MónTerrassa
Una curiositat: Surgències de la Saiola, Barbotera i els Caus rajant
  • CA

Poc abans del quilòmetre 14 de la carretera B122 de Terrassa a Rellinars trobem a mà dreta un trencall que porta a un camp de tir i que baixa per una pista practicable per vehicle en direcció a la riera de Rellinars. Just abans de creuar la riera he deixat el cotxe ja que la riera baixava molt plena d’aigua.

He travessat la riera per uns padrons i m’he acostat just a l’altre cantó a la font de Carlets que avui treia aigua per tots els seus forats. Desprès he seguit la pista ample que ara deixa el llit de la riera i la ressegueix per la seva esquerra. Deixem un trencall que trobem a mà dreta i seguim fins que trobem un trencall amb un camí que travessa la riera a la nostra dreta i una pista que puja a la nostra esquerra. Agafem aquesta opció i pugem una estona fins que trobem a mà dreta un trencall que baixa cap al llit d’una petita riera, seguim el camí que passa pel costat de la llera per la seva banda esquerra fins que gira a mà dreta travessant la llera i uns metres més endavant ens trobem amb el forat de la Barbotera una surgència intermitent que raja molt poques vegades, però que quan ho fa és tot un espectacle. Tornem enrere i baixem per la pista fins el trencall d’abans. Agafem el camí que travessa la riera de Rellinars i en una nova cruïlla amb 2 camins agafem el que ens queda més a l’esquerra i que segueix la riera per la seva banda dreta. Seguim forà estona aquest camí en pujada amb la riera sempre a la nostra esquerra fins que arribem a veure una mica més endavant una tanca al mig del camí.

Quan la veiem a mà esquerra veurem una fita que marca l’inici d’un caminet que baixa fins a la Saiola, una nova surgència d’aigua que surt del subsol de forma màgica i que quan raja arriba a alimentar tot el torrent. Retornem pel camí per on hem vingut i abans d’arribar a la cruïlla del principi agafem un petit trencall a ma dreta que ens porta a la font del Trull, just a l’altra banda de la riera. Refem el camí en direcció a on hem deixat el cotxe i desprès de deixar un trencall que trobem a la nostra esquerra podrem observar uns padrons a l’esquerra que marquen una baixada fins a la font dels Llaminers, al costat mateix de la riera. Després seguim baixant fins on hem deixat el vehicle i aquí agafem un caminet a mà dreta.

El seguim sense travessar la riera i més endavant podrem observar una zona on la riera passa pel mig d’un petit canyó de pedra amb curioses formes treballades per l’efecte de l’aigua. El camí continua fins que més endavant baixa cap a una zona on la riera es fa ample i la travessa per enfilar-se per l’altra banda fins a trobar una pista ample que seguim a mà esquerra. Aquí podrem observar a la banda de la riera la paret d’una pressa que serveix per evitar les riuades que podrien afectar el poble de Rellinars.

La pista que seguim ens porta fins a les fonts de Rellinars que trobem a mà esquerra. Tornem refent el mateix camí i tornem fins on hem deixat el vehicle per retornar a Terrassa. És una caminada d’un 7,5 quilometres en total amb un desnivell que no arriba als 150 metres i que és fàcil de fer per totes les edats. Si la Barbotera i la Saiola les veiem rajar, al tornar a Terrassa podem parar als Caus i, quasi amb total seguretat, podrem gaudir d’una nova surgència d’aigua que allí hi trobarem. Diverses teories intenten explicar el motiu del perquè ragen aquestes surgències i perquè ho fan de forma intermitent, podent passar bastants anys seques, però del cert no se sap quina és l’explicació real. En tot cas, sigui el motiu que sigui val la pena de veure-ho i gaudir de l’espectacle de veure sorgir l’aigua de sota la terra.

Ruta Wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/ruta-de-les-fonts-de-la-riera-de-rellinars-saiola-i-barbotera-src20-46441970