El director dels Serveis Territorials d’Educació del Vallès Occidental, Jesús Viñas.

El director dels Serveis Territorials d’Educació del Vallès Occidental, Jesús Viñas. | David B.

Educació reforçarà les escoles i instituts vallesans amb un miler de professors i personal no docent de cara a l’inici de curs. Una mitjana de quatre professionals per cada centre educatiu. A més es faran 60.000 cribatges als centres educatius vallesans abans que acabi l’any. El director dels Serveis Territorials d’Educació al Vallès Occidental, Jesús Viñas, reconeix que malgrat tot hi haurà contagis però “estem preparats per gestionar la pandèmia”.

Viñas, el màxim representant del conseller Josep Bargalló al Vallès Occidental, assegura que la idea fonamental és la següent: “estem en una situació d’emergència i l’escola és un servei públic bàsic, que cal obrir des d’un punt de vista comunitari no només per la seva part educativa sinó també per gestionar la pandèmia”. Què implica estar en una emergència? “Mantenir el servei més essencial, l’educació” però perdent, potser, alguns elements (desdoblaments, treball per espais o especialistes per exemple). Tot sabent que hi haurà alguns contagis però rebutjant el confinament general, com es va decretar des del mes de març fins a finals de curs.

Un miler de professionals als centres vallesans

Com es preparen els centres per la docència en la ‘nova normalitat’?. Els centres escolars de la comarca rebran un increment de professorat i personal no docent per mantenir les anomenades unitats estables de convivència. En total prop d’un miler per gairebé 250 centres educatius públics, prop de 400 tenint en compte els concertats. S’han sumat 144 dotacions de professors a nivell estructural i 22 dotacions més pel que fa a l’educació inclusiva (per exemple, a les aules d’acollida). Aquest increment estava previst abans de l’aparició de la pandèmia del coronavirus. Ara, a més, s’han afegit pel pla Covid 744,5 docents més (506 a escoles, 118,5 a instituts i 120 a centres concertats) i 33 docents més a les aules d’acollida.

A més hi haurà 53 nous Tècnics d’Educació Infantil (TEI) perquè “és on serà més difícil mantenir les situacions que ens demana la pandèmia perquè hi ha molt contacte i necessitem més mans”. És el primer increment de TEI en una dècada. Hi haurà 50 Tècnics d’Intervenció Social i 10 Educadors Socials més per “ajudar-nos en aquesta situació perquè necessitem un treball important amb les famílies”.

“S’ha fet un esforç important, que continuarem i quan tinguem més disponibilitat avançarem més”, diu Viñas . “Intentem que els centres amb ràtios més altes poguessin gestionar grups més petits, grups estables de convivència”, ha assegurat. Malgrat el realisme, ja que és conscient que hi haurà contagis a les escoles com els pot haver en qualsevol espai, Viñas vol ser optimista: “En un temps els aplaudiments seran per salut, que se’ls mereixen, però també per als professionals del sistema educatiu”.

Viñas considera que el sistema està preparat per començar el curs: “sabem que de casos n’hi hauran, però estem preparats per gestionar aquests situacions de la forma més efectiva possible. Quan ens diguin que cal confinar un grup de nens perquè hi ha hagut un cas positiu farem PCRs a tots els nens del grup i gestionarem els casos de forma conjunta amb Salut”, ha afegit, tot assegurant que “no preveiem confinar els centres. No preveiem cap confinament total. Els centres poden tancar uns quants grups però no preveiem un tancament total”.

Incògnites

A més es faran 60.000 cribatges als centres educatius del Vallès Occicental. “És una bona eina de detectar els asimptomàtics. Estem acabant de definir en quins centre seran”, assegura Viñas. Viñas ha assegurat que “és curiós” que a aquestes alçades tinguin més mestres i professors de baixa que altres anys. “És una complexitat més que haurem d’anar seguint”, ha afegit. A més ha afegit que “el professorat ha d’extremar les precaucions i tenir clar que entre ells no són grup estable. És a dir, han de tenir mascareta entre ells o prioritzar les reunions telemàtiques”, ha afegit.

Hi ha incògnites encara. La primera seria l’ús dels menjadors escolars, que caldrà readaptar també en funció de la demanda. Però també les acollides de matí i tarda o les extraescolars. La segona, encara, és en l’utilització d’espais en alguns centres. Per exemple, Viñas ha assegurat que alguns centres vallesans, sobretot els que tenen mòduls, tenen més difícil ampliar-los amb facilitat. Es busquen solucions a mida, assegura, que se sabran en els propers dies.

Nou comentari