MónTerrassa
FGC adaptarà les infraestructures als efectes del canvi climàtic
  • CA

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya adaptarà les infraestructures i l’operació ferroviària als efectes del canvi climàtic. La nova Estratègia d’Adaptació d’FGC 2030 recollirà els impactes, la vulnerabilitat i les actuacions en curs, previstes o potencialment aplicables per reduir els riscos associats al canvi climàtic amb impacte directe en l’activitat de la companyia. Ferrocarrils s’ha compromès en aconseguir que l’increment de temperatura no superi més d’1,5º C aplicant objectius basats en la ciència per mitigar les emissions de gasos amb efecte hivernacle i arribar a la neutralitat de carboni al 2030.

La presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Marta Subirà, ha anunciat avui que FGC redactarà l’Estratègia d’Adaptació de la companyia al canvi climàtic 2030 amb l’objectiu de preparar les infraestructures i l’operació ferroviària als efectes de l’escalfament global. Aquesta estratègia incorporarà els impactes, vulnerabilitats i actuacions en curs, previstes o potencialment aplicables per reduir els riscos associats al canvi climàtic i que tindrien un impacte directe en l’activitat de l’empresa, és a dir, altes i baixes temperatures, pluges intenses i ratxes de vent fortes. Subirà ha fet aquest anunci durant la Jornada de Lideratge d’FGC, on s’han exposat els compromisos climàtics d’FGC amb l’objectiu d’alinear tota l’activitat de la companyia amb aquest compromís.

L’elaboració de l’estratègia sorgeix de la Diagnosi de la vulnerabilitat vers els efectes del canvi climàtic de les infraestructures que FGC va encarrega a començaments d’any. Aquesta diagnosi reconeix principalment dos impactes climàtics sobre la xarxa d’FGC: Els físics sobre la infraestructura, que inclouen els diferents components de la xarxa (raïls, catenàries, plataforma, xarxa de telecomunicacions, xarxa elèctrica, etc.) així com les estacions; i els impactes sobre l’operació, que inclouen tan qüestions que no causen dany sobre la infraestructura (pèrdua de confort climàtic, reducció de visibilitat per boira, etc), com d’altres de físiques que afecten el parc mòbil, com les avaries derivades d’elevades temperatures; o altres d’externes a la pròpia infraestructura, com ara un incendi forestal.

Moltes de les actuacions de manteniment que ja du a terme Ferrocarrils estan relacionades directament o indirecta amb mesures d’adaptació al canvi climàtic o d’augment de la resiliència. “Però volem fer un pas més enllà i preparar-nos per fenòmens climàtics que cada vegada seran més extrems i freqüents. També apostem per la implantació de millores tecnològiques i l’ús de la sensòrica per millorar la prevenció i la gestió dels riscos que el canvi climàtic farà cada cop més evidents”, ha explicat la presidenta de Ferrocarrils.

Entre els punts forts de la companyia a tenir en compte per a l’elaboració de l’Estratègia d’Adaptació hi ha el pla d’actius d’FGC, que indica la vida útil dels equips per poder dur a terme una previsió de les inversions; la priorització de les noves tecnologies per millorar l’eficiència, reduint d’aquesta manera el consum i la temperatura; la redundància del subministrament elèctric, que està connectat en anella, fet que facilita l’operativa en cas d’incidència puntual; la distància entre els suports de la catenària, que és d’un màxim de 45 metres, el que permet mitigar l’efecte del vent i evitar afectacions; o els convenis amb l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya per a l’assessorament i el seguiment tant de l’estat de les obres de drenatge (que eviten inundacions a les vies) i l’estat de talussos i vessants.

A partir d’aquestes fortaleses, els impactes del canvi climàtic que s’hauran de tenir en compte en l’elaboració de l’Estratègia són, per exemple, la dilatació de la catenària i dels elements que la conformen; el desconfort climàtic de les persones treballadores i usuàries; l’afectació d’equips i components electrònics per elevades temperatures; caiguda d’elements a la via, com ara arbres i branques; inundacions de via o altres instal·lacions; o bé la inestabilitat dels terrenys que poden causar esllavissades i despreniments.

Ferrocarrils, com a empresa compromesa en la lluita contra el canvi climàtic, ja fa temps que treballa en aquest àmbit també en matèria de mitigació. Des de fa tres anys, compta amb l’Agenda d’Acció Climàtica 2030, amb la qual incorpora la sostenibilitat ambiental com un valor estratègic per a l’empresa, la societat i l’entorn. Una de les principals accions de l’agenda és la reducció de la petjada de carboni per contribuir a una societat més neta. I en aquest sentit, l’ha reduït en un 61% des de 2018. A més, Ferrocarrils també s’ha adherit als Compromisos d’Acció Climàtica de la Generalitat i incorpora qüestions relatives al canvi climàtic tant en l’Agenda Estratègica 10/30 com en l’Estratègia d’Activisme 2020-2030.

FGC també s’ha compromès a establir objectius basats en la ciència per a les seves emissions de gasos amb efecte d’hivernacle a través de la iniciativa Science Based Targets (SBTi), que ajuda les empreses a determinar quant han de reduir les emissions per prevenir els pitjors impactes del canvi climàtic. Ferrocarrils aplicarà objectius basats en la ciència per disminuir un 50,4% les emissions directes i indirectes i un 30% les de la cadena de valor.

“No volem ser espectadors davant dels canvis que la societat ha d’afrontar. A FGC som activistes contra el canvi climàtic i amb iniciatives com aquesta demostrem el nostre lideratge i progrés cap a la gestió del carboni, perquè volem contribuir efectivament a la descarbonització necessària per mantenir la temperatura global del planeta per sota d’1,5º C en comparació amb les  temperatures preindustrials, com marquen els informes dels experts internacionals del Grup Intergovernamental sobre el Canvi Climàtic”, destaca Subirà.

Ferrocarrils ja ha presentat els seus objectius i està previst que al mes de desembre SBTi els validi. D’aquesta manera, FGC esdevindrà una de les primeres empreses ferroviàries del món a ser reconeguda per la iniciativa Science Baset Targets.

Aquesta és una passa més de Ferrocarrils per assolir la neutralitat de carboni l’any 2030, tal i com marca l’Agenda d’Acció Climàtica de la companyia, que està alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides i amb el Compromís d’Acció Climàtica del Govern.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa