Motor dièsel centenari, dels pocs que queden en funcionament al món
Motor dièsel centenari, dels pocs que queden en funcionament al món | mNACTEC

!--akiadsense-->

El Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), a través de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, ha adquirit un singular motor dièsel conservat a l’antiga colònia tèxtil de Cabrianes, a Sallent (Bages). Aquest motor centenari, utilitzat per generar corrent elèctrica a l’antiga fàbrica Berenguer de Cabrianes, va ser recuperat i posat de nou en funcionament, ja fa uns anys, per dos experts europeus en motors industrials.

Després de gairebé dos anys de negociacions entre el mNACTEC i la propietat holandesa del motor, a fi d’evitar-ne la marxa de Catalunya o la desaparició, finalment s’ha pogut mantenir l’objecte en el seu lloc de funcionament original. Es tracta d’un motor dièsel estacionari que va ser fabricat l’any 1920 a Estocolm (Suècia) per la casa Atlas Polar Engine. Tot i que inicialment va ser plantejat com a motor marí, la seva adquisició per part de Manufacturas Berenguer el va portar a Cabrianes el mateix any 1920. Inicialment, una turbina al costat del riu proporcionava corrent elèctric a aquestes instal·lacions, però quan es volia més potència es recorria a l’acció del motor per fer anar el generador elèctric. És una funció de complement que va desenvolupar durant dècades fins arribar a l’època de màxima utilització, a mitjan segle XX, moment en què l’ús d’aquest motor va anar caient en desús a mesura que ja es podia comprar directament l’energia elèctrica a les empreses subministradores.

Més enllà de l’antiguitat, aquest motor té la singularitat de ser un dels pocs exemplars coneguts amb model de compressor de sis cilindres que encara queden en funcionament arreu del món, ja que els següents que es van fabricar ja hi incorporaven una bomba d’injecció. També destaca per les seves grans dimensions, amb 6 metres de llargada i 4 d’alçada, i unes 40 tones de pes, i alhora incorpora un volant d’inèrcia de cinc tones i un diàmetre de 2,20 metres. Tot plegat fa d’aquest motor una extraordinària peça d’enginyeria i de la història industrial de Catalunya, de 300 cavalls de potència i que pot funcionar a 275 revolucions per minut.

La intenció del mNACTEC és dur a terme la conservació, restauració i posada en funcionament de forma regular del motor per, posteriorment i amb la col·laboració d’altres institucions, valorar-ne la viabilitat d’exhibició en visites concertades al lloc original, a l’antiga colònia tèxtil de Cabrianes. No obstant això, si no fos possible, es valoraria el trasllat del motor a la seu central del mNACTEC, a Terrassa, per poder oferir unes condicions millors d’accés, seguretat i exhibició pública.

Nou comentari