MónTerrassa
Boadas (Consorci): “Les altres malalties sembla que hagin desaparegut”
El doctor Boadas, a la dreta de la imatge amb la bata blanca

!--akiadsense-->

Jaume Boadas és el Director Assistencial del Consorci Sanitari de Terrassa, una institució que aquestes darreres setmanes s’ha vist trasbalsada per la pandèmia del Coronavirus.

Quarta setmana amb el coronavirus afectant directament l’Hospital de Terrassa. Com estan els ànims?

Des del Consorci Sanitari de Terrassa estem treballant sense pausa per seguir donant la millor atenció a la nostra població. S’han adaptat tots els recursos tant a nivell d’atenció primària com d’atenció hospitalària així com de professionals.

La pressió assistencial i la característica de la malaltia fa que s’hagin posat en marxa diferents accions per donar suport als professionals assistencials. Així el Comitè d’ètica del CST ha elaborat dos documents que són un marc ètic que pretén recollir les difererents consignes ètiques en les que es fonamenta la presa de decisions en aquest context d’ excepcionalitat i pandèmia. També l’equip de Psicologia del CST s’ha posat a disposició dels professionals per a donar suport psicològic en el moment que ho desitgin.

S’enfronta al repte més difícil de la seva història?

Aquesta és una situació que ha esdevingut sens dubte la més difícil per la que ha passat el Consorci Sanitari de Terrassa en els seus 30 anys d’història i el sistema sanitari del país.

El director del Clínic també deia aquesta setmana que mai s’havia afrontat a una crisi tan greu. Estaven prou preparats pel que se’ns venia a sobre?

El Sistema Sanitari Català compta amb uns professionals excel·lents, des de metges, infermeres, auxiliars, administratius, personal de neteja, personal de suport, etc. que han demostrat una gran capacitat d’adaptació a tots els nivells, adequant els espais, ajudant a Urgències, Unitats de Crítics, a plantes d’hospitalització i l’Atenció Primària, per donar resposta a un repte mai vist fins ara. Gràcies a la gran implicació i col·laboració de tothom, també de la societat civil, estem fent tot el possible per fer-hi front.

Què han après en aquestes setmanes?

Aquesta pandèmia ens ha ensenyat a adaptar-nos a les situacions a tots nivells. Totes les decisions que s’han pres s’han encaminat a millorar la capacitat de resposta davant aquest repte assistencial. L’activitat programada es manté la inajornable, com els tractaments d’hospital de dia oncològic, radioteràpia, controls d’obstetrícia, etc . Pel que fa als centres s’han alliberat i reordenat espais, equipaments i professionals per atendre la pandèmia.

Com estan les urgències?

Les urgències són un dels serveis que més està patint els efectes de la pandèmia amb una elevadíssima pressió assistencial, amb molts pacients greus que estan arribant en poc intervals de temps. Pràcticament, tots els pacients que hi acudeixen tenen patologies en relació al Covid-19. Les altres malalties sembla que hagin desaparegut, probablement degut a la intel·ligència de la població, que ha entès, que calia prioritzar l’atenció urgent als casos més greus, i també a la contenció que està fent l’Atenció Primària, donant més assistència als domicilis, residències i als Centres d’Atenció Primària.

En quin percentatge L’Hospital és un hospital Covid-19?

Actualment el 70% dels pacients ingressats tenen Covid-19

Si es confirmés aquest cert alentiment de nous casos, hauríem arribat al pic de contagis?

Penso que encara es aviat per dir-ho, les dades van oscil·lant cada dia, i hauríem d’esperar que hi hagués un alentiment persistent en uns dies per poder-ho afirmar. Sembla però que els efectes del confinament de la població es comencen a notar, de moment molt discretament.

Canviem de tema. S’ha decidit que gairebé cap pacient de l’hospital pot tenir acompanyant. Això genera angoixa entre els familiars. Quin és el seu missatge cap a les famílies?

