, les Franqueses del Vallès, Maçanet-Massanes, Manlleu, Riells i Viabrea-Breda, Sant Vicenç de Castellet.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa