MónTerrassa
El tren del Nord va arribar a Terrassa un 16 de març de 1856

Què hagués estat de Terrassa sense el tren del Nord? Segurament una altra molt diferent. La seva arribada fa ara tot just 167 anys va ser fonamental per al desenvolupament industrial d’aquella vila vallesana -fins al 1877 no rebria el títol de ciutat- de més o menys 6.000 habitants. La data màgica: El 16 de març de 1856, que coincidia amb el Diumenge de Rams. El nom popular només fa referència a la ubicació de l’estació.

La línia va ser construïda per la Companyia del Ferrocarril de Saragossa a Barcelona. No va ser fins a l’11 de febrer de 1855 que es va inaugurar el primer tram des de Montcada i Reixac fins a Sabadell. El dia 1 d’abril de 1860 arribava el de Lleida.

Uns cinc-cents operaris van construir la via entre Barcelona i Terrassa

Uns cinc-cents operaris van construir la via entre Barcelona i Terrassa. La direcció de l’obra va anar a càrrec de l’enginyer Pere d’Andrés i Puigdollers, ens explica l’historiador Bernat Pizzà.

A les 9 del matí del 16 de març de 1856 es concentraven a l’estació del Nord de Barcelona les autoritats i convidats, encapçalats pel capità general de Catalunya, Juan Zapatero, el governador civil, Ignacio de Llácera, i el caporal segon de capitania, Joaquim Bassols, per tal d’assistir a la inauguració del tram de Sabadell a Terrassa.

Els detalls ens els explica Joaquin Verdaguer al seu bloc: “El trajecte entre Barcelona i Sabadell es va cobrir, a una velocitat entre 30 i 40 quilòmetres/hora, amb trenta-quatre minuts. Arribats a Sabadell els esperaven les autoritats eclesiàstiques, el rector de Sabadell i el prevere Joaquim Coll i Torras i el vicari Magi Morgades, ambdós en representació del prior de Terrassa, Francesc Casals, agreujant per una malaltia, tots els quals procediren a la primera benedicció, la de la sortida.

El preu del bitllet en primera classe era de 12 cèntims, en segona de 9’5 i en tercera de 7. Un comboi estava estructurat en un vagó de primera classe amb carruatge tancat, un de segona amb cortinetes de lona amb una capacitat per a 38 passatges i el de tercera sense sostre amb 138 places. El trajecte fins a Barcelona durava prop dels tres quarts.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Miquel Cervera a juliol 25, 2022 | 20:20
    Miquel Cervera juliol 25, 2022 | 20:20
    Un petit aclariment. A Sabadell, el tren es va inaugurar el 10 de febrer de 1855 (dissabte), i l'endemà, dia 11, diumenge, el Diario de Barcelona en va fer una descripció detalladíssima de com va ser la festa. Salutacions

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa