s

Els 1.166 estudiants sordcecs, cecs i amb discapacitat visual greu de Catalunya (7.300 a tot Espanya) es preparen en aquests dies per a la #TornadaAlCole, en les mateixes condicions que la resta dels seus companys. Atès que més del 99% d’aquests alumnes estudien en centres ordinaris, la seva incorporació a les aules se cenyeix a les instruccions marcades per cada comunitat autònoma, amb el suport dels convenis de col·laboració signats entre l’ONCE i els diferents departaments d’Educació.

Per a garantir la seva plena inclusió en l’entorn educatiu, més encara en les actuals circumstàncies, els mestres de suport itinerants del Servei Educatiu compartit entre l’ONCE i el Departament d’Educació a Catalunya, treballen per adaptar l’atenció educativa als estudiants amb sordceguesa, ceguesa o discapacitat visual. Ho fan de manera individualitzada tenint en compte les necessitats de cada alumne/a i la seva inclusió a les aules com a conseqüència de la Covid-19. Per tal que aquests estudiants segueixin el curs, aquests mestres reben o rebran en aquests dies formació dirigida a desenvolupar i reforçar les competències digitals per adaptar els recursos necessaris per a una formació presencial, semipresencial o a distància: utilitzar diferents navegadors a Internet buscant la màxima accessibilitat; conèixer diferents plataformes educatives; connexió per àudio o videoconferència; l’accessibilitat dels recursos educatius digitals; i millorar la productivitat dels professionals mitjançant eines TIC.

234 “peques” en Educació Infantil

Durant aquest curs 2020/21, els 1.166 alumnes cecs i amb discapacitat visual de Catalunya, entre els quals s’inclou l’alumnat amb sordceguesa o altres discapacitats associades a la visual, es reparteixen, per nivell educatiu, de la següent manera: 234 escolars participen en l’Educació Infantil; 201 estan escolaritzats en Educació Primària; 161 han arribat a l’Educació Secundària Obligatòria; 32 cursen Batxillerat; 67 es preparen en la Formació Professional; 119 s’enfronten a la Universitat; i 352 estan inscrits en un altre tipus d’ensenyaments.

Intervenció integral i individual

La tasca del mestre o mestra de suport, consisteix a valorar a l’alumnat i elaborar una proposta d’intervenció aplicada individualment. Això requereix la coordinació amb altres professionals, tant de l’ONCE (Tècnic de Rehabilitació, Instructor en tiflotecnologia i braille, Psicòleg, Pedagog, Monitor d’oci i temps lliure, Coordinador d’Animació Sociocultural i Promoció Esportiva, treballador social, i/o els especialistes en les àrees d’especial dificultat com Matemàtiques, Música, Educació Física, Ciències, Tecnologia, etc.), com a membres de la comunitat educativa: orientadors, mestres en pedagogia terapèutica, tutors d’aula o especialistes. El CREDV / Centre de Recursos Educatius de l’ONCE a Barcelona, amb un conveni amb la Generalitat, coordina per a tot Catalunya, l’atenció de les necessitats educatives derivades de la discapacitat visual de cadascun dels alumnes.

Per a cada alumne amb discapacitat visual s’elabora un Pla Individualitzat d’Atenció, segons les seves necessitats, i se li assigna un mestre/a de suport encarregat, entre altres funcions, d’assessorar al centre i al professorat d’aula, assessorar i orientar les famílies i realitzar un treball directe amb l’alumne. Aquest treball directe és possible gràcies als professionals del Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals (CREDV / CRE ONCE Barcelona), que abasta tots aquells aspectes que puguin afavorir i potenciar la plena inclusió educativa del nen/a: estimulació visual; autonomia personal, orientació i mobilitat, ensenyament d’un sistema de lectoescriptura (braille o tinta); aprenentatge de l’ús de la tiflotecnologia (tecnologia adaptada); orientació acadèmica i professional; oci i temps de lleure; currículum escolar; adaptació de recursos educatius; tecnologies de la informació i la comunicació, etc.

A més, el mestre de suport coordina i realitza el seguiment de la intervenció d’altres professionals específics en ceguesa, amb l’objectiu d’aconseguir la major autonomia de l’alumnat i dels professors dels centres, però sense substituir-los en cap cas. Per a cada nou curs, els serveis de producció bibliogràfica de l’ONCE treballen intensament perquè, en la tornada a l’escola, els nens i joves cecs puguin portar a les motxilles, des del primer dia de classe, i amb la mateixa il·lusió que els seus companys, els mateixos llibres, però transcrits al sistema Braille. Molts d’ells, compten amb adaptacions tecnològiques i informàtiques facilitades per l’ONCE per seguir el curs: ordinadors que parlen; anotadors i calculadores parlants; impressores en Braille; lectors de pantalla…

Nou comentari