Aquestes mesures són necessàries per mantenir la seguretat de pacients i familiars. S’han posat en marxa diferents accions de cara a poder acompayar als familiars i als pacients que es troben en aïllament. Quan un pacient es queda ingressat, es truca a la familia així com durant l’ingrés per informar del seu procés assistencial. L’equip de Suport Psicològic i d’Atenció al Ciutadà, gestionen un sistema de videotrucades entre pacients i famílies (algunes acompanyades per psicòlegs) en els casos que l’equip assistencial ho recomana. També s’ha organitzat un circuit per que els familiars puguin portar pertinences al pacient ingressat en aïllament.

Com està l’hospital a nivell de recursos materials i humans?

Des de Salut Laboral s’ha controlat els contactes directes dels 150 professionals que han sigut positius fins a la data d’avui, i s’ha determinat aïllament preventiu des de l’inici de la crisis de més de 300 professionals. Actualment resten 32 professionals en aïllament preventiu ja que la resta s’ha anat incorporant progressivament. La reordenació de dispositius i serveis ha fet que s’hagin incorporat professionals a l’hospital provinents d’altres dispositius del CST com els centres de primària, CAR de Sant Cugat etc.

Què ha arribat?

Pel que fa al material ens vam anticipar a l’arribada de la crisi fent comandes de material als diferents proveïdors. Malgrat tot, la situació ha complicat les entregues i ens hem anat adaptant segons necessitats. Agraïm especialment les donacions d’empreses privades i entitats publiques així com de la ciutadania que ens han facilitat material en moltes ocasions.

Fins a dia d’avui tenim tot el material necessari per donar atenció a la població i per proveïr als nostres professionals.

A banda que hi ha molt personal que treballa 12 hores ha crescut la força de treball? S’ha contractat gent?

Els professionals han mostrat en tot moment una molt bona predisposició a adaptar la seva activitat habitual o la seva jornada laboral en funció de les necessitats que han anat sorgint. Agraïm especialment la implicació de tots els treballadors del Consorci Sanitari de Terrassa, tant assistencials com de suport, per afrontar la pandèmia i donar assistència a la població.

Tot el personal que se l’havia de fer ja s’ha fet el test de detecció?

El servei de Salut Laboral s’ha adaptat a la necessitat actual incrementant els professionals i els espais per donar atenció als treballadors. Quan un professional presenta simptomatologia o és contacte estret es posen en marxa els protocols dictats pel Servei de Vigilància Epidemiològica del Departament de Salut.

Hi ha problemes amb els respiradors, sobretot tenint en compte les setmanes que vindran?

A l’Hospital de Terrassa s’han multiplicat per cinc els llits de crítics amb tot el material necessari per a aquest efecte. S’ha redimensionat l’espai de crítics, de semicrítics, els espais de reanimació quirúrgica amb els monitors i respiradors necessaris.

Es parla molt del Covid-19, però com es tracta a la resta de pacients? S’ha erosionat la qualitat assistencial de l’hospital?

L’atenció a les altres urgències i activitat inajornable es va mantenint igual. S’ha potenciat l’atenció no presencial, sobretot la telefònica, per poder fer seguiment de processos crònics, donar resultats de proves realitzades, per minimitzar l’atenció presencial, que es alguns casos es imprescindible, com per exemple, l’atenció a la gestació, les vacunacions pediàtriques, els tractaments de quimioteràpia i radioteràpia, el tractament d’algunes patologies cròniques que requereixen administració de medicaments endovenosos o injeccions locals, etc. També s’ha potenciat molt l’atenció al domicili dels pacients crònics i a les residències de gent gran. Si la situació epidèmica s’allarga, s’aniran incorporant altres actes assistencials que es considerin inajornables. M’agradaria destacar la gran acceptació i comprensió de la població, en adaptar-se a aquestes noves formes d’atenció en aquesta situació tan complexa que estem vivint.

Nou comentari

Comparteix